تعدادی مستند کوردی در دوسلدورف به نمایش درآمد

تعدادی مستند در اولین جشنواره فیلم کوردی دوسلدورف به نمایش درآمد. این مستندها که از معضلات اجتماعی کوردستان می‌گویند، بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

یکمین فستیوال فیلم کوردی در دوسلدورف

در اولین جشنواره فیلم کوردی دوسلدورف فیلم‌ها و مستندهای زیادی به نمایش درآمد. فیلم‌ها و مستندهایی که در سینماهای متروپول سال و یوفا پالاست به نمایش درآمدند، فضای متفاوتی را در دوسلدورف ایجاد کردند.

سِری آیهان نویسنده که ۳۰ سال است در دوسلدورف زندگی می‌کند، دیدگاه‌های خود را درباره این جشنواره به شرح زیر بیان کرد:

 «من ۳۰ سال است که در دوسلدورف زندگی می‌کنم. برای اولین بار است که چنین جشنواره مهمی که شایسته مردم ماست در دوسلدورف برگزار می‌شود. مردم دوسلدورف شاهد بودند که کوردها چه محصولات جهانی تولید کردند. ما با راهپیمایی‌ها شناخته شده‌ایم.»

 نویسنده کاکشار اُرَمَر نیز که ۲۵ سال است در دوسلدورف زندگی می‌کند، گفت: ‌‌‌«فیلم‌های بلند و مستندهای بسیار مهم ما پخش شد. مخاطبان فقط کوردها نبودند. آلمانی‌ها، آفریقایی‌ها و مردمی از جوامع مهاجر دیگر که می‌خواستند کوردهای ساکن این شهر را بشناسند نیز برای تماشای این فیلم‌ها آمده بودند. من برای معرفی خودمان با کارهای بسیار مهم، اهمیت زیادی قائل هستم.»

۶ مستند نشان داده شده است

۶ فیلم مستند در سینما متروپل سال به نمایش درآمد. مستندهای نمایش داده شده عبارتند از:

صدای شیون‌ها-خدر: کارگردان این مستند بلند ۵۹ دقیقه‌ای حسن ساغلام است. در این مستند زندگی و سرگذشت شاعران درسیمی دلیل خدر و هدر آکگول روایت می‌شود.

 را(Ra) : کارگردان این مستند ۵۵ دقیقه‌ای دوریم تکین اوغلو است. در مستند علویت درسیم به اکران در می‌آید.

ارن: مبارزه ارن کسکین برای حقوق بشر در مستند ۹۵ دقیقه‌ای مورد بحث قرار گرفته است.

کاف کاف: در مستند ۶۳ دقیقه‌ای به کارگردانی متین داغ، زلزله وارتو که در سال ۱۹۶۶ رخ داده و نتایج آن به نمایش درآمده است. در این مستند که شامل عکس‌های اصلی، فیلم‌های فیلم‌برداری شده با این موضوع و آرشیوهای مختلف تلویزیونی است، شاهدان زیادی در مورد اتفاقات آن روز صحبت می‌کنند.

فلوت نشو: در مستند ۶۰ دقیقه‌ای به کارگردانی صدات کران، داستان یک معلم فلوت در آمد روایت می‌شود.

روژک: آخرین مستندی که در سینما متروپل سال اکران شد، روژک بود که برنده جایزه بین‌المللی نیز شده بود. این مستند ۱۲۰ دقیقه‌ای که به کارگردانی زین آکیول ساخته شده است، محبوبیت خاصی در بین بینندگان آلمانی داشت.

همچنین روز گذشته ۸ فیلم کوتاه در سینما متروپل سال به نمایش درآمد. زمان کل فیلم‌های کوتاه متوالی نمایش داده شده در همین سالن ۱۱۵ دقیقه بوده است.