تصویر

فراخوان بین‌المللی از استراسبورگ برای امرالی

به مناسبت دوازدهمین سالگرد تحصن برای آزادی در استراسبورگ برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، بیانیه‌ای جمعی برگزار شد.

تحت رهبری ابتکار آزادی برای عبدالله اوجالان، کنش «تحصن برای آزادی» از ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲ در استراسبورگ فرانسه به منظور تضمین آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پایان دادن به انزوا برگزار می‌شود.

در دوازدهمین سالگرد این تحصن، کارزار جهانی آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد در مقابل شورای اروپا بیانیه‌ای صادر کرد.

خواسته‌های اصلی

در بیانیه‌ای با حضور نمایندگان احزاب و سازمان‌های مردم نهاد از بسیاری از کشورهای اروپایی، خواسته‌های اساسی زیر مطرح شد:

-انزوای اعمال شده بر عبدالله اوجالان باید فوراً برداشته شود.

- فرصت ملاقات منظم با وکلا و خانواده وی فراهم شود.

- مجمع پارلمانی شورای اروپا باید هیأتی تشکیل دهد.

- سی‌پی‌تی باید فوراً به امرالی برود و گزارش خود را با مردم به اشتراک بگذارد و سازوکارهای لازم را در شورای اروپا برای اجرای خواسته‌هایشان فعال کند.

- برای حل مسئله کورد و صلح در خاورمیانه باید با عبدالله اوجالان گفتگو کرد.

- حق امید باید اجرا شود و عبدالله اوجالان آزاد شود.

- پ‌ک‌ک باید از لیست سازمان‌های تروریستی حذف شود و سیاست‌های جرم‌انگاری علیه کوردها باید متوقف شود.

در این بیانیه همچنین سکوت و همدستی دولت‌های اروپایی به ویژه شورای اروپا در برابر انزوا محکوم شده است.

در این بیانیه، سخنرانان واکنش نشان دادند که شورای اروپا مسئله کورد و انزوا در امرالی را کاملا به کناری انداخته است.

موسسات اروپایی شریک جرم هستند

در بیانیه‌ای که از طرف کمپین منتشر شد، آمده است؛ «تذکر به شورای اروپا برای انجام وظایفش در قبال عبدالله اوجالان به طور فزاینده‌ای فوری می‌شود. بیش از سه سال می‌گذرد که عبدالله اوجالان هیچ ارتباطی با جهان خارج نداشته است. آخرین دیدار از سوی کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (سی‌پی‌تی) در سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شد، اما هیچ اطلاعاتی در مورد این دیدار با مردم به اشتراک گذاشته نشد.»

در این بیانیه تاکید شده است که «هنگامی که نهادهای اروپایی شکست می‌خورند، در نقض حقوق بشر و استفاده بد از آن شریک می‌شوند.»

فلسفه کنفدرالیسم دموکراتیک اوجالان همچنان الهام‌بخش بسیاری از کوردها و دیگر مردم است. همه ساله افراد زیادی به استراسبورگ می‌آیند و تجمعاتی ترتیب می‌دهند و خواستار پایان دادن به این انزوای غیرانسانی هستند.

سخنرانان‌

برخی از سخنرانان حاضر در این بیانیه به شرح زیر است:

مادلین ماوامبا و الیزابت نگاری از انجمن زنان در تبعید در برلین

باربارا پاد-تیزن، پزشکی عمومی و اجتماعی

نریا آهیدو جزا، EAJ/PNV از سنای اسپانیا

رمی پاگانی، شهردار سابق ژنو

رودولف بورگل از حزب آلمانی Die Linke (حزب چپ)

فرانچسکا تراستی، وکیل ایتالیایی

آندری هونکو، نماینده پارلمان آلمان

رنه لی ماینوت از جنبش MRAP

همبستگی با مردم کورد

در این بیانیه آمده است: «ما با شما، مردم کورد، همه کسانی که به دنبال عدالت و آزادی برای عبدالله اوجالان هستند، همبستگی داریم. عبدالله اوجالان کلید صلح در خاورمیانه است.»

سخنرانان ضمن ابراز همبستگی شدید خود با مردم کورد، خاطرنشان کردند که عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در زندان است و شورای اروپا کاملاً سکوت کرده است و این یک استاندارد دوگانه است.

در بیانیه سارا گلین اسکاتلندی، کمیته پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) فراخوانده شد تا فوراً به امرالی برود. درخواست شد سی‌پی‌تی به امرالی برود و وضعیت را گزارش کند و گزارش را با مردم به اشتراک بگذارد.

حق امید باید اجرا شود

در بیانیه به حق امید نیز اشاره شده و اجرای این حق نیز درخواست شده است. تاکید شد که عدم اجرا و نادیده گرفتن تصمیمات ۱۰ سال پیش در امروز، تخلف از قانون است.

در این بیانیه آمده است که روش‌های نظامی راه‌حل نیست، باید گفتگو را ترجیح داد و مخاطب آن عبدالله اوجالان است.

