ک‌ج‌ک: ما ناچاریم به خیانت بگوییم خیانت!

ک‌ج‌ک عنوان کرد که دولت ترکیه پروسه نسل‌کشی کوردها را به خیانت می‌سپارد و گفت: "تنها راه متوقف‌ساختن این روند، متوقف‌نمودن خیانت است. نیز از هرکسی در دارخل یا خارج میهن خواست که به میادین بریزند و قاطعانه در برابر خیانت بایستند.

کنفدرالیسم جوامع کوردستان- ک‌ج‌ک اظهار داشت: " بگذارید همه حقیقت را دیگر نه با کلمات شرم‌آور، بلکه به شکلی قوی بدانند. ما باید به خیانت خیانت کنیم. اگر ما بتوانیم این کار را بکنیم، بتوانیم بگوییم این کار خیانت است و موضع بگیریم، آنگاه می‌توانیم از شکست و فجایع بزرگ جلوگیری کنیم. ما به این شیوه اتحاد کوردها را به‌وجود می‌آوریم. در غیر این‌صورت ما به بدبختی و خیانت‌های بزرگتری اجازه خواهیم داد. این نیز به شرایطی بسیار نامطلوب‌تر در مسئله کورد و کوردستان منجر خواهد شد."

ریاست‌مشترک شورای رهبری ک‌ج‌ک درباره حمله مسلحانه به نمایندگی کنگره ملی کوردستان-ک‌ن‌ک در باشور کوردستان بیانیه‌ای صادر کرد که در پی این حمله در شهر هولیر؛ دنیز جودت بولبون به‌قتل رسید.

بیانیه ریاست‌مشترک شورای رهبری ک‌ج‌ک خطاب به خلق کورد و افکار عمومی دموکراتیک به‌شرح زیر است:

"همان‌طور که افکار عمومی نیز مطلع شده‌اند؛ دولت ترکیه حملاتش را افزایش داده است. در آخرین مورد آن در هولیر و سلیمانیه یورش کرده است. دو روز پیش نیز در روژآوا و شنگال حمله کرده بودند. این حملات موجب شهادت شماری از خلق و مبارزان شد. از طرف دیگر دولت ترکیه علیه حرکت ما و نیروهای گریلا به‌صورت بی‌وقفه درحال یورش است. گریلا نیز در برابر این حملات دولت ترکیه مقاومت می‌کند. در جود کسانی که در این حملات اخیر به‌شهادت رسیدند؛ ما یاد همه شهدای انقلاب و دموکراسی را با احترام و قدردانی تمام، گرامی می‌داریم و تعهد خود به مبارزه و یاد شهدا را دوباره می‌کنیم. خلق میهن‌دوست کوردستان انتقام این جنایت و خیانت را از دشمن و خیانتکاران خواهند گرفت.

حملات نه با قدرت دشمن، بلکه با حمایت خیانتکاران انجام می‌شود

متاسفانه در تمام این حملات دست خیانت وجود دارد. این حملات نه با قدرت دشمن، بلکه با حمایت خیانتکاران انجام می‌گیرند. در پی این حملات توام با خیانت، شهادت شماری از خلقمان را سبب شده است. این نیز انسان را ناراحت می‌کند، اما واقعیت است. روابط بارزانی‌ها با دولت ترکیه یک خیانت آشکار است و این حملات و شهادت‌ها نیز به‌دلیل این است. همه باید این واقعیت را دیده و بدانند. اگر این وضعیت بیشتر نادیده گرفته شود و موضع لازم نشان داده نشود، آنگاه خلق ما در وضعیتی ناخوشایندتر و دردناک‌تر قرار خواهد گرفت. اگر موضع لازم در برابر خیانت اتخاذ نشود، آنگاه تله‌ای که بر اساس خیانت طراحی شده، برایشان نتیجه خواهد داد. هیچ کس نمی‌داند این تله چیست. این تله نقشه دولت ترکیه برای پایان‌دادن به کوردها و جنبش کوردها از طریق کشتار و نسل‌کشی است. دولت ترکیه و حاکمیت آک‌پ-م‌ه‌پ این نقشه را اجرا می‌کنند. آیا سیاست اصلی دولت ترکیه غیر از این است؟ مشخص است که همین است. کسانی که به آنها کمک می‌کنند در این طرح شریک هستند. این واضح است. اما ما می‌گوییم همان‌طور که دیده می‌شود روابط بارزانی‌ها با دولت ترکیه همکاری و خیانت است؛ این وضعیت به‌وضوح بیان نمی‌شود و موضع لازم اتخاذ نمی‌گردد. تاکنون انتقام این کار گرفته نشده است. به این ترتیب مانع از آن شده‌اند که خلق موضع و اعتراضی محکم در برابر خیانت نشان دهد.

