وکیل بین‌بیر: زندانیان با تصمیمات خودسرانه آزاد نمی‌شوند

زَکی بین‌بیر، سخنگوی کمیسیون زندان انجمن وکلای آزادی‌خواه (ÖHD) گفت که زندانیان سیاسی که ۳۰ سال در زندان بودند با تصمیمات خودسرانه آزاد نشدند.

نقض حقوق بشر در زندان‌ها

هر روز موارد جدیدی به نقض حقوق، سرکوب و اعمال خودسرانه دولت ترکیه علیه زندانیان در زندان‌ها اضافه می‌شود. وکیل دادگستری زکی بین‌بیر اظهار داشت: «حق آزادی مشروط نزدیک به ۴۰۰ زندانی تاکنون به دلایل خودسرانه لغو و جلوگیری شده است.»

زکی بین‌بیر، سخنگوی کمیسیون زندان انجمن وکلای آزادی‌خواه (ÖHD) در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) گفت: «موانعی از سوی قوه قضائیه علیه زندانیان سیاسی وجود دارد. این مانع توسط «هیئت نظارت اداری» ایجاد شده است که در سال ۲۰۲۰ لازم الاجرا شد. اول از همه، ما باید در مورد قانون کیفری بحث کنیم. قانون کیفری و مجازات از زمانی که به اجرا درآمده است ۳۲ بار اصلاح شده است و هیچ ثباتی حاصل نشده است. با اصلاحیه‌ای که در مارس ۲۰۲۰ انجام شد اختیارات بسیار وسیعی به اداره‌های زندان‌ها سپرده شد. با این اختیار، بر اساس اظهارات کاملاً خودسرانه درباره فردی که مدت‌زمان حکم‌اش را کامل کرده بود، حکم به تعویق افتاد. ما به عنوان یک انجمن در این مورد کار کرده‌ایم. تا به امروز حدود ۴۰۰ زندانی به دلایل خودسرانه از آزادی مشروط محروم شده‌اند.»

تصمیمات مغایر با قانون اساسی هستند

بین‌بیر با اشاره به اینکه «ندامت و پشیمانی» از سوی اداره زندان به زندانیان تحمیل می‌شود، ادامه داد: «فشار شدیدی از سوی اداره زندان در این زمینه وجود دارد. به ویژه برای زندانیانی که ۳۰ سال در زندان بسر می‌برند استفاده می‌شود. حکم زندانیان با اظهارات انتزاعی که خلاف قانون اساسی و قوانین ترکیه هستند به تعویق می‌افتد. تصمیماتی که می‌گیرند کاملاً مغایر با قانون اساسی هستند. متأسفانه خانواده‌های زندانیان نیز به شدت تحت تأثیر این وضعیت هستند. مدت‌زمان حکم آنها با تصمیم هیئت نظارت اداری یک روز قبل از آزادی یا در روز آزادی زندانیان به مدت ۶ یا سه ماه به تعویق می‌افتد.»

قوانین به طور یکسان عمل نمی‌کنند

بین‌بیر با بیان اینکه زندانیان سیاسی که ۳۰ سال به دلایل سیاسی در زندان بودند، آزاد نشدند، گفت: «ما به خوبی می‌دانیم که این خلاف دستاوردهای کوردها است. ما این تبعیض را فقط در مورد زندانیان سیاسی می‌بینیم. بهترین مثال اوگون سَماست است.  به او به دلیل حسن رفتار اجازه دادند که آزاد شود، اما از آزادی زندانیان سیاسی که مجازات انضباطی ندارند و جرمی مرتکب نشده‌اند، جلوگیری می‌کنند. ما آن را یک دیدگاه کاملا سیاسی می‌دانیم. متأسفانه قوانین به طور یکسان عمل نمی‌کنند.»

تخلفات همچنان در حال افزایش است

زکی بین‌بیر، سخنگوی کمیسیون زندان انجمن وکلای آزادی‌خواه، با بیان اینکه به‌عنوان یک انجمن به‌طور فشرده در حال کار روی زندانیانی است که مدت‌زمان حکم آنها به تعویق افتاده است، افزود: «ما به‌عنوان وکلا پیگیر این موضوع هستیم و اعتراضات و مراحل قانونی خود را براساس تصمیمات و مدارکی که به دست ما می‌رسد، آغاز می‌کنیم. در حال حاضر، همه زندانیان سیاسی در ترکیه در زندان در معرض بسیاری از موارد نقض حقوق بشر هستند. به ویژه حق زندگی و سلامتی آنها نقض می‌شود. زندانیان برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. مشکلات در زندان‌ها بطور روزافزون همچنان در حال افزایش است.»