پ.ک.ک برای کردها همچون وجود بال برای پرندگان است

" نه تنها در این سال‌ها بلکه در ۱۹۸۴ که اتحادیه‌ی میهنی خواهان مذاکره‌ی با رژیم بعث بود در نتیجه‌ی اقدامات دولت ترکیه توافقی انجام نگرفت. در آن زمان پ.ک.ک و یا هیچ حزب مسلح دیگری در شمال کردستان وجود نداشت که به گونه‌ای تاثیرگذار در ترکیه مبارزه نماید."

   هدایت محمد امین از پیشمرگان دیرین جنوب کردستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات درباره‌ی اشغالگری دولت ترکیه علیه جنوب کردستان، مبارزات گریلا در نبرد با اشغالگری و اهمیت اتحاد ملی سخن گفت.

   هدایت محمد امین در ابتدای سخنان خویش با اشاره به اشغالگری علیه چهاربخش کردستان گفت، اگر بار دیگر به سنین جوانی خویش بازگردد بار دیگر اسلحه به دوش می‌گیرد و به جرگه مبارزه خواهد رفت. وی درباره‌ی دلایل و اهداف پیوستن به نیروهای پیشمرگ در جنگ علیه رژیم بعث اظهار داشت، "سال ۱۹۷۷ در صفوف مبارزه جمعیت زحمتکشان کردستان جای گرفتم، چونکه پس از 'آش به‌تال'(تسلیم شدن حزب دمکرات کردستان عراق در برابر رژیم صدام حسین) ظلم و ستمی عظیم بر خلقمان اعمال می‌گردید. در این زمان تنها صدای اتحادیه‌ی میهنی کردستان به جوانان می‌رسید. آن‌ها جوانان را به مبارزه و فعالیت‌ علیه اشغالگران و زنده نمودن کردیت تشویق می‌کردند و در ۱۵ مارس ۱۹۸۱ با هدف دستیابی خلقمان به اهداف (آزادی‌خواهانه‌ی) به صفوف پیشمرگان اتحادیه‌ی میهنی پیوستم." 

   محمد امین درباره‌ی موضع ترکیه علیه مبارزات آزادیخواهانه‌ی خلق کرد در جنوب کردستان اظهار داشت، "نه تنها در این سال‌ها بلکه در ۱۹۸۴ که اتحادیه‌ی میهنی خواهان مذاکره‌ی با رژیم بعث بود در نتیجه‌ی اقدامات دولت ترکیه توافقی انجام نگرفت. در آن زمان پ.ک.ک و یا هیچ حزب مسلح دیگری در شمال کردستان وجود نداشت که به گونه‌ای تاثیرگذار در ترکیه مبارزه نماید. اما ترکیه از توافق میان کردهای جنوب با رژیم عراق راضی نبود و با آن مخالفت می‌کرد. در نتیجه‌ی آن پس از یک سال این مذاکرات پایان یافته و به کوهستان‌ها بازگشتیم."

   هدایت محمد امین در ادامه سخنان خویش درباره‌ی اشغالگری رژیم بعث و حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه علیه حنوب کردستان اعلام کرد، "به نظر من سطح اشغالگری دولت ترکیه بالاتر است. اگر دولت ترکیه از وجود کردی مبارز در هر مکانی آگاه گردد و تاثیری بر کردهای دیگر داشته باشد آن را سرکوب خواهد کرد. حملات دولت ترکیه علیه جنوب کردستان به دلیل پ.ک.ک نیست. اگر پ.ک.ک نبود نیز در آن زمان می‌گفت قندیل و دیگر کوهستان‌ها گناهکار بوده و باید آن‌ها را نابود کرد. به نظر من بال برای پرندها تا چه اندازه اهمیت دارد، پ.ک.ک و قندیل هم برای خلق کرد به همان اندازه واجد اهمیت‌اند. ترکیه آشکارا اعلام می‌دارد که در هر مکانی کردی وجود داشته باشد در برابر آن خواهیم ایستاد."

   محمد امین درباره‌ی مبارزات گریلا در تداوم راه مبارزات پیشمرگ‌های آزادیخواه اعلام کرد، "شکی در آن نیست که هم اکنون (نیروهای گریلا) متحمل زحمات بیشتری می‌گردند. چونکه در آن مقطع روستاها تحت کنترل ما بودند. پس از عملیات نظامی به روستاهایمان باز می‌گشتیم و استراحت می‌کردیم. اما آن‌ها روستایی ندارند و در کوهستان‌ها می‌مانند. مبارزات آن‌ها از مبارزات ما دشوارتر و سخت‌تر است."

   وی در ادامه سخنان خویش درباره‌ی تداوم مبارزات خویش علیه اشغالگری اعلام کرد، "اگر کردی دارای احساسات ملی نبوده و دل وی برای خلق خویش به جوش نیامد، کرد نیست و بایستی از کرد بودن خویش شک کند. همواره تا زمانیکه خون در رگ‌هایم باقیست خواهان مبارزه برای خلق خویش هستم."

   محمد امین با اشاره به خیانت‌های انجام گرفته در طول تاریخ اظهار داشت ، "هر زمان که بحثی از تاریخ کرد می‌شود سخن از خیانت به میان می‌آید. درخواست می‌کنم که بیاییم تاریخمان را از دهه‌ی ۸۰ به بعد بنگاریم. کسانی که خیانت کردند و کسانی که مبارزه کردند را معلوم سازیم. از تمامی مورخان و تاریخ نگاران، کسانی همچون محمد امین پنجوینی درخواست می‌کنم تاریخ دهه‌ی ۸۰ به بعد را بنویسند. تاریخ خویش را تصحیح نماییم. تا چه زمانی باید بحث از خیانت نموده و بگوییم تاریخمان خیانت کرده و به همین دلیل وضعیتمان چنین است. هم اکنون اقدام نماییم آن چه را که بهتر است برای خلقمان انجام دهیم."

    هدایت محمد امین با اشاره به اهمیت اتحاد ملی خلق کرد اعلام داشت، "اتحاد ملی همیشه حائز اهمیت بوده است. کاستی از ماست که نمی‌توانیم ضامن دستاوردهایمان باشیم. یکدلی و همصدایی مهم است. اگر تمامی احزاب کرد موضعی مشترک داشتند، دشمنانمان اینگونه با قصد نابودی به ما حمله نمی‌کردند. خودمان این خلا را ایجاد کرده‌ایم که دشمنان ما را به بازی گیرند و انکارمان نمایند."