چیفت‌یورک: نوروز امسال به نوروز اتحاد مبدل می‌شود / بولدان: باید دوباره به روح نوروز ۲۰۱۳ بازگردد

نمایندگان پلتفرم تلاش برای اتحاد کوردستانی بعد از برگزاری نشست خبری خود برای برگزاری مراسم نوروز با رسانه گفتگو کرده و اظهار داشتند که نوروز ۲۰۲۱ باید نوروز اتحاد ملی کورد بدل شود.

تلاشها برای دست‌یابی به اتحاد کوردی بعد از بیانیه نوروز ۲۰۱۳ در آمد، همچنان ادامه دارند و نمایندگان احزاب سیاسی مبادرت به انتشار پیام نوروز نمودند. در نشستی که در این باره برگزار شد، بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک با شادباش فرارسیدن نورور اظهار داشت: نوروز امسال برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است. ما آتش نوروز را شعله‌ور خواهیم ساخت. ما انزوا را در هم شکسته و مراسم نوروز را برگزار می‌کنیم.

اتحاد مهمترین مسئله است

سینان چیفت یورک دبیرکل حزب کمونیست کوردستان نز به اهمیت اتحاد کوردی اشاره کرده و در این باره خاطرنشان ساخت: نوروز یک فراخوان است. برای حراست از دستاوردهای خود باید از نوروز استقبال کرد. نوروز حاکی از یک پیام سیاسی است. در سال ۲۰۲۱ مهمترین مسئله برای خلق کورد، مسئله اتحاد است. ما امروزه اطلاع داریم که ائتلاف ضد داعش می‌گویند که از نظر ما خودمدیریتی باشور و روژاوا همسان است. یگانهای مدافع خلق و نیروهای پیشمرگ یکی هستند. رهبران کورد نیز اعلام کرده‌اند که کورد باید به اتحاد خود دست پیدا کند، اینکه ما متحد شویم یا خیر، مسئله‌ای است که در آینده معلوم می‌شود. اکنون مقامات ترکیه از آمریکا درخواست می‌کنند، می‌گویند که آمریکا یا باید با ظالمان باشد یا مظلومان. کورد را به عنوان ظالم نگاه می‌کنند و خود را مظلوم جلوه می‌دهند. باکور کوردستان متعلق به ماست. امروز ما باید متحد شده و نوروز را به وسیله‌ای برای اتحاد ملی کورد تبدیل کنیم.

برای آنکه خاک خود را به دست گیریم، باید پرچم و زبان ما یکی شود

آیت الله آشتی ریاست حزب آزادی در رابطه با اتحاد کوردی اظهار داشت: خداوند قرآن را به منزله بزرگترین نشانه خود برای انسان فرستاده است. آیات قرآنی اعلام می‌کنند که تمامی انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند. باید همیشه از مظلومان حمایت کنیم. اگر ما امروز بخواهیم که پرچم، دین، ملت و زبانمان را داشته باشیم باید میان خود اتحاد ایجاد کنیم. بعد از انکه در میان خود دست به ایجاد اتحاد زدیم باید رهبر انتخاب کنیم. بعد از ان است که صاحب سرزمینمان می‌شویم. زمانیکه در میان انسان‌ها ظلم و جور افزایش پیدا کند، خداوند فرستادگان خود را مامور کرده است. پیغمبران خود را فرستاده است. پیغمبر برای آنکه به ظلم در میان انسان‌ها خاتمه دهد و عدالت را ترویج کند آمده است. ما امیدواریم که خلق فرودست و خلق کورد پیام الهی را به درستی درک کنند.

با روح نوروز از مقاومت و مبارزه استقبال می کنیم

کسکین بایندر ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک نیز در رابطه با نقش نوروز اظهار داشت: امسال از نوروزی مهم در خاورمیانه استقبال می‌کنیم. به همین دلیل است که در اینجا گردهم آمده‌ایم. این نوروز برای آینده خلق کورد باید به آغازی برای آزادی خلق کورد و اتحاد خلق کورد تبدیل شود. ما به عنوان حزب و یکی از نهادهای خلق کورد و کوردستان آماده هستیم و در اینجا حضور داریم. ما می‌خواهیم که خلق کورد با لباس‌های ملی خود، با روح ملی خود علیه خشونت، اراده خلق کورد را به نمایش  گذاشته و در مراسم نوروز شرکت کند. شرکت در مراسم نوروز برای خلق کورد و کوردستان اهمیت فراوان دارد. ما خلق کورد برای این مسئله آماده هستیم ما تدارک خود را در این زمینه به اتمام رسانده‌ایم. نوروز بر خلق کورد و کوردستان پیروز باد.

