هموطنان دامنه‌ی قندیل با شکوه هرچه تمامتر یاد شهدای زارگلی را گرامی داشتند

شرکت کنندگان در مراسم اعلام کردند، ترکیه با این بمباران‌ها می‌خواست روستاها را تخلیه کند اما اهالی دامنه‌ی قندیل این روئیای دولت ترک را نقش بر آب کردند.

عصر روز گذشته (شنبه ١ آگوست) در کنار پیکر یادبود شهدای زارگلی در روستای زارگلی دامنه‌ی قندیل، با پیشاهنگی شورای خلق دامنه‌ی قندیل، یاد پنجمین سالگرد قتل‌عام روستای زرگلی با حضور خانواده‌ی شهدا و هموطنان این منطقه گرامی گرامی داشته شد.

در این مراسم لاوات حمدامین، یکی از بستگان شهدا بیانیه‌ی خانواده‌ی شهدا را قرائت کرد که در آن آمده بود: در پنجمین سالگرد بمباران روستای زارگلی، یاد شهدا را گرامی می‌داریم و از حکومت اقلیم کوردستان و حکومت مرکزی عراق می‌خواهیم که دیگر به دولت ترکیه اجازه‌ی حمله و بمباران ندهند و اجازه ندهند مرزهایمان را نقض کنند و هموطنانمان را شهید کنند. ما نارضایتی خود از بی‌توجهی طیف‌های مرتبط اعلام می‌کنیم که تاکنون درخواست‌های ما بدون پاسخ مانده‌اند و از آنها می‌خواهیم پرونده‌ی قتل عام زارگلی را به طور جدی دنبال کنند.

سپس محمد حسن رئیس مشترک شهرداری دامنه قندیل به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز ۵ سال از قتلعام زارگلی گذشت اما دولت ترکیه همچنان به بمباران‌ها و قتلعام مردم باشور کوردستان ادامه می‌دهد، هدف ترکیه تصاحب باشور کوردستان است، در حالی که ما یاد شهدای زارگلی را گرامی می‌داریم همزمان سالگرد قتلعام کوردهای ایزدی است، هرچند در ظاهر داعش این ژینوساید را انجام داد اما در حقیقت با کمک و همکاری ترکیه این کار را انجام داد.

محمد حسن در پایان سخنانش گفت: هدف ترکیه اشغال کل باشور کوردستان است اما در سایه‌ی مقاومت بی‌مانند گریلاهای آزادی حملات علیه باشور کوردستان باشکست مواجه شده است. دولت ترکیه می‌خواست با بمباران و قتلعام مردم دامنه‌ی قندیل آنها را وادار به تخلیه‌ی روستاهایشان کند و آنگاه با دلبخواه خود قندیل را بمباران کند، اما مردم خواست ترکیه را با شکست مواجه کردند.

این مراسم با شعار «شهدا نمی‌میرند» پایان یافت.

صبح روز ۱/۸/۲۰۱۵ جنگنده‌های دولت فاشیست ترکیه با سلاح‌های ممنوعه روستای زارگلی در دامنه‌ی قندیل را بمباران کردند که سبب شهادت ۸ شهروند و مجروح شدن ۱۰ شهروند دیگر شد. تمامی رسانه‌های پ.د.ک در زمان قتلعام ساکنان روستای زارگلی از سوی جنگنده‌های ارتش ترک در کمال بیشرمی گفته بودند که ترکیه گریلاهای پ.ک.ک را بمباران کرده است.