زنان کورد در اروپا: "ژن، ژیان، ئازادی"

زنان کورد در اروپا به میادین آمدند و سالگرد مقاومت "ژن، ژیان، ئازادی" را تبریک گفتند.

زنان کورد در اروپا به میادین آمدند و سالگرد مقاومت "ژن، ژیان، ئازادی" را تبریک گفتند و ژینا امینی را به یاد آوردند.

هامبورگ

تشکل های زنان به مناسبت سالگرد به قتل رسیدن ژینا امینی توسط پلیس اخلاق ایران، در هامبورگ آلمان راهپیمایی برگزار کردند. راهپیمایی از ساعت ۱۲:۳۰ با یک دقیقه سکوت به احترام زنان به قتل رسیده در شخص ژینا امینی آغاز شد.

جمعیت در مقابل ایستگاه قطار (Sternschanze) تجمع کردند. جان‌سو اوزدَمیر، رئیس انجمن پارلمانی ایالت هامبورگ از روابط دولت آلمان با ترکیه و ایران انتقاد کرد.

اوزدمیر گفت: "ژن، ژیان، ئازادی" برای ما یک اصل است. این آرایشی نیست که سرمایه‌داران برای منافع خود از آن استفاده کنند.

در محل برگزاری، امید خدیم صبا، نوازنده ضدفاشیست و نوازندگان (م‌ل‌پ‌د) به یاد ژینا امینی موسیقی اجرا کردند.

جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) نیز بیانیه‌ای منتشر کرده بود که در آن آمده است: عبدالله اوجالان، معمار کنفدرالیسم دموکراتیک و بنیانگذار فلسفه «ژن، ژیان، ئازادی» می‌گوید: برای درک آزادی یک جامعه، به وضعیت آزادی زنان در آن جامعه نگاه کنید. زنان ستون فقرات جامعه هستند. آنها زندگی آزاد و اخلاقی را نشان می‌دهند. حل تمام مشکلات و بحران‌های تحمیل شده توسط دیکتاتوری و نظام سرمایه‌داری بر جامعه که به نفع طبقه حاکم است، با حل مسئله زنان در جامعه ممکن خواهد بود.

در بیانیه‌ی جنبش زنان کورد (ت‌ژ‌ک) آمده بود: با گفتن برای خواهرم برای خواهرت برای خواهرانمان، مبارزات ما در اولین سالگرد قتل ژینا امینی با شعار "با ژن، ژیان، ئازادی پیش به سوی انقلاب زنان"، مورد استقبال قرار گرفت. زنان در همه جهان با این شعار متحد هستند. این وضعیتی بسیار امیدبخش است. ما زنان با روح و مقاومت و شیوه زنانه، تصمیم گرفته‌ایم زندگی را آزاد و زیبا کنیم. ما تصمیم گرفتیم این جنگ بزرگ را که قرار است ۱۰۰ سال طول بکشد، به پیروزی برسانیم. همانطور که می‌گوییم، برای خواهر من خواهر تو و خواهرانمان، باید هر روز را به روز آزادی تبدیل کنیم.

راهپیمایی با سر دادن شعارهای "ژن، ژیان، ئازادی"، "زنده باد رهبر آپو"، "آزادی برای زندانیان سیاسی" پایان یافت.

لیفورنو

در شهر لیفورنوی ایتالیا، مدیران هلال احمر کوردستان و انجمن شهرداری لیفورنو در مقابل شهرداری، یاد ژینا امینی را گرامی داشتند.

تصاویر ژینا امینی و بنرهایی در دست گرفته شد و به مقاومت "ژن ژیان ئازادی" سلام و درود فرستادند.

کیل

در میدان یوروپلاتز در شهر کیل آلمان فعالیتی انجام شد.

این فعالیت با پیشاهنگی جمعیت زنان ژین و ابتکار دفاع از کوردستان (Defend Kurdistan) برگزار شد. همچنین به این مسئله اشاره شد، مقاومت "ژن، ژیان، ئازادی" با دیدگاه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان همه جهان را در بر گرفته است.

همچنین در بیانیه‌ی قرائت شده آمده بود: زنان از انقلاب روژاوا خواستار اتحاد همه زنان جهان برای مبارزات آزادی زنان هستند.

