پس از بغداد وزیر امور خارجه ایران به مسکو رفت

جواد ظریف وزیر امور خارج رژیم ایران پس از سفر به عراق و دیدار با مقامات دولت عراق و حکومت اقلیم کوردستان اکنون راهی مسکو شده است. اعلام شد که هدف از این سفر ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای است.

محمد جود ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه (١٩ ژوئیه) پس از مدت مدیدی سرانجام به عراق سفر کرد. او در این دیدار با هر کدام از مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق، برهم صالح رئیس جمهوری و همچنین هادی عامری فرمانده گردان‌های بدر و ائتلاف فتح از نیروهای وابسته به ایران دیدار کرد.

ظریف سپس به هولیر سفر کرد و در فرودگاه مورد استقبال سفین دزه‌ای قرار گرفته که مسئول روابط خارجه پ.د.ک قرار گرفت. ظریف در هولیر با هر کدام از مسعود بارزانی، نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی که اولی رئیس پ.د.ک، دومی رئیس اقلیم اقلیم و سومی هم رئیس حکومت اقلیم هستند ملاقات کرد. جالب اینکه در هیچکدام از ملاقات‌های ظریف در بغداد پرچم ایران دیده نشد اما پ.د.ک در تمام ملاقات‌ها پرچم ایران را پشت‌سر ظریف قرار داده بود.

هیأت ایران و عراق اعلام کردند که در مورد اقتصاد و توسعه روابط به توافقاتی دست یافته‌اند و حتی از امضای توافقنامه‌هایی سخن گفتند.

زنگنه: کسی با ما همکاری نمی‌کند

دو روز پس از سفر ظریف به عراق، بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نیست.

بیژن زنگنه گفت:" اکنون هیچ کشور خارجی حاضر به قرارداد با ما در هیچ موضوعی نیست. قراردادهای موجود را نیز ادامه نمی‌دهند".

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز ٨ مه ٢٠١٨ اعلام کرد که آمریکا به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج می‌شود و تحریم‌های اقتصادی سنگین را بر ایران به مرحله اجرا می‌گذارد.

دور تازه‌ تحریم‌های گسترده اقتصادی آمریکا علیه ایران از روز ۵ نوامبر ٢٠١٨ آغاز شدند و شدت این تحریم‌ها به حدی بود که صادرات نفت ایران را به کمتر از ٢۵٠ هزار بشکه در روز تقلیل داد.

سفر ظریف به مسکو و تمدید توافقنامه ٢٠ ساله

جواد ظریف روز سه‌شنبه در بدو ورود به مسکو از تمدید توافق ٢٠ ساله با طرف روسی خبر داده و گفت:"تمدید توافق ٢٠ ساله با روسیه در دستور کار قرار دارد."

رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که وزیر خارجه از تمایل ایران برای امضای قرارداد بلندمدت تازه‌ای با روسیه سخن گفته است.