پیام اداره خودمدیریتی و جنبش جامعه دمکراتیک برای روز اولین چهارشنبە ماە آوریل

اداره مدیریتی شمال و شرق سوریه و جنبش جامعه دموکراتیک (TEV-DEM) جشن اولین چهارشنبە ماە آوریل را به ایزدیان تبریک گفتند.

خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه به مناسبت جشن چهارشنبه سور ایزدیان پیامی منتشر کرد.

در ابتدای این پیام ذکر شد که ایزدی‌ها یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین گروه‌ها و خلق‌های مزوپوتامیا هستند که با میراث فرهنگی و ارزش‌های انسانی خود در توسعه تمدن بشری نقش بسزایی داشته‌اند.

در این پیام آمده است که علیرغم «نسل‌کشی»های بسیاری که با هدف نابودی آنان صادر شده و نسل‌کشی‌هایی که علیه آنها صورت گرفته اما ایزدی‌ها ارزش‌های خود را حفظ کرده‌اند.

در ادامه به نسل‌کشی شنگال و کشتارهایی که توسط تبهکاران داعش و شرکای آنان در عفرین، سرکانی و گری‌سپی علیه ایزدی‌ها به طور خاص و علیه خلق کورد به طور عام انجام گرفت اشاره شده و گفته شد: «فجیع‌ترین جنایات از جمله قتل، آزار و ربودن زنان انجام گرفت که در زمره جنایات نسل‌کشی اتنیکی و جنایت علیه بشریت هستند و نقطه سیاهی بر چهره بشریت خواهد بود.»

در ادامه جشن چهارشنبه سور به همه ایزدی‌ها تبریک گفته شده و بیان داشته شد: «امیدواریم این عید با معنا و ارزش خود، وسیله‌ای برای توسعه هویت ملی سوریه و التیام بر زخم‌های خلق‌های سوریه باشد.»

علاوه بر این، جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوقی مرتبط برای حفاظت از جامعه ایزدی و میراث فرهنگی آنان فراخوانده شدند و از مردم اصیل عفرین و گری‌سپی خواسته شد تا به سرزمین‌های خود بازگردند.

جنبش جامعه دموکراتیک هم با انتشار پیامی به اهمیت جشن چهارشنبه سور اشاره کرد و به همه ایزدیان تبریک گفت. همچنین از ایزدی‌های مستقر در اردوگاه‌های باشور کوردستان خواست به شنگال بازگردند.

پیام تبریک چهارشنبه سور جنبش جامعه دمکراتیک به شرح زیر است:

با فرارسیدن جشن چهارشنبه سور ابتدا صمیمانه‌ترین و گرم‌ترین تبریکات و درودهای خود را به رهبر عبدالله اوجالان می‌فرستیم که از ایزدی‌ها در برابر خائنان و زورگویان محافظت کرد و با نگرش ملی و اخلاقی خود توانست روح و جوهره فرهنگ و تاریخ این آیین اصیل و کهن را احیا کند و جایگاه شایسته آنان را در جامعه کوردستان و تمامی جوامع منطقه تعیین کند. همچنین به تمامی خلق کورد به ویژه کوردهای ایزدی، به تمامی خانواده‌های شهدا، مبارزان و مقاومان جبهه‌های مقاومت که در دفاع و رهایی ایزدی‌ها از چنگال ترور جهانی داعش شرکت کردند تبریک می‌گوییم.

بر اساس سالنامه شرقی، چهارشنبه سور در آغاز ماه آوریل جشن گرفته می‌شود. این عید سرآغاز شکل‌گیری جهان، حیات و طبیعت است. همچنین ادامه مبانی و اصول فلسفه حیات جدید است. چهارشنبه سور اولین قدم در جهت ساختن والاترین ارزش و اخلاق انسانیت است که بعدها و در آن دوره‌های تمدنی، به قانون همزیستی بین تمامی جوامع تبدیل شد.

میراث چهارشنبه سور برگرفته از روح اساسی اساطیر ایزدی است. جشنی مذهبی و ملی است که دارای معنا و ارزش تاریخی بزرگی است. چهارشنبه سور بیانگر اصل برابری و عدالت اجتماعی، پذیرش، احترام، صلح و امنیت است. این اصول همگی از طریق پروژه ملت دموکراتیک در تجربه خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه بیان شده است.

در شرایطی که مردم این منطقه چهارشنبه سور امسال را جشن می‌گیرند، جامعه مقاومتگر ایزدی در شنگال و خارج از آن همچنان با مشکلات بزرگی مواجه است. دلیل این دشواری‌ها توطئه و توافقات سیاسی بین دولت اشغالگر ترکیه و حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) و دولت عراق است که برخلاف میل جامعه ایزدی ما انجام می‌شود. هدف آنها دور نگه داشتن ایزدی‌ها از حوزه سیاسی عراق و باشور کوردستان است.

جنایات زیادی علیه کوردهای ایزدی هر روز در عفرین و سرکانی انجام می‌شود. هدف آنها توجیه ترور و جنایاتی است که تحت حمایت دولت فاشیست و اشغالگر ترکیه انجام شده و موجودیت و فرهنگ تاریخی جامعه ایزدی را تهدید می‌کند.

به همین مناسبت به همه خلق‌های منطقه با همه ادیان، اعتقادات و فرهنگ‌هایشان و به ویژه کوردهای ایزدی درود می‌فرستیم و این عید اصیل تاریخی را به آنان تبریک می‌گوییم. امیدواریم این جشن بهانه خوبی برای بالا بردن روحیه سیاسی آزاد باشد.

همچنین از تمامی نیروهای سیاسی و ملی کوردستان و تمامی سازمان‌های حقوق بشری و مدنی می‌خواهیم که برای محافظت از اراده و دستاوردهای ایزدی‌های شنگال، دست یاری به ایزدی‌ها بدهند. همچنین به دستاوردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایزدی‌ها اهمیت دهند.

ما از همه آوارگان در اردوگاه‌های باشور کوردستان می‌خواهیم که به شنگال بازگردند. وحدت و همبستگی پیوند خورده با مقاومت شنگال را تقویت کنند تا نقشه‌ها و توافقاتی که جامعه ایزدی را در معرض نسل‌کشی دوباره قرار می‌دهد شکست دهند.»