نقشه دولت ترکیه اشغال و تصرف کل باشور کوردستان است

پس از اینکه هاکان فیدان به عراق و باشور کوردستان  رفت و ملاقات هایی انجام داد ، حملات بیشتر شد. حوادث اخیر در منطقه برادوست نشان می دهد که برنامه های جدیدی در حال انجام است و تلاش می شود که کشور عراق نیز در این امر گنجانده شود. در منطقه برادوست تلاش می کنند، وارد مناطق گریلا شوند، مردم تحت فشار هستند که محل زندگی خود را ترک کنند. واضح است که این یک تدارک برای حمله است و بخشی از طرح اشغالگری دولت ترکیه است. آنچه در کرکوک انجام می شود نیز بخشی از این طرح است. برخلاف ادعای بارزانی، این تلاش برای آزادسازی کرکوک نیست، بلکه برای واگذاری سهمی از نفت کرکوک به دولت ترکیه است. طرحی که در کرکوک انجام شد، طرح دولت ترکیه است. به همین دلیل است که دولت ترکیه با چند کلمه ناپسند ماجرا را سرپوش می گذارد. در غیر این صورت دولت ترکیه رویکرد خوبی برای حل مشکلات کرکوک به عنوان بخشی از کوردستان ندارد. نقشه دولت ترکیه اشغال و تصرف کل باشور کوردستان است.

کوردستان به جز چند شهر، ابزار تجارت بارزانی است

بارزانی کاملا متعهد به سیاست دولت ترکیه است. نیازی به توصیف سیاست دولت ترکیه و رویکرد آن در قبال کوردها نیست. این حقیقت بارزانی را همه کوردها باید ببینند. در گفته و سخن بارزانی و حزب دموکرات کوردستان کورد هستند، این واقعیت راضی کننده نیست. یک وضعیت روانی نیز ایجاد شده است. اما بارزانی ها هیچ هدف و نگرانی برای کوردستان ندارند. فقط چند شهر کوردستان تحت کنترل آنهاست، این مناطق را مدیریت می کنند و برای خودشان استفاده می کنند، بقیه دغدغه آنها نیست. در نهایت خوردن برکت چند شهر و تمام کوردستان برایشان ابزار معامله است. اگر اینطور نبود، اگر مشکلشان کوردستان بود، هاکان فیدان را در آغوش می گرفتند؟ هاکان فیدان یک قاتل است. او هر روز محاسبه می کند که چگونه می تواند کوردهای بیشتری را بکشد. از هر طرف خون کوردها ریخته می‌شود. بارزانی همچین قاتلی را در آغوش می گیرد و از او استقبال می کند، با او زندگی می کنند. همین وضعیت برای درک حقیقت بارزانی کافی است.

یک موضع گیری واقعی و ضروری در برابر خیانت نشان داده نمی شود

ما می خواهیم این را به نوعی نشان دهیم. اگر برخورد مناسب و لازم در برابر خیانت نشان داده می شد و از نارضایتی مردم جلوگیری نمی شد، اوضاع به این حد نمی رسید، دشمن نمی توانست وارد چنین طرح حمله ای شود، این همه درد تحمل نمی شد و ضرر و زیان رخ نمی داد. دلیل این امر این است که روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان، ذهن، صدا و وجدان جامعه هستند، سازمان ها، احزاب و نهادها موضع گیری لازم را در برابر خیانت از خود نشان نداده اند. این وضعیت به خائنین جرات می دهد و باعث می شود خیانت روز به روز عمیق تر شود. این واقعیت را اکنون باید دید. همه باید از خود بپرسند که خائنین این جسارت را از کجا می آورند و پاسخ این سوال را بیابند. اگر این کار به روشی غیرقابل انکار و مطمئن انجام شود، همه به نتیجه خواهند رسید.

ما باید به خیانت،بگوییم خیانت!

