ک‌ژک: خط زیلان اساسی‌ترین تضمین نظام آزادی‌خواهی زنان است

هماهنگی ک‌ژک با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ماه ژوئن گفت: «خط‌مشی زیلان ما خود را توسعه داده و پیشگام هر عصری را آفریده و اساسی‌ترین ضامن و سازنده نظام آزادی‌خواهی زنان خواهد بود.»

شهدای ماه ژوئن

هماهنگی ک‌ژک همه را به درک، مطالعه و بحث رهبری و شهدای بازه زمانی ۱۷ ژوئن تا ۳۰ ژوئن، و به اوج رساندن کنش‌هایی که ارزش‌های خلق‌شده از سوی زیلان را گسترش می‌دهد و از این حیث عملی کردن و زنده نگه‌داشتن میراث شهدا فراخواند.

هماهنگی ک‌ژک یاد و خاطره زیلان (زینب کیناجی) در بیست و هشتمین سالگرد شهادت وی و همه شهدای ماه ژوئن را با احترام و قدردانی گرامی داشت، تصریح کرد که ماه ژوئن با عملیات ایثارگرانه زیلان علیه ارتش ترکیه در درسیم در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶، معنای جدیدی در تاریخ مبارزه پیدا کرد و یادآوری کرد که این ماه جای خود را به عنوان «ماه فدائیان» گرفته است. با تاکید بر اینکه جنبش آزادی به عنوان یک حرکت ایثارگری از ابتدا تا به امروز وجود داشته و در هر دوره پیشگامان خود را ایجاد کرده است، تصریح کرد که شهدای آزادی زن در خط مقدم این پیشاهنگی بوده‌اند و همیشه مسیر زنانی که به دنبال آزادی هستند را روشنگری کرده‌اند. ادامه بیانیه‌ی هماهنگی ک‌ژک به شرح زیر است:

او به سوی مرگ نرفت، او راه زندگی آزاد را دید

رفیق هانیم یاورکایا به عنوان یکی از رفقای زنی که جنبش آزادی ما را از ابتدا شناختند، جایگاهی منحصر به فرد در تاریخ مبارزات ما دارد و در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۵ جاودانه شد.

رفیق زیلان با عملیات بزرگ خود علیه حمله‌ای که در ماه می ۱۹۹۶ به رهبر آپو شد، به تمام دنیا نشان داد که دست‌های کثیفی که به سوی رهبر آپو دراز می‌شود شکسته خواهد شد. رفیق زیلان گفت: "ادعای زندگی من بسیار بزرگ است. من می‌خواهم یک زندگی معنادار و یک عملیات عالی داشته باشم. به خاطر محبتی که به زندگی و انسان‌ها دارم این عملیات را انجام می‌دهم." وی با بیان اینکه به سوی مرگ نرفته و راه زندگی آزاد را در این عملیات می‌بینم. این سخنان رفیق زیلان راهنمای زندگی معنادار هر زنی است که هر روز به قتل می‌رسد، نادیده گرفته می‌شود، بدون ادعا و اراده رها می‌شود. بیانگر مبارزه برای داشتن زندگی معنادار و آزاد و موفقیت است.

او باور خود را با یک عملیات شریف نقش نمود

عملیاتی که در ۲۱ مارس توسط رفیق سما یوجه انجام شد در ۱۷ ژوئن ۱۹۹۸ با شهادت برجسته شد. عملیات رفیق سما پاسخی بود به هجمه‌های خارجی علیه جنبش آزادی ما و رهبر آپو و همچنین برداشت‌های ارتجاعی داخلی و خارج از خط. او باورش را مبنی بر اینکه زن می‌تواند نیروی حیات و پیروزی باشد، با عملیاتی بزرگ در برابر این نظامی که زنان را بی‌ادعا و سست اراده می‌کند و از زندگی دور می‌سازد، برجسته کرد. رفیق سما با این عملیات خود راه را نه تنها به رفقای زن، بلکه به رفقای مردی که در پی برقراری همنشینی صحیح با زنان بودند، نشان داد. رفیق فکری بایگلدی در مقابل عملیات رفیق سما گفت: "رفیق سما فرمانده من است و من سرباز زن کوردی هستم که با عملیاتش فرمانده شد"، رفاقت واقعی با زنان را به ساده‌ترین شکل بیان کرد و یک عملیات فدائیانه انجام داد.

او نقش اساسی در سازمان‌دهی ایثارگری ایفا کرد

رفیق گولان گارزان (فیلیز یِرلی‌کایا) نقش اساسی در تبدیل ایثار به یک سازمان در مبارزات ما داشت. رفیق گولان به خاطر این پیشاهنگی‌اش هدف دشمن و خط انحلال‌طلب قرار گرفت و در ۷ ژوئن ۲۰۰۲ به شهادت رسید.

رفیق روکن هَرَکول (امینه توغبا) در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۰۶ در حالی که در حال رفتن به یک عملیات ایثارگرانه در آنتالیا بود به عنوان یکی از اعضای گردان جاویدان شهید زیلان به شهادت رسید.

