ی‌پ‌ژ از شهادت فرمانده زوزان حسکه خبر داد

فرماندهی کل یگان‌های مدافع زنان ی‌پ‌ژ با اعلام اینکه یکی از پیشاهنگان انقلاب زنان، زوزان حسکه به شهادت رسیده اظهار داشت که شهید زوزان در مبارزات و فداکاری‌های ۳۴ ساله خود، به تاریخ مبارزات زنان کورد و جامعه کوردستان تبدیل شد.

اعلام مشخصات شهید

فرماندهی کل ی‌پ‌ژ در این باره بیانیه‌ای را در سایت رسمی خود منتشر کرد.

در این بیانیه مشخصات شهید و اطلاعاتی به شرح زیر بیان شده است:

«ما به واسطه زوزان حسکه فرمانده ی‌پ‌ژ که در حین انجام وظیفه به شهادت رسید، از تمامی رفقایمان که در انقلاب آزادی کوردستان جان خود را فدا کردند، با احترام و قدردانی یاد می‌کنیم. به خانواده عزیز و میهن‌دوست رفیق زوزان، خلق خود و رفقای مبارزش تسلیت می‌گوییم.

رفیق زوزان با فرهنگ سرزمین پربرکت هلال حاصلخیز، خود را سیراب کرد و با احساس و اندیشه زنی عصیان‌گر، بخشنده و آگاه، استقرار یافت. او حقیقت خود را از ریشه‌های اجتماعی خود و از ارزش‌های تاریخی گرفت. به همین دلیل شخصیت رفیق زوزان، شخصیت زن مقاومتگر و انقلابی این سرزمین مقدس است.

رفیق زوزان در سال ۱۹۹۰ در شهر حسکه به صفوف انقلاب آزادی کوردستان پیوست. در اوایل جوانی به انقلاب پیوست و تا روز شهادت، با احساسات جوانی به مبارزه ادامه داد. از آنجا که رفیق زوزان از یک فرهنگ مادرسالار آمده بود، با صفات سادگی، صداقت، خود بودن و متواضع بودن شناخته می‌شد. او در مبارزه خود برای زندگی قوی، در آگاهی خود باورمند، در حل مشکلات اجتماعی مصمم و در دانش خود عمیق بود. رفیق زوزان یاور واقعی رفقایش بود. او تا آخر، به پیروزی و موفقیت خط آزادی باور داشت. به همین دلیل، از سنت تاریخی مقاومت که از آن برآمده بود صیانت کرد. خودش را ساخت. خودش شد. او از فرهنگ مادرسالار و اجتماعی خود صیانت کرد و انقلابیِ خلق خود بود.

رفیق زوزان در آکادمی رهبر آپو، خود را با افکار و اندیشه‌های رهبر آپو یکی کرد. او آموزش‌هایی که از فلسفه رهبر آپو دید را روشنایی راه مبارزات خود کرده و در طول زندگی خود آن را مبنا قرار داد. در میادین گریلایی، در عرصه‌های اجتماعی، در فعالیت‌های آموزشی و در پیشاهنگی نبرد، مانند یک زن انقلابی جایگاه خود را یافت و نقش خود را ایفا کرد. رفیق زوزان در تمام عرصه‌های مبارزه با عزمی آشکار و همانند رفیقی واقعی، با اعتقاد به موفقیت انقلاب، مشارکتی واقعی، خوب و زیبا داشت. با این مشارکت، پیشاهنگ انقلاب زنان شد.

رفیق زوزان با سخت کوشی خود در همه میدان‌های مبارزه جایگاه خود را ساخت. او در مبارزات ۳۴ ساله، خود را با جامعه و ارزش‌های انقلاب پیوند زد. به همین دلیل تاریخ مبارزات رفیق زوزان، تاریخ مبارزات زن کورد و جامعه کوردستان است. این ۳۴ سال اساس مبارزات روژاوای کوردستان شد تا زنان و تمامی اقشار جامعه همدیگر را گرداگرد رفیق زوزان بیابند و ارزش‌های مشترک را ارتقا دهند. به همین دلیل جایگاه رفیق زوزان در انقلاب زنان روژاوا دارای مبانی تاریخی و اجتماعی است.

در تغییر و دگرگونی جامعه دموکراتیک، میهن‌دوست و آزادی‌خواه، او منبعی برای اصول اساسی شد. در ابتدای انقلاب روژاوا به ویژه در برابر حملات داعش، به انقلاب روژاوا پیوست. او جای خود را به عنوان پیشاهنگ و فرمانده انقلاب زنان یافت. در کوبانی، سرکانی و دیرالزور وظایف پیشاهنگی انقلاب را به جای آورد.

رفیق زوزان به عنوان فرمانده‌ی ی‌پ‌ژ در همه این سال‌های طولانی، پیشاهنگی انقلاب زنان را بر عهده داشت. او تا آخرین نفس با تلاش و دانش خود در راه پیشرفت انقلاب فداکاری کرد و در حین انجام وظیفه به شهادت رسید. او با سخت کوشی و شخصیت ساده، صمیمی، شجاع و فداکار خود منشأ و نویدبخش تداوم پیروزی و مقاومت شد. خلق کورد، زنان و جوانان کورد و زنانی که برای آزادی و برابری مبارزه می‌کنند راه رفیق زوزان را ادامه خواهند داد.

مجددا به خانواده عزیز رفیق فاطمه، همه زنان کوردستان و رفقا و همرزمانش تسلیت می‌گوییم.»

مشخصات شهید:

نام سازمانی: زوزان حسکه

نام و نام‌خانوادگی: منور فاطمه

تاریخ و محل تولد: ۱۹۷۰- حسکه

نام مادر: شمسه

نام پدر: عنتر

تاریخ شهادت: ۲۰۲۴/۰۴/۰۲