دفتر کنگره ملی کوردستان در هولیر مورد حمله قرار گرفت و در نتیجه دنیز جودت بلبل، نماینده باشور کنگره‌ ملی کوردستان به شهادت رسید. بسیار قابل توجه است که این حمله علیه ک ن ک انجام شد. ک ن ک در تلاشی مهم برای تحقق وحدت ملی کوردها است. اخیراً کارهای بسیار مهمی در این زمینه انجام داده است. یکی از این موارد و مهمترین آنها برگزاری کنفرانسی در شهر لوزان در صدمین سالگرد عهدنامه لوزان بود. در این کنفرانس بحث های مهمی انجام شد و تصمیمات مهمی برای تحقق وحدت خلق کورد اتخاذ شد. معاهده لوزان به معنای تجزیه کوردستان و آغاز روند انکار و نابودی خلق کورد است. کشتار کوردها با این توافق آغاز شد. در صدمین سال این قرارداد، انجام چنین کاری در شهری که توافقنامه در آن امضا شده بود، تعیین عناصر اساسی که قرارداد لوزان نسل کشی و دشمنی با کوردها بر آن تکیه دارد و تعیین اراده برای ایجاد اتحاد کوردها در برابر آن بسیار مهم بود. اما بارزانی در این نشست شرکت نکرد. زیرا بارزانی ها هیچ دغدغه و هدفی برای اتحاد کوردها ندارند. برعکس، آنها از آن صیانت می کنند و می خواهند آن را ادامه دهند. اگر اینطور نبود، مثل همه ما، دلشان برای اتحاد کوردها می تپید، برای اینکه این اتفاق بیفتد مثل همه ی ما از این تلاش ها خوشحال می شدند. اما وضعیت بارزانی ها اینگونه نیست. نه به خاطر حرف های ما، بلکه اعمالشان نشان می دهد که چه هستند. تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که این را باید دید. نه با الفاظ همراه با شرم، بلکه با قاطعیت، اکنون همه باید به حقیقت اشاره کنند. ما باید به خیانت، بگوییم خیانت. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، اگر بتوانیم خیانت را خیانت بدانیم و در برابر آن موضع گیری کنیم، از حوادث و بلایای بزرگ جلوگیری خواهیم کرد. از این طریق می توانیم به وحدت کوردها دست پیدا کنیم. در شرایط معکوس، منجر به فجایع و خیانت های بزرگتر می شود. این بزرگترین ضرر برای کوردها و کوردستان خواهد بود.

حمله به فرودگاه نیز با هدف گسترش فعالیت های میت در منطقه سوران است

این را می خواهیم در مورد حمله سلیمانیه هم بگویم. هنوز اطلاعات دقیق و مشخصی از این حمله نداریم. گزارش ها حاکی از آن است که فرودگاه مورد حمله قرار گرفته و در نتیجه آن شهدایی وجود دارد. حملات به سلیمانیه با هدف ترساندن مردم سلیمانیه برای گسترش فعالیت های دولت ترکیه و میت در منطقه سوران، مانند منطقه بهدینان، و تلاش برای مشارکت ی ن ک در رابطه ی همکاری با دولت ترکیه، همانطور که حزب دموکرات کوردستان انجام می دهد، می باشد. چون مردم میهن دوست سلیمانیه و منطقه سوران از مواضع میهن دوستانه ی خود دست برنداشته اند، حمله جدیدی علیه آنها صورت گرفته است. ما این حمله را به شدت محکوم می کنیم. ما ایمان کامل داریم که مردم منطقه سوران و سلیمانیه به موضع گیری میهن دوستانه ی خود ادامه خواهند داد، در این مورد تردیدی نداریم.از حملات به سلمانيه و منطقه سوران و نيز برنامه ريزي براي اين منظور، مي توان فهميد كه دولت تركيه در وسط يك حساب محاسباتي قرار گرفته است. اول از همه مردم منطقه سوران و سلیمانیه باید در مقابل این حملات موضع بگیرند.

ما این حملات توسط دولت ترکیه به دست خائنان را به شدت محکوم می کنیم. اکنون همه باید یک موضع گیری قوی و ملموس در برابر خیانت نشان دهند. دولت ترکیه بر خیانت تکیه می کند و سیاست و مفهوم نسل کشی کوردها را اجرا می کند. این اکنون به وضوح دیده می شود. تنها راه توقف این سیاست و شکست این مفهوم، جلوگیری از خیانت است. اگر سازمان ها، احزاب، روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان کورد میهن دوست موضع گیری محکم و ملموسی در برابر خیانت نشان دهند و مردم کوردستان موضع محکمی از خود نشان دهند، از خیانت جلوگیری شده و محدود و خنثی خواهد شد. ما یک بار دیگر این فراخوان را می‌دهیم، مردم ما در داخل و خارج از میهن باید به میدان بروند و اعتراض شدیدی به خیانت نشان دهند، از احزاب، سازمان‌ها، نهادها و افراد می‌خواهیم در این امر پیشقدم شوند."