درخواست ٧٧۵ وکیل برای ملاقات با رهبر خلق کورد

٧٧۵ حقوقدان در محکومیت حصر و انزوای امرالی درخواست نمودند تا در فاصله روزهای ١٠- ١٧ ژوئن با رهبر خلق کورد ملاقات به عمل آورند

. جمعیت حقوقدانان برای آزادی (OHD) در رابطه با وضعیت حصر و انزوای شدید بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان امرالی و سه زندانی دیگر دربند به نام‌های ویسی آکتاش، حامیلی یلدرم و عمر خیری کونار نشستی مطبوعاتی را در شهر آمَد برگزار کردند.

بنیامین شکر رئیس مشترک OHD، اوزترک ترک‌دوغان جمعیت حقوق بشر IHD، زکی باران رئیس مشترک فدراسیون مشاوره حقوقی و همبستگی با خانواده زندانیان و محکومین (MED TUHAD-FED)، نهاد أرَن رئیس مشترک شعبه آمَد جمعیت حقوق بشر در این نشست خبری شرکت کردند. تعدادی زیادی از وکلای دادگستری شهرهای آمَد، مرسین، رحا، جولمرگ، الیح و مردین در این نشست شرکت کردند.

بیانیه از سوی أکین یتر عضو شورای مرکزی جمعیت حقوقدانان برای آزادی قرائت شد. یتر خاطرنشان کرد که از ٧ آگوست ٢٠١٩ تاکنون وکلای عبدالله اوجالان نتوانسته‌اند با وی ملاقات کنند. همچنین از مارس ٢٠١۵ تاکنون سه زندانی سیاسی دیگر کورد به نام‌های حامیلی یلدرم، عمر خیری کونار و ویسی آکتاش از ملاقات با وکلایشان محروم شده‌اند.

هیچ اطلاعی از سرنوشت زندانیان امرالی در دست نیست

یتر اعلام کرد که از ٢۵ مارس ٢٠٢١ تاکنون هیچ اطلاعی در رابطه با وضعیت زندانیان امرالی در دست نیست و افزود:"١۵ ماه است که ارتباط زندانیان امرالی با خارج قطع شده و تمامی حقوق آنها نقض شده است. این نیز نقض قانون منع شکنجه است. این وضعیت بر خلاف موازین بین‌المللی و حقوق ملی است. در خصوص وضعیت و شرایط زندانیان در امرالی نگرانی‌های بزرگی را به همراه آورده است. برای پایان دادن به این نگرانی‌ها لازم است که از لحاظ حقوقی حق ملاقات داده شود."

صدها وکیل خواستار ملاقات هستند

یتر اظهار کرد که ٧٧۵ وکیل شامل نمایندگان ٢٩ سازمان‌ و جمعیت مدافع حقوق بشر در محکومیت منع ملاقات وکلا از زندان امرالی به دادستانی جمهوری ترک در بورسا مراجعه کرده‌اند و خواستار دیدار از زندان امرالی در روزهای ١٠ الی ١٧ ژوئن شده‌اند.