شاهرگ آتش شعله‌ور انقلاب

رفیق زیلان پَپوله (لطیفه سلامت) که اولین گام‌های این انقلاب را در روژهلات کوردستان، باغچه گل قیام‌های «ژن، ژیان، آزادی» برداشت، در برابر اسارت رهبری موضع گرفت و به صفوف مبارزه پیوست و با اطلاق نام زیلان به خودش مدعی آزادی شد. رفیق زیلان پپوله در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۶ در درگیری با نیروهای پاسداران دولت ایران در مریوان مجروح و اسیر شد و تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفت و تا آخرین نفس فریاد مقاومت سر داد. این مقاومت شاهرگ آتش انقلابی است که امروزه شعله‌ور می‌شود.

آنها هرگز تسلیمیت را نپذیرفتند

تاریخ سوزاندن و قتل ۱۹ زن ایزدی توسط داعش در موصل، ژوئن ۲۰۱۶ بود. زنان ایزدی که فرهنگ و میراث مقاومت خود را با عزت حمل کردند و در برابر ظلم و ستم داعش تسلیم نشدند، سوختن در آتش را در نظر گرفتند و به شهادت رسیدند، اما هرگز تسلیم نشدند. بزرگترین واکنش به سوزاندن ۱۹ زن ایزدی و قتل هزاران زن ایزدی، سازماندهی زنان ایزدی و توسعه خوددفاعی بود. خود را از خاکستر خود بازآفرینی کرده است و بیشترین پاسخ را به داعش و کل سیستم مردانه سلطه‌گر نشان داده است.

او پیشگامی بود که با دل و جان کار می‌کرد

لیلا آگری (فیلیز اصلان) عضو شورای اجرایی ک‌ژک، یکی از فرماندهان برجسته جنبش آزادی زنان نیز در ۲۳ ژوئن به شهادت رسید. او در مناطق حفاظتی مدیا، سرحد و زاگرس مبارزه نمود. او مبارزی پیشگام بود که مردمش را دوست داشت و سخت تلاش کرد تا پارادایم آزادی زنان رهبر آپو را به هر زنی برساند. این وظیفه ماست که این مبارزه، سبک و رویه‌ی آن را به همه زنان برسانیم.

آنها گام‌های زن آزاد - فرد آزاد را برداشتند

انقلاب روژاوا به عنوان یک انقلاب زنان در حافظه زنان سراسر جهان جایگاهی دارد. این انقلاب نیز پیشگامان خود را در درون خود بوجود آورد. این زنان پیشگام در هر زمینه‌ای از آموزش و سازماندهی کودکان، جوانان و زنان گرفته تا ایجاد فضاهای زندگی پیشگام فعالیت‌های سازندگی اجتماعی بوده و گام‌های مهمی در جهت ایجاد زن آزاد - فرد آزاد برداشته‌اند. به همین دلیل در معرض حملات جمهوری فاشیست نسل‌کش ترکیه قرار گرفتند. در سال ۲۰۲۰ رفقا هَبون، زهرا بَرکل و دایه امینه و سال گذشته رفقا ریحان و یوسرا درویش به عنوان شهدای ماه ژوئن جای خود را در تاریخ مبارزات آزادی زنان گرفتند. شایستگی خاطرات آنها به معنای گسترش و به نتیجه رساندن تلاش‌های برساخت اجتماعی بر اساس آزادی و فرهنگ دموکراتیک است.

در چهار بخش کوردستان کار کرد

عضو شورای پاژک بِریوان زیلان (خدیجه خَزَر) با داستان‌های قتل‌عام‌های زیلان (مکانی در باکور کوردستان) بزرگ شد و برای جلوگیری از تکرار این تاریخ دردناک به مبارزه پیوست. او به عنوان یک فرمانده بزرگ از حوزه‌ی رهبری تا چهار بخش کوردستان؛ تا کوه‌ها و شهرها راهپیمایی کرد، زحمت کشید و ارزش‌آفرینی کرد. زنده نگه داشتن یاد رفیق بریوان زیلان، مبارز بزرگ رهبر آپو و پیشگام جنبش زنان ما، با خودسازی مجدد بر پایه خط‌مشی او و رساندن آن به پیروزی امکان‌پذیر خواهد بود.

او تمام زندگی خود را وقف مبارزه کرد

رفیق راپرین آمد (دلال عزیزاوغلو) مبارزاتش را که با حضور در صفوف گریلایی در آمد در سال ۱۹۹۲ آغاز شد تا آخرین لحظه با عشق و ایمان فراوان انجام داد. او به عنوان یک مبارز، با شخصیت ساده و شجاع خود به یک پراکتیک و تجسم منحصر به فرد فلسفه زندگی آپویی تبدیل شد. او در هر مرحله از مبارزات آزادی شرکت کرد، در هر زمینه‌ای کار کرد و محصول و ارزش‌آفرینی کرد. او تمام زندگی خود را وقف مبارزه بر پایه خط‌مشی زیلان کرد. او در برساخت نظام کنفدرالیسم دموکراتیک سهم بسزایی داشت و در حین انجام کارهای برساخت اجتماعی به شهادت رسید.

