هندی‌ها زیر گرمای شدید پای صندوق‌های رای می‌روند

مرحله دوم انتخابات سراسری هند از روز جمعه آغاز شد. انتظار می‌رود میلیون‌ها نفر در زیر گرمای شدید به پای صندوق‌های رای بروند.

انتخابات در هندوستان

 نارندرا مودی، نخست وزیر ناسیونالیست هندو، تقریباً در این انتخابات شش هفته‌ای پیروز خواهد شد.

در مجموع ۹۶۸ میلیون هندوستانی، بیش از مجموع جمعیت ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه، برای انتخاب ۵۴۳ نماینده مجلس تحتانی به پای صندوق‌های رای فراخوانده شدند.

آرای سراسر کشور در ۴ ژوئن شمارش می‌شود. نتایج معمولا در همان روز اعلام می‌شود.

مودی، ۷۳ ساله، پس از دو دوره ریاست جمهوری که در طی آن نفوذ دیپلماتیک و نفوذ اقتصادی هند را افزایش داد، همچنان بسیار محبوب است. تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که حزب ملی‌گرای مودی در برابر ائتلافی از احزاب مخالف پیروز خواهد شد.

در حالی که میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات هفته گذشته نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹ تقریباً چهار امتیاز کاهش یافت و به ۶۶ درصد رسید، مطبوعات هند دمای بالاتر از میانگین را عامل این کاهش می‌دانند.

اندکی قبل از شروع مجدد رای‌گیری، نارندرا مودی از رای‌دهندگان خواست تا با «تعداد بی‌سابقه» به پای صندوق‌های رای بروند. مودی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: «مشارکت بالا دموکراسی ما را تقویت می‌کند.»

مرحله دوم روند رای‌گیری که شامل هفت مرحله برای تسهیل لجستیک انتخابات در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است، این هفته در مناطقی که در معرض دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد قرار دارند، برگزار می‌شود.

سرویس‌های هواشناسی هند روز پنجشنبه اعلام کردند که در بسیاری از ایالت‌ها، از جمله ایالت شرقی بیهار، که در آن پنج منطقه رای خواهند داد، موج گرمای شدید در آخر هفته پیش‌بینی می‌شود. دمای هوا در این هفته ۵/۱ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین فصلی بود.

همچنین انتظار می‌رود که در موج گرما در ایالت جنوبی کارناتاکا و بخش‌هایی از شمال اوتار پرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت هند و مرکز مذهب هندو، رای‌گیری شود.

در اوایل این هفته، کمیسیون انتخابات هند اعلام کرد که یک کارگروه برای بررسی تاثیر امواج گرما و رطوبت قبل از هر مرحله از رای‌گیری تشکیل داده است. به گفته هندو، این تصمیم ممکن است به این دلیل گرفته شده باشد که «شرایط موج گرما می‌تواند منجر به کاهش مشارکت در رای‌دهندگان شود.»

بر اساس تحقیقات علمی، امواج گرما در نتیجه گرمایش جهانی طولانی تر، مکررتر و شدیدتر می‌شوند.

حوزه انتخابیه رهبر اصلی مخالفان هند، راهول گاندی از حزب کنگره نیز روز جمعه رای می‌دهد. این رهبر ۵۳ ساله برای حفظ کرسی خود در ایالت جنوبی کرالا، پایگاه مخالفان حزب مودی، BJP، مبارزه می‌کند. گاندی در حساب کاربری رسانه‌ی مجازی ایکس نوشت: «وظیفه هر شهروندی است که سرباز قانون اساسی باشد، امروز خانه را ترک کند و به حفظ دموکراسی رأی دهد.»