از راه کمون‌ها زنان خود را به جامعه می‌ٰرسانند

زنان از راه کمون‌های زنان در محله شیخ مقصود و اشرفیه واقع در حلب خود را به آحاد جامعه رسانده و بنیاد آموزش را بنا می‌کنند.

کمون‌های زنان در حلب

در محله‌های شیخ مقصود و اشرفیه در حلب، نهادهای زنان از راه کمون‌های زنان، خانه‌های زنان، مجلس زنان و کمیته زنان بیش از پیش نیرومند و کارا شده‌اند. عضو شورای هماهنگی حلب کنگره استار، فهیمه حمو بیان داشت نیرویی که جامعه را سازماندهی و آموزش می‌دهد زنان هستند.

عضو شورای هماهنگی حلب کنگره استار،‌ فهیمه حمو با خبرگزاری فرات ‌‌‌‌(ANF) صحبت کرد و یادآور شد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در دهه ۱۹۹۰ میلادی به حلب رفته بوده و با خانواده‌های میهن‌دوست بسیاری مستقیما دیدار به عمل آورد و آنان را سازماندهی نمود. فهیمه حمو مشخص کرد که زنان در ابتدا به کارهای توده‌ای مشغول شدند، سپس تلاش کردند که خود را به خانواده‌ها و زنان برسانند و گفت‌: ‌«در سال ۲۰۱۱ تا هب زمان بحران سوریه زنان براساس همان میراث کار می‌کردند و خود را  سازماندهی می‌کردند.‌‌»

شهادت گوله شلمو

فهیمه حمو خاطر نشان ساخت که در سال ۲۰۱۳بدلیل حملات نیز باشد، آشفتگی میان دولت سوریه ایجاد شده بود و گوله شلمو شهید شد و گفت‌: ‌«الزامی بود که زنان سازماندهی قدرتمندتری ایجاد می‌ساختند. در این چارچوب در سال ۲۰۱۳ اولین گام ما ایجاد خانه‌های زنان بود. پایه سازماندهی کردن زنان را بر اساس فلسفه رهبر آپو بنا کردیم. سپس با پیشاهنگی نهادها،‌ زنان در خانه‌های زنان جای خود را یافتند. بدین صورت مستقیما در سازماندهی اجتماعی مشارکت کردند. لازم بود این گام تنها برای زنان کورد نباشد. برای اینکه زنان عرب هم خود را سازماندهی کرده و آموزش ببینند و خود را به سطح پیشاهنگی برسانند، در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ زنان عرب نیز در آموزش‌های ما شرکت کرده و مستقیما در کارهای خانه‌های زنان مشارکت کردند. برای اینکه کنگره استار بتواند به شیوه‌ای بهتر خود را سازماندهی کند به کمون، مجلس و کمیته‌ها نیاز داشت.‌»

۳ مجلس زنان،‌ ۴۶ کمون زنان

فهیمه حمو اعلام کرده که کمون‌های زنان در سال ۲۰۱۵ ایجاد شدند و گفت‌: ‌«پس از اینکه کمون‌ها ایجاد شدند به همراه آنان ۳ مجلس زنان نیز بنا شدند. در مجلس شهید روکن زردشت ۱۰ کمون زنان، در مجلس شهید گوله شلمو ۱۳ کمون زنان و در مجلس شهید شیلان کوبانی هم ۲۳ کمون زنان ایجاد شدند. طبق احتیاجات کمون‌ها نیز کمیته‌هایی ایجاد می‌شوند. کمیته‌های آموزشی، تندرستی و جوانان از مثال‌های اساسی این کمیته‌ها هستند. هدف اساسی‌ما نیز از کمون‌ها آفریدن جامعه‌ای سازماندهی‌شده‌تر است. از راه کمون‌ها ما می‌توانیم خود را به هر بخش از جامعه برسانیم. کمون‌هایی که به جامعه آموزش داده و سازماندهی می‌کنند و به نیروی رهیافت مبدل می‌شوند، بنیاد جامعه هستند.

۴ خانه زنان وجود دارد

علیرغم اینکه ۴ خانه زنان وجود دارد. زمانیکه عملی برعلیه زنان صورت بگیرد،‌ مسقیما در آن مداخله می‌کند. کار اصلی خانه زنان اینست که زنان و خانواده را طبق قوانین خانواده، آموزش دهد. زمانیکه قانون زنان نتواند به تمام پاسخگوی وضعیت موجود باشد پس در اینصورت تلاش می‌شود تا جامعه‌ای دمکراتیک بنا شود. علیرغم اینکه قانون خانواده عملی نیز می‌شود نیز  از طرف منع ازدواج در سنین پایین و چندهمسری ما هنوز به سطح لازمه نرسیده‌ایم. در بسیاری از مواقع دوباره شاهد چنین اعمالی شدیم.‌‌»

در آکادمی زنان آموزش دادن به مردان

فهمیه حمو اعلام کرد که در آکادمی زنان به نام شهید هزل،‌ ۳ دوره آموزشی برگزار شده که مردان نیز در آن حضور داشتند و گفت‌: ‌«در آینده نزدیک ما آکادمی‌هایی را ایجاد خواهیم ساخت که در آن تنها مردان آموزش ببینند. ما ۳ دوره آموزشی برای مردان ایجاد کردیم، اما هنوز دیالوگ‌های ما با دوره‌های به اتمام نرسیده‌ است. ما همیشه درحال ارتباط و گفتگو هستیم برای اینکه بتوانیم یک مدل نوین از خانواده را ارائه دهیم. دوره‌های آموزشی ما برای زنان عرب نیز برگزار شدند. اکنون درحال آموزش ۲۲ زن عرب می‌باشیم. ما می‌خواهیم سازماندهی زنان را نیرومندتر کنیم. نه تنها در حلب بلکه در تمام سوریه می‌خواهیم خود را به زنان رسیده و آنان را نیرومند سازیم.‌»