"به آینده امید داشته باشید"

سباحت تونجل در پیام ارسالی خود به خارج از زندان خاطرنشان ساخت که دولت ترک در چارچوب انکار و نابودی، سیاست‌های خود را علیه کورد ادامه می‌دهد،  به همین دلیل فرقی ندارد که کدام حکومت در ترکیه در مسند قدرت قرار داشته باشد.

اعتصاب غذای زندانیان بدون بازگشت و نامحدود زندانیان سیاسی وارد روز ۸۸ شده است. در پیامهایی که از زندن به خارج می‌رسد، زندانیان بر ادامه اعتصاب غذا تاکید می‌کنند. سباحت تونجل ریاست مشترک پیشین حزب مناطق دمکراتیک از جمله زندانیانی است که دست به اعتصاب غذا زده است. سباحت تونجل نزدیک به چهار سال است که زندانی شده است، وی اکنون در زندان کاندیرا در کوجالی زندانی است.  وی جزو سی و سومین گروهی است که به اعتصاب غذا پیوسته است. 

تونجل با ارسالی پیامی از زندان به تحلیل توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه و اعتصاب غذای زندان سیاسی پرداخت.

تونجل در پیام ارسالی خود خاطرنشان ساخت که دولت ترک در چارچوب انکار و نابودی، سیاستهای خود را علیه کورد ادامه می‌دهد،  به همین دلیل فرقی ندارد که کدام حکومت در ترکیه در مسند قدرت قرار داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود که کورد همیشه در معرض نابودی قرار داشته باشد.

سباحت تونجل در ادامه پیام خود اعلام نمود که دولت ترک سالیان درازی است که در مقابل خواست‌های کورد آزاد، هویت، زبان و فرهنگ و هنر کوردی سیاستهای انکار‌طلبانه، امحا و خشونت‌آمیز را به کار می‌برد. به همین دلیل با تغییر حکومت‌ها نیز این سیاستها دچار تغییر نمی‌شوند. کورد نیز در مقابل این سیاستها مبارزه کرده و در این رابطه بوده است که همواره قیام کرده است.

تونجل ریاست مشترک پیشین حزب مناطق دمکراتیک اعلام نمود که این موج مخالفت و دشمنی با کورد در سیاستهای بین‌المللی دولت ترک با کورد نیز مشاهده می‌شود. خصوصا که در ایران، عراق و سوریه نیز دولت ترک برای ممانعت از حق تعیین سرنوشت خلق کورد، دست به دخالت می‌‌زند. دستگیری آقای عبدالله اوجالان نیز در نتیجه چنین سیاستهایی بوده است. اجازه نمی‌دهند که کورد در تعیین سرنوشت خود دخالت داشته باشد. مبارزات آقای اوجالان، این سیاستها را خنثی کرده است و اجازه نداده است که توطئه‌گران به اهداف خود دست پیدا کنند.

اگر مبارزه وجود داشته باشد روحیه مبارزان نیز قدرتمند خواهد بود

سباحت تونجل در ادامه پیام خود در رابطه با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، فعالیتها و اقدامات لیلا گووَن در سال ۲۰۱۸ در مقابله و اعتراض با سیاستهای انزوای رهبر خلق کورد نیز خاطرنشان ساخت که بعد از اعتصاب غذایی ۲۰۰ روزه دیدار با رهبر آپو امکان‌پذیر شد. اما دولت ترک بعد از مدتی رویکرد خود را به این مسئله کاملا تغییر داد. تونجل در ادامه گفت: حکومت با سیاستهایی خودسرانه حقوق زندانیان سیاسی را به رسمیت نمی‌شناسد. در این فرایند نیز کمیته منع شکنجه سازمان حقوق بشر اتحادیه اروپا گزارش خود را منتشر کرد. در این گزارش به ویژه تاکید شده است که در امرالی رژیم حقوقی ویژه‌ای در جریان است. اما دولت ترک به این گزارش توجهی نکرده و انزوا را ادامه داد.

تونجل در بخش دیگری از پیام خود به خارج از زندان اظهار داشت که به منظور خاتمه دادن به سیاستهای ضد کوردی، به منظور خاتمه دادن به سیاستهای دولت ضد زندانیان سیاسی و حصر آنان، زندانیان نیز دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در هر جا که فعالیت و مبارزه وجود داشته باشد، روحیه برای مبارزه نیز در سطح بالایی خواهد بود. اما اکنون مشاهده می‌شود که به بهانه شیوع پاندمی مانع از انجام فعالیت‌های مشترک می‌شوند. همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی جدی شده است. خصوصا که در سال  جاری حقوق زندانیان زندانیان به طور کامل نقض شده است. حاکمیت اعلام کرده است وضعیت این است، تلاش می‌کند زندانیان را در سلول‌های زندان بیش از پیش حبس کند. رفقای ما در زندان را که به اعتصاب غذا دست می‌زنند تهدید و بازجویی می‌کند. مجازات بیشتری را بر آنها اعمال می‌کند. در این فرایند از سوی حاکمیت هیچ تدبیری برای سلامت زندانیان در پیش گرفته نمی‌شود. اما علیرغم این، تلاش‌ها و مبارزات زندانیان همچنان ادامه دارند.

۸ مارس و نوروز

سباحت تونجل در رابطه با ۸ مارس و نوروز نیز گفت: این دو مناسبت را پیش رو داریم، سال گذشته به دلیل پاندمی هیچ مراسمی برگزار نشد. حاکمیت حتی اجازه نداد که در کوچه‌ها و محلات نیز مراسمی برگزار شود. امسال نیز در چنین شرایطی ما از ۸ مارس و نوروز استقبال می‌کنیم. در این فرایند نیز ما خواهان حقوق، آزادی و دمکراسی بوده و لزوم آن را بیش از هر زمان دیگری درک می‌کنیم. اما در بهار با تجدید قوا، در مقابله با کشتار محیط زیست، در مقابل فشارها علیه آزادی، مبارزه خود را گسترش می‌دهیم.

منبع: MA