وضعیت سلامتی منبعی جدی از نگرانی است

یکی از وکلای جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس نیز در این کنفرانس خبری شرکت کرد. این وکیل دادگستری با بیان اینکه ریاکاری نهادهای اروپایی را می‌بیند، گفت: «این شورا از ما می‌خواهد که هفته‌ها اینجا بایستیم. آنها هنر نادیده گرفتن را خیلی خوب بازی می‌کنند.»

در این بیانیه، سخنرانان بر مقاومت و ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای مبارزه آزادی خلق کورد و آزادی زنان تاکید کردند. به اینکه «اگر جنگ نبود، مطمئن باشید روژاوا یکی از زیباترین مکان‌های جهان بود. نگرانی‌های جدی در مورد سلامت عبدالله اوجالان وجود دارد. سی‌پی‌تی باید دوباره به جزیره امرالی برود. از سال ۲۰۱۹ بدین‌سو هیچ گزارشی در مورد آن مکان منتشر نشده است. ما می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد وضعیت عبدالله اوجالان به دست آوریم» جلب توجه شد.

انزوا غیر انسانی است

نمایندگان کمپین با اشاره به اینکه از وضعیت سلامتی عبدالله اوجالان اطلاعی ندارند و نگران هستند، گفتند: «انزوای مطلق ادامه دارد. این انزوای مطلق غیرانسانی است. به هیچ وجه ارتباطی با دنیای بیرون ندارد. این ما را نگران می‌کند.»

رمی پاگانی، شهردار سابق ژنو، گفت: «من اینجا هستم تا با کوردهایی که تحت ظلم و ستم قرار گرفته‌اند، همبستگی خود را اعلام کنم.»

پاگانی گفت: «اعمال و اقداماتی که علیه عبدالله اوجالان انجام می‌شوند رسوایی است. نقض تمام توافقات بین‌المللی است. این غیر قابل قبول است. روزی آنها باید به خاطر این اقدامات در دادگاه پاسخگو باشند.»

نماینده انجمن زنان در تبعید از برلین با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان امید میلیون‌ها انسان است، گفت: «زندانی شدن او فقط یک جستجوی فردی برای حقوق نیست، بلکه جستجوی حقوق یک منطقه است.»

این نماینده زن با بیان اینکه می‌دانند در انزوا زندگی کردن چیست، خاطرنشان کرد که این را به ویژه از روی اعمالی که هم به عنوان پناهنده و هم به عنوان زن با آن روبر می‌شوند، می‌دانند. «ما خواهان آزادی برای عبدالله اوجالان، برای حقوق زنان و حقوق بشر هستیم.»

عبدالله اوجالان نور امید است

رودولف بورگل از حزب آلمانی Die Linke (حزب چپ) تاکید کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خود را برای یک زندگی جدید فدا کرد و گفت: «عبدالله اوجالان به چراغ امید در خاورمیانه تبدیل شد. بهترین نمونه این روژاوا است.»

Die Linke با محکوم کردن کمک‌های ارائه شده توسط دولت آلمان به دولت ترکیه، خواستار پایان دادن به جرم‌انگاری کوردها و ممنوعیت پ‌ک‌ک شد. نماینده حزب چپ با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در انزوای کامل قرار گرفته است، گفت: «نهادهای اروپایی باید با این وضعیت انزوا مقابله کنند.»

در حالی که بورگل تاکید کرد که آنها خواهان آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و راه‌حلی دموکراتیک برای مسئله کورد هستند، وی خاطرنشان کرد که زندانیان سیاسی در زندان‌ها باید آزاد شوند.

رنه لو مینو از MRAP، سازمان دوستی مردم علیه نژادپرستی، اسارت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را نقض تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و بر غیرقانونی بودن آنچه از ربوده شدن تا روند محاکمه و انزوای او رخ داد، تاکید کرد.

پ‌ک‌ک باید از لیست حذف شود، مبارزه کوردها یک حق مشروع است

رنه لو مینو با تاکید بر اینکه راه‌حل مسئله کوردستان از طریق گفتگو با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است، گفت: «فراموش نکنیم که ما آن را مدیون مردم کورد هستیم. مسئله کورد وضعیتی نیست که فقط به کوردها مربوط باشد.»

لو مینو افزود: «پ‌ک‌ک باید از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود.»

لومینو با بیان اینکه اگر دولت به مردم ظلم کند، مقاومت مردم مشروع است، بر مبارزه مردم کورد تاکید کرد و گفت: «این اساسی‌ترین حق است.»

فرانچسکا تراساتی وکیل ایتالیایی با بیان اینکه سی‌پی‌تی باید فوراً به اِمرالی برود، گفت: «آزادی عبدالله اوجالان گام مهمی برای راه‌حل سیاسی و صلح دموکراتیک در خاورمیانه خواهد بود. برای برداشتن این گام باید سریعا اقدام شود.»