او بدون تردید به حقیقت خدمت کرد

رفیق شهرستان آسمین که سال‌ها در عرصه مطبوعات آزاد فعالیت داشت و در روشنگری حقیقت زنان نقش‌آفرینی کرده است، از آن رفقای ماست که در ماه ژوئن‌ به کاروان شهدا پیوست. شخصیت آزاد او که بدون تردید در خدمت این حقیقت است، مبارزات ما را برای مطبوعات آزاد زنان و زنان آزاد روشن می‌کند.

خط زیلان پیشگام هر دوره‌ای را ایجاد می‌کند

ژوئن ماه شهدای فدائی جاویدان است. مبارزه آزادی ما امروز در تمام مناطق مقاومت که نیروهای ه‌پ‌گ و یژا استار ما در آن مستقر هستند، به ویژه در زاپ، متینا و آواشین ادامه دارد. عملیات‌های رفقا روکن و سارا، روژهات و اردال نسخه به روز این خط‌مشی است. ما می‌دانیم؛ مبارزه ما بیش از پیش در سراسر جهان گسترش خواهد یافت، خط‌مشی زیلان ما خود را توسعه داده و پیشگام هر عصری را آفریده و اساسی‌ترین ضامن و سازنده نظام دموکراتیک آزادی‌خواهی زنان خواهد بود.

او با پیشبرد مبارزه پاسخ داد

رهبر آپو درباره رفیق زیلان گفت: "زیلان الهه‌ای است که باید در برابرش تعظیم کرد. همه چیز در آتش زیلان آفریده می‌شود. انتخاب انسانیت با پذیرش زبان و اندیشه زیلان‌ها امکان‌پذیر است." زیلان در نامه خود که هر جمله آن یک رهنمود برای زندگی آزاد است، درباره رهبر آپو می‌گوید: "در سخت‌ترین لحظات به عشق شما به ما فکر می‌کنیم و قدرت معنوی می‌گیریم. کسی که بیش از هر کسی پایبند شهداست شما هستید. بنابراین غمی نیست."

رهبر آپو به تعهد خود نسبت به شهید پاسخ داد و همواره مبارزه ما را به پیش برد. این پایبندی و رویکردی که باعث می‌شود شهدا هرگز غم گذشته را نداشته باشند، رویکرد رهبر آپو است. وفاداری به شهید، وفاداری به رهبر آپو است. وفاداری به شهید یعنی شکستن دیوارهای نظام انزوا و شکنجه امرالی و گسترش کنش‌های دیدار با رهبر آزاد در میهنی آزاد. وظیفه‌ای که بر عهده ما به عنوان زن می‌باشد؛ به اندازه‌ای که یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌داریم، به همان اندازه آنها را درک و عملی کنیم.

فراخوانی برای زنده نگه داشتن و عملی کردن میراث آنها

به عنوان ک‌ژک، هدف ما به حداکثر رساندن فعالیت‌های درک، مطالعه و بحث رهبری و شهدای بازه زمانی ۱۷ ژوئن تا ۳۰ ژوئن، و به اوج رساندن کنش‌هایی که ارزش‌های خلق‌شده از سوی زیلان را گسترش می‌دهد و از این حیث همه را به عملی کردن و زنده نگه‌داشتن میراث شهدا فرامی‌خوانیم. بیایید نامه‌های شهدای پیشکسوتمان را در کنش‌ها و مراسم‌ها بخوانیم، از خاطرات، زندگی و ویژگی‌های شخصیتی و خطوط مبارزه برای یکدیگر تعریف کنیم. ارزش‌های آفریده شده توسط شهدایمان را به معنی‌دارترین وجه آشکار کنیم. بیایید این روزها را به روزهای یافتن راه‌هایی برای زیستن به سبک زیلان و سما تبدیل کنیم.

بیایید ادعای خود را برای زندگی رشد دهیم

زندگی آزاد یک زندگی معنادار است. زندگی بدون ادعای آزادی معنایی ندارد. پس بیایید برای اینکه بتوانیم صاحب عملیاتی که زندگی ما را معنادار می‌کند مبارزه کنیم. بیایید ادعای خود را برای زندگی رشد دهیم، زندگی را زیبا کنیم، برای آن تلاش کنیم و موفق شویم. ما به عنوان ک‌ژک از همه زنان در عرصه‌های زندگی و مقاومت حمایت می‌کنیم. ما از همه زنان جوان می‌خواهیم که عملیات‌های خود را برای درک زندگی به سبک زیلان در خانه، خیابان، مدرسه، محل کار، در کوه و در شهر گسترش دهند، مبارزه برای آزادی را ارتقا دهند و پرچم زندگی به سبک زیلان را متعالی‌تر به اهتزاز درآورند.»