گلتن کشاناک: گشودن پرونده با فشارهای سیاسی همراه بوده است

گلتن کشاناک شهردار مشترک کلان شهر آمد که هم اکنون در زندان به سر می‌برد، از طریق سیستم دوربین‌های مدار بسته قضایی ترکیه، در جلسه دادگاهی شرکت کرده و اعلام نمود که با فشارهای سیاسی پرونده‌ای علیه وی گشوده‌اند.

دهمین جلسه دادگاهی گلتن کشاناک، شهردار پیشین کلان شهر آمد وسباحت تونجل، ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک به ادعای عضویت در سازمان و تبلیغات برای سازمان در شعبه پنجم دادگاه جرایم سنگین ملاطیه برگزار شد. گلتن کشاناک از زندان زنان کاندیریا و جیهان آیدنیز، محمد امین آکتار و مسعود بشتاش به عنوان وی وکلای وی از آمد و از طریق سیستم یکپاچه صدا و تصویر قضایی ترکیه SEGBîS در این نشست مشارکت کردند. سباحت تونجل نیز به دلیل تبعید به یک زندان دیگر در جلسه دادگاه حضور نیافت.

نیروهای پلیس پیش از برگزاری جلسه، ساختمان دادگاه را محاصره کردند. دادگاه تصمیم گرفت که پرونده مرتبط به «سرماشق» که در شعبه پنجم دادگاه جرایم سنگین آمد پیگیری می‌شد، را با پروندی جدیدی مشترکا مورد پیگیری قرار دهند.

گلتن کشاناک از طریق سیستم دوربین مدار بسته به دفاع از خود پرداخته و اظهار داشت که پروندهای گشوده شده علیه وی و نیز اتهامات مطرح شده به دلیل فشارهای سیاسی بوده و ابراز امیدواری نمود که قانون در مقابل فشارهای سیاسی سرخم نکند.

محمد امین آکتار از وکلای گلتن کشاناک نیز از گلتن کشاناک دفاع کرده و اعلام نمود که کشاناک مدت ۴ سال است که به شیوه‌ای کیفی دستگیر شده است. اما دستگیری وی خودسرانه بوده است و اخلالگری در حقوق و قوانین به شمار می‌رود.

جیهان آیدین ریاست کانون وکلای آمد نیز در این باره خاطرنشان ساخت که کشاناک به دلیل به دلیل انجمن سرماشق دادگاهی شده و در این باره نیز افزود: در ایجاد این انجمن، کانون وکلای آمد، شهرداری کلان شهر آمد نیز مشارکت داشته‌اند. و کانون وکلا نیز مانند نهادها و سازمانهای دیگر از آن حمایت کرده است. من نیز به این انجمن کمک مالی کرده‌ام. من در اینجا علیه خود اعتراف می‌کنم. این انجمن تحت ضوابط و قوانین وزارت کشور افتتاح شده است. این انجمن با حکم قانونی [رئیس‌جمهور تُرک] تعطیل شد. اما چنین اقدامی مایه شرم است. مسئله انجمن سرماشق هم خنده دار و هم تراژیک است.

هیات دادگاه جلسه بعدی دادگاه را به ۲۱ ماه می موکول کرد.