سی‌پی‌تی: انزوا در امرالی موضوعی است که ما به آن توجه داریم

هیو چتویند. دبیر اجرایی کمیته پیشگیری از شکنجه گفت که تمرکز آنها بر انزوا در امرالی است، آن را از نزدیک دنبال می‌کنند و گفت که هفته گذشته با وکلای عبدالله اوجالان نشست داشته‌اند.

کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (سی‌پی‌تی) گزارش سالانه خود را در پارلمان اروپا در بروکسل منتشر کرد.

خبرنگار استرک تی‌وی ‌(Stêrk TV) در نشست خبری سوالی در مورد امرالی مطرح کرد. هیو چتویند، دبیر کل سی‌پی‌تی پاسخ مشخصی به این موضوع نداد و پاسخگویی را به مقامات ترک واگذار کرد.

چتویند گفت: «هر بار که به ترکیه سفر می‌کنیم، با مقامات ترک در مورد این موضوعات گفتگو می‌کنیم.»

چتویند گفت: «این یک گفتگوی خاص (محرمانه) است. موضوعی که کمیته به دقت روی آن تمرکز می‌کند. ما می‌خواستیم گزارش خود در رابطه با بازدیدمان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کنیم. اما این مقامات ترک هستند که تصمیم می‌گیرند چه زمانی گزارش منتشر شود. این موضوعی است که ما از نزدیک دنبال می‌کنیم. هفته گذشته کمیته ما با وکلای آقای اوجالان دیدار کرد. این موضوعی است که ما به آن علاقه داریم. هر زمان که لازم بدانیم مجددا بازدید ما در رابطه با این موضوع انجام خواهد شد.»

شایان ذکر است که سی‌پی‌تی گزارش خود در رابطه با بازدید از امرالی در سال ۲۰۲۲ را منتشر نکرده است. آنها همچنین در فوریه ۲۰۲۴ نیز به ترکیه رفتند، اما از امرالی بازدید نکردند. بیش از سه سال است که هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نشده است. درخواست ملاقات توسط وکلا و خانواده هر هفته انجام می‌شود، اما تا کنون بی‌پاسخ مانده است.

همزمان مبارزه‌ای بی‌وقفه برای پایان دادن به انزوا و تضمین آزادی عبدالله اوجالان در جریان است.

زندانیان سیاسی در زندان‌های ترکیه از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ برای «آزادی جسمانی عبدالله اوجالان و حل مسئله کورد» دست به اعتصاب زده‌اند. همزمان بستگان این زندانیان هم ماه‌هاست که در حال تحصن هستند.