"هدف از حمله گسترده ارتش ترکیه، هدف قرار دادن دستاوردهای جنوب کوردستان است"

دنیز آیدین که عملیات نیروهای مسلح ترکیه در مناطق زاپ، آواشین و متینا را رصد می‌کند، اعلام نمود که هدف از این عملیات نابودی دستاوردهای اقلیم جنوب کوردستان است.

عملیات نظامی ارتش ترک در مناطق آواشین، متینا و زاپ از ۲۳ آوریل در مناطق اقلیم جنوب کوردستان آغاز شده است و امروز در دهمین روز خود قرار دارد. این مناطق از آسمان و زمین بمباران می‌شوند و نبردهای سنگینی در منطقه روی می‌دهند. بمباران هوایپماهای جنگی در منطقه نیز تاثیر بزرگی را بر ساکنان غیر نظامی منطقه گذاشته است. همزمان با این اقدامات، تلاش‌ها برای استقرار نیروهای نظامی نیز در جریان است. با عملیاتهایی که تایید نیروهای منطقه‌ای را نیز کسب کرده است، حکومت مرکزی عراق نیز در محور شنگال دست به تحرکات جدید زده است.

دنیز آیدین از روزنامه‌نگارانی که در منطقه متینا برخوردها را از تزدیک رصد می‌کند، طی گفتگویی اظهار داشت: نبردهای بسیار شدیدی در منطقه روی می‌دهند. نیروهای ارتش ترک تلاش می‌کنند محور متینا را تصرف کنند، اما تا کنون به هدف خود دست پیدا نکرده‌اند. بعد از عملیات گاره که در جریان آن ۱۳ نظامی و نیروی امنیتی ترک به قتل رسیدند، نیروهای مدافع خلق خود را پیشاپیش برای هر گونه برخوردی آماده کرده بودند. ارتش ترک اما تا کنون به هیچ موفقیتی دست پیدا نکرده است. بعد از آن تلاش کردند تا از مناطق غیر نظامی این حملات را ادامه دهند. در این مناطق نیز برخوردهای شدیدی روی می‌دهند. اما ارتش ترک هیچگونه پیشرفتی نداشته است. تلاش می‌کنند تا در برخی از مناطق استقرار پیدا کنند. اما مقاومت شدیدی در جریان است. نیروهای گریلا حاکمیت بر منطقه را در دست دارند. از تجربه جنگی موفق هم برخوردار بوده و زمینه سازیهای پیش از موعد را هم برای رویارویی انجام داده‌اند. به همین دلیل انتظارات ارتش ترک برآورده نشده‌اند. مانند نبرد گاره در آستانه شکست قرار گرفته است.

حمله جدید ارتش اشغالگر ترک

آیدین خاطرنشان ساخت که در مناطق عملیاتی، هواپیماهای جنگی از سال ۲۰۱۵ به طور روز افزونی دست به بمباران زده‌اند. پیش از این نیز به منطقه هفتانین حمله شده بود و در عملیاتهای پیشین نیز ارتش اشغالگر ترک به هچ یک از اهداف خود نرسیده بود.  بعد از آن در گاره دست به حمله جدیدی زد. گفته می‌شود که عملیات اخیر طولانی و گسترده خواهد بود. انتظار می‌رود که ارتش ترک درصدد ایجاد کمربندی امنیتی باشد. تلاش می‌کند تا منطقه را از غیر نظامیان پاک کند و مناطقی را اشغال کرده و به شیوه‌ای استراتژیک دست به پیشروی بزند. مناطق زاپ، متینا و آواشین مناطقی نیستند که ارتش ترک به اسانی بتواند وارد آن شود. می‌توان گفت که نبرد دراز مدتی در این منطقه ادامه پیدا می‌کند. از طرف دیگر ترک‌ها همیشه اعلام می‌کنند که وارد منطقه شده‌اند. تا فلان منطقه دست به پیشروی زده‌ایم. اما چنین چیزی امکان ندارد. این منطقه واقعیتهای مختص به خود را دارد. آسان نیست که عملیاتهای خود را در این مناطق ادامه بدهند.

روستاها در معرض هدف قرار دارند

آیدین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که عملیات ارتش ترک تاثیر مستقیمی را بر تمامی ساکنان منطقه داشته و در ادامه افزود: تلاش می‌کنند تا منطقه کسته و دراره از توابع عرصه متینا را کاملا خالی از سکنه کنند. به دلیل جنگ و بمباران نظامیان ترک، روستاها و مزارع شهروندان کورد در آتش می‌سوزد. خصوصا برخی از مناطق بیش از یک هفته است که در معرض بمباران قرار گرفته است. به دلیل ادامه عملیات نظامی، طی ۲۸ سال گذشته، حداقل ۵۰۴ روستا تخلیه شده‌اند. روستاهای مذکور، روستاهای کوچک نیستند و همیشه در معرض بمباران و حملات ارتش ترک قرار دارند. ارتش ترک در مناطق غیر نظامی، سیاستهای مختلف را در پیش می‌گیرد و غیرنظامیان به شدت تحت تاثیر رویدادهای نظامی قرار می‌گیرند.

مخالفت خلق با عملیات نظامی

آیدین در بخش پایانی اظهارات در خصوص منطقه جنگی متینا اظهار داشت که خلق در مناطق جنگی این عملیات را به عنوان اشغالگری ملاحظه کرده و در ادامه افزود: گفته می‌شود که این عملیات علیه پ.ک.ک آغاز شده است، اما خلق این مسئله را باور نداشته و علیه آن اعتراض دارد. برای نمونه، در روستایی که من از آنجا گزارش تنظیم می‌کنم، طی ۴ سال، ۳۳ نفر با بمباران ارتش ترک جان خود را از دست داده‌اند. به دلیل ادامه بمباران‌ها، ادامه زندگی با وقفه روبرو می‌شود. جریان برق و اینترنت قطع شده است. حتی نمی‌توانند صدای اعتراض خود را هم بلند کنند. حکومت اقلیم کوردستان نیز به اعتراضات خلق توجهی نمی‌کند. با سرنوشتی مانند عفرین روبرو شده‌اند. تلاش‌هایی نیز از سوی خلق برای برگزاری اعتراض صورت گرفته است، اما نیروهای پارت دمکرات کوردستان اجازه نداده‌اند که حتی روزنامه‌نگاران نیز وارد منطقه شوند.

هدف عملیات نظامی ارتش اشغالگر ترک

در رابطه با اهداف ارتش ترکیه از این عملیات، دنیز آیدین اظهار داشت که ترکیه برای تحقق رویاهایی نئو عثمانیگری خود و تصرف مرزهای میثاق ملی، با تمامی امکانات خود دست به عملیات نظامی می‌زند. ترکیه تلاش می‌کند تا روستاهای منطقه را خالی از سکنه کند. طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای موصل و کرکوک در دست دارند، اکنون در این منطقه در جریان هستند. امروز تمامی جنوب کوردستان و حتی عراق نیز در این طرح قرار دارند. ما صراحتا این مسئله را اعلام می‌کنیم. اما ترکیه خود آن را رد می‌کند. استراتژی ترکیه بسیار گسترده و همه جانبه است. در درجه نخست، این عملیات دستاوردهای خلقمان در جنوب کوردستان را هدف قرار داده است. از جغرافیایی ثرتمندی سخن می‌گوییم. باید این واقعیت را مشاهده کرد.

منبع: MA