آمستردام

در شهر آمستردام با پیشاهنگی جنبش زنان آزاد هلند راهپیمایی برگزار شد.

جنبش زنان کورد در هلند، کژار، پژاک و انترناسیونالیست‌ها در میدان لی‌دیسپلین راهپیمایی را برگزار نمودند.

بیانیه‌ای از طرف جنبش زنان قرائت شد که در آن اشاره شده بود، انقلاب زنان به انقلاب جهانی  تبدیل شده است و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در همه جهان گسترش یافته است.

دورتموند

کوردستانیان و دوستانشان در مقابل هاوت بان‌هوف در دورتموند تجمع کردند و در اولین سالگرد شهادتش یاد ژینا امینی را گرامی داشتند.

این تجمع از ساعت ۱۷:۰۰ با شرکت مجمع زنان روزَرین در دورتموند، مجمع زنان آسیا یوکسل در دویسبورگ، مجلس زنان بریوان شنگال در اسن و کوردها آغاز شد. آیتن کاپلان، سخنگوی جنبش زنان کورد در اروپا (ت‌ژ‌ک-ا) سخنرانی کرد.

کاپلان در سخنرانی خود اعلام کرد که در چارچوب کمپین "با ژن، ژیان، ئازادی پیش به سوی انقلاب زنان" به رهبری جنبش زنان کورد در اروپا (ت‌ژ‌ک-ا) توسعه سازمان‌های زنان در سراسر جهان را پایه و اساس قرار داده‌اند.

در این تجمع بدون وقفه و با زبان‌های مختلف شعارها تکرار شدند.

لوسرن

راهپیمایی به مناسبت سالگرد قتل ژینا امینی و انقلاب "ژن، ژیان، ئازادی" در شهر لوسرن سوئیس با پیشاهنگی جنبش زنان سوئیس، (ی‌ژ‌ک-س) برگزار شد.

بَژان اسماعیل به نمایندگی از زنان روژهلات کوردستان گفت: مبارزه با شعار "ژن، ژیان، ئازادی" یک سال است که ادامه دارد و ما نیز آنرا  ادامه خواهیم داد.

همچنین در بیانیه‌ی (ی‌ژ‌ک-س) آمده است؛

تفکر"ژن، ژیان، ئازادی" پویایی تغییر ایجاد می‌کند و در کوردستان یک واقعیت است که بیش از ۴۰ سال است ادامه دارد. در این بیانیه آمده است: این واقعیت که از تجربه باکور کوردستان و ترکیه شناخته شده است، اخیراً به یک واقعیت ملموس در انقلاب زنان روژاوا تبدیل شده و در سراسر جهان گسترش یافته است، این یک شعار جادویی است. این توضیح مختصری از حقیقت پارادایم دموکراتیک، زیست‌محیطی و آزادی زنان رهبر آپو است.

دیلان چتین‌کایا در پایان گفت که شعار"‌ژن، ژیان، ئازادی" به عنوان فریادی برای آزادی زنان ایرانی به شعاری تبدیل شده است که قرن بیست و یکم را به قرن زن تبدیل می‌کند.

استراسبورگ

به مناسبت سالگرد قتل ژینا امینی، فعالیتی در استراسبورگ فرانسه برگزار شد. انجمن "ژن، ژیان، ئازادی" استراسبورگ و جنبش زنان کورد در اروپا (ت‌ژ‌ک-ا) در ساعت ۱۵:۰۰ در کاخ کلبر تجمع کردند.

در این تجمع به مقاومت "ژن، ژیان، ئازادی" در روژهلات کوردستان و ایران سلام و درود فرستاده شد. همچنین بیانیه جنبش زنان کوردستان در اروپا قرائت شد. تصاویر ژینا امینی و زنان انقلابی کورد سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز و اَوین گویی که در فرانسه به قتل رسیدند، همراه با شعار"ژن، ژیان، ئازادی" به اهتزاز درآمد. از طرف جنبش زنان کورد سخنرانی‌هایی انجام شد. در این سخنرانی‌ها پیام گسترش مقاومت علیه حکومت مردسالار و دشمنان زنان تکرار شد.