تصویر

فریال چولی: فرهنگ و هویت، اساس جامعه است

فریال چولی رئیس مشترک هیئت فرهنگ و هنر کانتون جزیر، فرهنگ و هویت را اساس جامعه دانست و گفت: «فعالیت‌های مختلفی برای ترویج فرهنگ و هویت برنامه‌ریزی شده است.»

فریال چولی رئیس مشترک هیئت فرهنگ و هنر کانتون جزیر با خبرگزاری فرات صحبت کرد و در مورد اهمیت فرهنگ در جامعه و کارهای انجام شده توسط هیئت فرهنگ و هنر در کانتون گفت.

فریال چولی ابتدا در مورد تأسیس هیئت فرهنگ و هنر کانتون و مراکز مرتبط با این هیئت صحبت کرد و گفت: «هیئت فرهنگ و هنر کانتون جزیر با تأسیس اداره خودمدیریتی در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و تاکنون مشغول به کار بوده است. مراکز زیادی متعلق به هیئت فرهنگ و هنر کانتون جزیر وجود دارد. مثلا نمایندگی شونَوران در زمینه اماکن تاریخی و فرهنگی کار می‌کند. همچنین یک مرکز موسیقی برای کودکان به نام ارکسترا وجود دارد که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است. در کنار آنها کارگاه لیلیت قرار دارد که زنان در آن صنایع دستی می‌سازند و خیاطی می‌کنند.»

فریال چولی فرهنگ و هویت را پایه و اساس جامعه دانست و ادامه داد: «فردی که فرهنگ ندارد در اصل در جامعه هویت ندارد. بر این اساس شورای فرهنگ و هنر کانتون جزیر کارهای گسترده‌ای انجام داد. به منظور حفاظت از فرهنگ و هویت اتنیک‌های منطقه‌ای، مراکزی برای گروه‌های سوری، ایزدی، کورد، ارمنی و عرب افتتاح شد. هدف این است که هر شخصی بتواند از فرهنگ و هویت خود محافظت کند و آن را توسعه دهد. البته مرکز فرهنگی ارمنیان متعلق به هیئت فرهنگ و هنر نیست، اما آنها در تمام فعالیت‌های هنری شرکت می‌کنند و در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.»

چولی در مورد وضعیت فرهنگ منطقه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب روژاوا صحبت کرد و گفت: «در آینه انقلاب روژاوا همه گروه‌ها خودشان را دیدند. به خصوص اعراب که در عرصه فرهنگ سختگیری می‌کردند، در جریان انقلاب آن مرزها را شکستند. همچنین در حوزه زنان، زنان عرب آوازها و رقص‌های عربی خود را به عموم مردم عرضه می‌کنند و در همه فعالیت‌ها شرکت می‌کنند. ما هم به عنوان هیئت فرهنگ و هنر از آنها حمایت کردیم.»

فریال چولی با بیان اینکه در برابر تهدیدات و حملات دولت ترکیه فرهنگ و هنر ما قوی‌تر شده است گفت: «انقلاب روژاوا که بیش از ۱۰ سال است ادامه دارد، انقلابی است که در کنار این حملات به بالندگی خود ادامه داده است. هر روز تهدید و حمله می‌شود. حملاتی که توسط دولت اشغالگر ترکیه انجام می‌شود در تمام بخش‌های زندگی اثرات مخربی داشته است؛ بخش مهمی از آن فرهنگ است. اما با وجود این همه هجمه نتوانستند جلوی کار فرهنگی و هنری ما را بگیرند. در میان همه حملات، ما اولویت‌های مختلف خود را مدیریت کردیم و همه، کارمان تا امروز ادامه دارد. با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، فرهنگ ما قوی‌تر شده و همانطور که قبلاً گفته بودیم کارمان در هر شرایطی ادامه خواهد داشت.»

در پایان چولی از پیشرفت بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: «با فعالیت‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مختلف سعی در تقویت علاقه همه مردم داریم.» وی تصریح کرد که به خصوص فعالیت‌های ویژه‌ی کودکان در حال انجام است.