جنبش فرهنگ و هنر و ن‌چ‌ر: همه باید با اعدام هنرمند توماج صالحی مخالفت کنند

جنبش فرهنگ و هنر و کانون فرهنگی روژهلات کوردستان حکم اعدام هنرمند توماج صالحی را توسط دولت ایران محکوم کردند و از همه خواستند در برابر این حکم بایستند.

بیانیه جنبش فرهنگ و هنر و کانون فرهنگی روژهلات کوردستان

کانون فرهنگی روژهلات کوردستان (ن‌چ‌ر) و جنبش فرهنگ و هنر (TEV-ÇAND) بیانیه مشترکی علیه حکم اعدام هنرمند توماج صالحی توسط حکومت ایران صادر کردند.

بیانیه مشترک به شرح زیر است:

«ما به عنوان جنبش فرهنگ و هنر کورد در اروپا (TEV-ÇAND) و کانون فرهنگی روژهلات کوردستان در اروپا (ن‌چ‌ر) حکم اعدام هنرمند بختیاری و زندانی توماج صالحی توسط دولت ایران را محکوم می‌کنیم و از نهادهای بین‌المللی و جامعه جهانی درخواست می‌کنیم، اعتراض خود را به بالاترین سطح برسانند.

همانطور که مشخص است، در آغاز انقلاب ژن، ژیان، آزادی که در ایران آغاز شد، مردم ایران انقلابی برای آزادی زنان با شعار ژن، ژیان، آزادی به راه انداختند و آن انقلاب طنین‌های زیادی به همراه داشت. دولت ایران نیز بی‌وقفه به ریختن خون مردم ایران کرد.

تعداد زیادی از هنرمندان، روشنفکران، فعالان و افراد سرشناس بازداشت و تعداد زیادی نیز توسط دولت ایران به قتل رسیدند. در داخل و خارج، مردم به پا خاستند و در برابر ظلم و فشار دولت آخوندی، هر منطقه را به میدان قیام مبدل کردند. توماج صالحی هنرمند جوان بختیاری به عنوان نماد اعتراضات در ایران معرفی شد و به نیرویی برای جوانان تبدیل شد. اما او توسط دولت ایران بازداشت شد و اکنون به اعدام محکوم شده است! ما به عنوان جنبش فرهنگ و هنر کورد در اروپا و کانون فرهنگی روژهلات کوردستان از همه نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌خواهیم که صدای خود را در همه جا به گوش مردم برسانند تا این مجازات غیرانسانی علیه توماج صالحی لغو شود. زیرا اگر اجازه به تحقق این مجازات داده شود، هنرمند سامان یاسین و بسیاری دیگر نیز اعدام خواهند شد.

دولت ایران از سکوت جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری شجاعت می‌گیرد.»