در حلب کتاب‌های رهبر خلق کورد مطالعه می‌شوند

اهالی محله شیخ مقصود و اشرفیه هر روز مانیفست‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر‌ کتاب‌های او را مطالعه می‌کنند و در ارتباط با موضوعات عنوان شده در کتاب‌ها گفتگو می‌کنند.

کمپین مطالعه کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

مورخ ۱۰ اکتبر در سراسر جهان از سوی آکادمیسین‌ها، روزنامه‌نگاران، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی، نمایندگان مجلس، کنشگران، فیلسوفان، برندگان جایزه صلح نوبل، نمایندگان نهادهای زنان و اشخاص مشهور بسیاری کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حلی برای مسئله کورد» آغاز شد. در چارچوب این کارزار دوستان خلق کورد مورخ ۱۰ دسامبر، کمپین ‌«روزهای مطالعه کتب عبدالله اوجالان» را آغاز کردند. اهالی شمال و شرق سوریه نیز به شیوه‌ای فعالانه در این کمپین شرکت کردند که در عرصه بین‌المللی آغاز شده بود.

به مثابه تمام شهرهای شمال و شرق سوریه، اهالی حلب در محله‌های شیخ مقصود و اشرفیه نیز کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مطالعه می‌کنند. برای مطالعه کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به نام‌‌؛ تمدن، عصر خدایان نقابدار و شاهان پنهان شده. جامعه‌شناسی آزادی، بحران تمدن در خاورمیانه و رهیافت تمدن دمکراتیک و رهیافت ملت دمکراتیک‌، دفاع از کوردها‌؛ خلقی در چنگال نسل‌کشی فرهنگی. کنش‌هایی صورت گرفته است. همچنین قرار بر این است که تمام کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مطالعه شوند. در مجالس و کمون‌های که متشکل از ۴ کمون سازماندهی شده است، ۱۲۱ زن کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مطالعه می‌کنند. همچنین صدها نفر دیگر که در مجلس کل و دیگر کمون‌ها هم سازماندهی خواهند شد تا در این کمپین مشارکت کنند.

عناوین زبان و فرهنگ در مانیفست جلد پنچم مورد گفتگو قرار گرفتند

لیلا علو در زمان گفتگو‌ها ارزیابی‌های خود را بیان داشت و گفت‌: ‌«رهبر آپو در جلد پنجم از مانیفست خود مباحث فرهنگ و زبان را بیان می‌دارد. فرهنگ و زبان خلق‌ها مستقیما بر شیوه و سبک حیاتشان تاثیرگذار است. تمام خلق‌ها فرهنگ و زبانی مختص به خود را دارند. قتل‌عام عیه خلق‌ها نیز در ارتباط با فرهنگ و زبان ‌آنان صورت می‌گیرد.

از مشارکت کنندگان، زلوخ عزت عبدو نیز نظرات خود را با این سخنان ابراز داشت‌: ‌«می‌خواهند زبان و فرهنگ خلق‌ها را نابود کنند. آفرینندگان سیستم کاپیتالیست که با خلق‌ها دشمنی روا می‌دارند، می‌خواهند خلق‌ها را از ماهیتشان دور سازند. به‌ویژه برضد خلق کورد فشار و ظلمی بزرگی اعمال می‌کنند. زبان خلق کورد مورد پذیرش آنان نیست. کوردی یکی از غنی‌ترین زبان‌های زنده است. اما زبان یک خلق ممنوع دانسته شده و می‌خواهند آن را از بین ببرند. موجودیت یک خلق با زبان آن خلق ابراز می‌شود. با ممنوعیت زبان ما،‌ قصد نابودی ما را دارند.‌»

خلق را گردهم آوردن

فاطمه امیره اشاره کرد که او هر روز به شیوه‌ای منظم کتب رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مطالعه می‌کند و بیان داشت‌: ‌«ما به مثابه زنان گردهم‌ می‌آییم و کتاب مطالعه می‌کنیم. تنها مطالعه نمی‌کنیم بلکه رفقای زن نظریات خود را نیز ابراز داشته و به گفتگو هم می‌پردازیم. این برای ما بسیار سودمند است. با مطالعه کتب رهبر آپو  ما می‌دانیم که ما چه کسانی هستیم و چه می‌خواهیم. پارادایم رهبر آپو تنها محدود به خلق کورد نیست. امروز کتب رهبر آپو در سراسر جهان مطالعه می‌شود و پارادایم او در سراسر جهان اشاعه می‌یابد. به یُمن پارادایم رهبر آپو،‌ خواهری و برادری خلق‌ها به وجود آمده و توسعه یافته است.‌»

از دیگر شرکت کنندگان، جوانا کچخمیس توجه‌ها را به پارادایم رهبر خلق کورد و  نظریات او معطوف داشت و با این سخنان بیان داشت‌: ‌«رهبر آپو در کتب خود همیشه از عدالت، برابری و رهیافت بحث به میان می‌آورد. در رهنمودهای خود در ارتباط با خلق‌ها به شیوه‌ای وسیع درباره رهیافت جنگ‌ها تامل کرده و  چگونگی آن را بیان می‌دارد. رهبر آپو در کتب خود اهمیت بسیاری به مسائلی به مانند ارتباط میان خلق‌ها می‌دهند، از نو ایجاد نمودن ارتباط نیرومند میان خلق‌ها و صیانت از جوانان و فرهنگ و اخلاق نیز از دیگر مسائل مهمی هست که رهبر  آپو از آنان بحث می‌کند. رهبر آپو در کتب خود به ما نشان می‌دهد که پیشرفت‌ اجتماعی در ارتباط با فرهنگ و زبان است. اشاعه علم، فلسفه و پارادایم رهبر آپو به مثابه زنان برای ما یک وظیفه و مسئولیت اساسی است.‌»