باید به سال ۲۰۱۳ بازگشت

در خاتمه پروین بولدان، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها به اهمیت پیام رهبر آپو در نوروز ۲۰۱۳ اشاره کرده و گفت: ما امیدواریم که نوروز ۲۰۲۱ برای تمامی خلق‌های جهان، نوروزی باشد که صلح و ثبات و آزادی را به همراه داشته باشد. ما در مرحله‌ای قرار داریم که خلق‌های جهان لازم است در صلح، ثبات و آزادی زندگی کنند. سال گذشته به دلیل شرایط پاندمی مراسم نوروز برگزار نشد. اما امسال با در نظر گرفتن شرایط پاندمی مراسم نوروز را با خروشی بی‌سابقه برگزار می‌کنیم تا این مراسم به وسیله‌ای برای دست‌یابی به صلح و دمکراسی بدل شود. بر روی این سرزمین، هر سال نوروز با خروشی بسیار مورد استقبال واقع شده است. اما مراسم نوروز پیش رو را باید با روح نوروز سال ۲۰۱۳ مورد استقبال قرار داده و برگزار کرد. این مراسم برای آینده خلق‌ها از نقشی تاریخی برخوردار است. این نوروز به میراثی تاریخ خلق کورد، ترکیه و تمامی خاورمیانه تمامی خلق‌های جهان مبدل شده است. بیانیه نوروزی را که آقای اوجالان آماده کرده بود، خطابی به تمامی خلق‌های جهان است.

لزوم رفع حصر در سریعترین زمان

در مرحله بعد از قرائت پیام مهم رهبر آپو تلاش کردیم گاک مهمی را برداریم. در صورتیکه به این بیانیه توجه می‌شد، و به موارد مطرح شده در آن عمل می‌شد، امروز شاهد رویدادهای  کنونی در ترکیه و خاورمیانه نبودیم. این نامه به منظور دمکراتیک شدن ترکیه آماده شده بود. اما متاسفانه این فرایند و این نامه مورد توجه قرار نگرفت. اما ما هم کنون به دنبال اجرایی کردن مقاد این نامه هستیم. ما امیدواریم که این نامه و بیانیه نوروز بار دیگر در دستور کار قرار گرفته و وارد عمل شود. اگر این فرایند تداوم پیدا می‌کرد، آقای اوجالان نیز از پ.ک.ک درخواست می‌کرد که اسلحه را بر زمین بگذارند. در آخرین دیدار خود آقای اوجالان گفته بود که اگر به من آزادی عمل داده شود، در طول یک هفته می‌توانم صلح را به ارمغان بیاورم. اما به  جای اینکه به سخنان آقای اوجالان گوش بدهند، انزوا را بر وی تشدید کردند. لازم است که امروزه سریعا برای رفع انزوا و حصر وی تلاش کنند. زیرا حصر جرمی ضد بشری است. باید در کوتاهترین زمان به انزوا خاتمه داد. باید به روح سال ۲۰۱۳ و اتمسفر آن زمان بازگردند. خلق ترکیه و جامعه ترکیه خواهان دستیابی به صلح اجتماعی هستند. صلح اجتماعی از طریق انکار امکان‌پذیر نیست. صلح اجتماعی با ممنوعیت زبان، فرهنگ و هویت امکان‌پذیر نیست. صلح واقعی با پذیرش هویت، اعتقادات و تمایزات امکان‌پذیر است. ما امیدواریم که نوروز به وسیله‌ای برای صلح و دمکراسی تبدیل شود. صلح، دمکراسی و آزادی بدون هیچ تردیدی باید در این سرزمین تحقق پیدا کند. بار دیگر امیدواریم که نوروز سال ۲۰۲۱ به وسیله‌ای برای صلح، دمکراسی، آزادی، برابری و عدالت تبدیل شود.