پاول کاراواناگ: عبدالله اوجالان امید است

پاول کاراواناگ، یکی از مدیران بنیاد مارتین مک گینس پیس، با بیان اینکه ذهن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان نیست، گفت: «او با نوشته‌ها و تئوری خود رهبری می‌کند، او به امید تبدیل می‌شود.»

مصاحبه با پاول کاراواناگ

پاول کاراواناگ که به عنوان مشاور اداره آموزش و پرورش ایرلند شمالی کار می‌کند، گفت: «زندان در ذهن و فکر انسان است» و ادامه داد: «اگر در ذهن زندانی هستید، پس شما زندانی هستید. واضح است که ذهن عبدالله اوجالان زندانی نیست. او یک برنامه سیاسی ارائه می‌دهد.»

پاول کاراواناگ پس از دستگیری در سال ۱۹۸۱ به ۵ بار زندان محکوم شد. او با توافق بین جمهوری ایرلند و بریتانیا که در ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ امضا شد و به توافقنامه «جمعه خوب» معروف شد، آزاد گردید. پاول کاراواناگ با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در امرالی زندانی فیزیکی است، گفت:« تجربه هرکسی در زندان متفاوت است، من می‌گویم؛ زندان در ذهن انسان‌ها است، اگر ذهن شما زندانی است، شما هم زندانی می‌باشید. واضح است که ذهن عبدالله اوجالان در زندان نیست. او به وضوح یک برنامه سیاسی را نشان می‌دهد. برنامه‌ای سیاسی که مردم با آن موافق هستند. این بسیار مهم است.»

آنها از افکار عبدالله اوجالان می‌ترسند

 پاول کاراواناگ گفت که اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات گذشته بسیار متضرر شد و تلاش در وان با مقاومت مردم شکست خورد و گفت: «ممکن است این یک پیروزی کوچک تلقی شود، اما هر پیروزی کوچک گامی در جهت شکست اردوغان است. رهبر خلق کورد در زندان است اما ذهن و فکرش در زندان نیست. او همچنان با نوشته‌ها و نظریه‌هایش پیشرو است. تا زنده است از او می‌ترسند. آنها او را به خاطر عقاید و افکارش دستگیر کردند. چیزی که آنها بیش از همه از آن می‌ترسند، نظرات و اندیشه‌های اوست، اما نظرات او اکنون رهبری تغییرات را بر عهده دارد. همانطور که در انتخابات دیده شد. او امیدی برای مردم است. حتی در زندان هم امید است. به نظر من چیزی مانند و بهتر از امید وجود ندارد. هیچ چیز قوی‌تر از امید نیست.»

او می‌داند چه می‌خواهد

پاول کاراواناگ گفت که عبدالله اوجالان یک رهبر ملی است، تجربه مذاکرات صلح را دارد و گفت: «او روند مذاکرات را درک می‌کند، می‌داند چه می‌خواهد. او می‌داند که به دنبال چه نتیجه‌ای است و چگونه می‌تواند به آن برسد. این به راحتی اتفاق نخواهد افتاد. درراه مذاکره، در نهایت او می‌تواند تصمیم بگیرد، اما یک خط مشخص کرده است. کسانی که از او پیروی می‌کنند این را می‌دانند. آنها با خود خواهند گفت، اگر عبدالله اوجالان بود چه می‌کرد؟ یعنی او آن را تعیین خواهد کرد. او نسل جدید را اداره می‌کند، نسل جدید را رهبری می‌کند، او نسل‌ها را تا رسیدن به آزادی رهبری خواهد کرد.».