سیا می‌گوید بدون کمک‌های جدید، اوکراین ممکن است در جنگ امسال شکست بخورد

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه گفت که در صورت عدم ارائه کمک‌های بیشتر ایالات متحده، اوکراین ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ در جنگ علیه روسیه شکست بخورد.

بیانیه سازمان سیا در رابطه با اوکراین

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز شنبه در مورد بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین، عمدتا نظامی، پس از ماه‌ها محاصره سیاسی رای‌گیری کند.

بیل برنز، رئیس سیا، در سخنرانی خود در مرکز جورج دبلیو بوش افزود: «با جهش عملی و روانی که کمک‌های نظامی فراهم می‌کند، من فکر می‌کنم اوکراینی‌ها کاملاً قادر هستند در سال ۲۰۲۴ مقاومت کنند.»

برنز گفت: «بدون کمک‌های اضافی، وضعیت بسیار بدتر است» و افزود: «خطر شکست اوکراینی‌ها در میدان جنگ تا پایان سال ۲۰۲۴ یا حداقل اینکه پوتین در موقعیتی قرار می‌گیرد که بتواند شرایط راه‌حل سیاسی را دیکته کند.»

برای نشان دادن کمبود مهمات ارتش اوکراین، بیل برنز ادعا کرد که دو تیپ با بیش از ۲۰۰۰ سرباز فقط «۱۵ گلوله توپ در روز» و در مجموع «۴۲ گلوله خمپاره در روز» داشتند.

از سوی دیگر، به گفته مقامات اوکراینی، در حملات شبانه روز پنجشنبه تا جمعه روسیه در منطقه دنیپروپتروفسک در جنوب اوکراین حداقل یک نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند. یک زن در منطقه زینلنیوسکی در جنوب شرقی شهر دنپیر کشته شد. به گفته ارتش اوکراین، روسیه در طول شب ۳۶ حمله موشکی و پهپادی انجام داده است.