نماینده پارلمان فرانسه از وزارت کشور درباره فشار بر کوردها سوال کرد

ژان پل لجوق، نماینده پارلمان فرانسه در طرح سوال خود افزایش فشار بر کوردها را در دستور کار قرار داد.

ژان پل لجوق نماینده حزب چپ جمهوری‌خواه و دموکرات در پارلمان، توجه وزیر کشور فرانسه را به وضعیت کوردها در فرانسه جلب کرد.
در این پیش‌نویس گفته شده است که «گروهی وجود دارد که دهه‌ها در فرانسه ساکن شده است» و مشخصاً به ظلم و ستم ترکیه اشاره کرده است.
لجوق به مبارزه این گروه با تبهکاران داعش اشاره کرد و اینکه «بر این جامعه در ترکیه فشار وارد شده است.» لجوق خاطرنشان کرد در زمانی که داعش هنوز یک تهدید است «شجاعت کوردها محل قدردانی است.»
در این پیش‌نویس همچنین به موارد زیر اشاره شده بود: «۱۰ سال پیش سه زن فعال در پاریس توسط دولت ترکیه کشته شدند. به این ترتیب، کوردها بهای سنگینی را برای تعهد خود به آزادی و دموکراسی می‌پردازند. از آنجا که فرانسه متعهد به این ارزش‌ها است، مقامات این کشور روابط خوبی با این جامعه دارند. این جامعه به جمهوری فرانسه احترام می‌گذارد.»
چندین ماه است که کوردها در فرانسه و به ویژه پناهندگان سیاسی هدف یک سیاست بی‌سابقه سرکوب قرار گرفته‌اند. حزب کارگران کوردستان در خط مقدم مبارزه با داعش قرار داشت و جان هزاران ایزدی را نجات داد. با وجود این، هر روز که می‌گذرد پرونده‌های جنایی بیشتری علیه کسانی که متهم به تامین مالی حزب کارگران کوردستان هستند، باز می‌شود. چندین خانه و ملک به دلیل درگیر بودن با این گروه خودسرانه توقیف شدند و به همین دلیل زندگی روزمره همه آن خانواده‌ها سخت شد.
اخیراً مهاجران وضعیت مهاجرت خود را از دست داده و تهدید به اخراج به ترکیه شده‌اند. این در حالی است که آنها با تهدید شکنجه و مرگ در ترکیه مواجه خواهند شد. نهادهای قضایی اروپایی گزارش‌های مفصلی در این زمینه منتشر کرده‌اند.
مدتی پیش مهاجر سیاسی سرهات گلتکین علیرغم درخواست‌های فراوان به ترکیه دیپورت شد. ابتدایی‌ترین حقوق او پایمال شد. او همچنین بیمار مبتلا به سندرم مارفان است و برای این بیماری وخیم هیچ درمانی در ترکیه دریافت نخواهد کرد. او به دلیل فعالیت‌های خود به ۱۵ سال زندان محکوم شد و اخراج وی زمینه را برای تحقیرش توسط مقامات ترکیه فراهم کرد. به محض رسیدن او به ترکیه، به زندان انداخته شد و به گفته وکلایش، توسط استخبارات ترکیه (MİT) با او بدرفتاری شد. این فشار بر کوردها در فرانسه بی‌عدالتی و بی‌شرمی است. این به اعتبار کشور لطمه می‌زند.»
در همین رابطه لجوق از وزارت کشور پرسید: «برای پایان دادن به این فشارها که علیه کوردها در فرانسه افزایش یافته و برای حمایت از کوردها چه اقداماتی در نظر گرفته شده است؟»