نظامیان بارزانی در ١٨ ماه گذشته ١٣ گریلا را به شهادت رسانده‌اند

همزمان با حملات اشغالگرانه رژیم ترک به مناطق حفاظتی میدیا و باشور کوردستان، نظامیان بارزانی تحرکات خود را علیه نیروهای ه.پ.گ افزایش داده‌اند. بارزانی در ١٨ ماه گذشته حداقل ٢١ بار نظامیانش را به مناطق گریلا گسیل کرده است.

قتل ٧ گریلای ه.پ.گ در منطقه خلیفان، تازه‌ترین جنایت نظامیان بارزانی علیه جنبش آزادیخواهی کوردستان است که با انزجار افکار عمومی کورد مواجه شده است.

پ.د.ک از سال ٢٠١٩ تحرکات خود را علیه نیروهای ه.پ.گ و یژا ستار در مناطق خاکورک و برادوست اغاز کرد. این تحرکات به موازات حملات اشغالگرانه ارتش ترک به جنوب کوردستان شروع شده‌ و تاکنون ادامه دارند.

آنچه در ذیل می‌آید تخلیص گزارشی است که خبرگزاری روژنیوز در مورد شهادت ١٧ گریلای کوردستان توسط نظامیان بارزانی منتشر کرده است.

روز ١٨ مارس ٢٠٢٠ وزارت پیشمرگ اقلیم به بهانه مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین مقابله با ورود کوردهای روژهلات، گردان ٧ پیاده سوران را در زینی ورتی مستقر کرد. تنها چند ساعت پس این اقدام نظامیان پ.د.ک معلوم شد که استقرار نظامیان پ.د.ک در زینی ورتی تنها با هدف قطع رابطه میان کاروخ و قندیل دو کوهستان تحت کنترل نیروهای ه.پ.گ بوده است. زینی ورتی مرز دو استان هولیر و سلیمانیه است. حاکمیت بر این منطقه می‌تواند کنترل منطقه راپرین، منطقه ورتی و قندیل را در دست داشته باشد.

١٣ آوریل ٢٠٢٠ نظامیان بارزانی همراه با سلاح و تجهیزات نظامی سنگین به زینی ورتی اعزام شدند. جالب اینکه در زمان این سوقیات پهبادهای ارتش ترک در آسمان منطقه به گشت‌زنی می‌پرداختند.

روز ١۶ آوریل ٢٠٢٠ هواپیماهای جنگنده ترکیه منطقه زینی ورتی را در میان کوه کاروخ و دامنه قندیل بمباران کردند. محل بمباران یک موضع گریلاهای پ.ک.ک بود که در نزدیکی نظامیان پ.د.ک قرار داشت. در این حمله ٣ گریلای پ.ک.ک اهل روژهلات، روژاوا و باکور کوردستان به شهادت رسیدند. گفته شد که نظامیان پ.د.ک مختصات محل استقرار گریلاهای پ.ک.ک را در اختیار هواپیماهای جنگنده ترک قرار داده‌اند.

٢۵ اکتبر ٢٠٢٠ نیروی گولان که مستقیما تحت فرمان مسرور بارزانی پسر ارشد بارزانی قرار دارند با سلاح سنگین به شهرک دینارته و دشت نحله در بخش آکره اعزام شدند. این نظامیان در نزدیکی کوهستان گاره که تحت کنترل نیروهای گریلا قرار دارد مستقر شدند.

٢۶ اکتبر ٢٠٢٠ نیروی گولان و جاش‌های موسوم به 'پیشمرگ روژ' با سلاح سنگین در روستاهای ملکه، دوستکا، مامشمیش، تپه دینارته، تپه ناوخوش، تپه دفره و اطراف روستای آسوری‌نشین عشیره زیباری مستقر شدند و اقدام به احداث سنگر و پایگاه تازه نمودند. همزمان با استقرار این نیروها هواپیماهای جنگنده ترکیه مناطق تحت کنترل نیروهای گریلا را بمباران کردند.

٢٨ اکتبر ٢٠٢٠ نیروی گولان و جاش‌های روژ به منطقه باکورمان در مرز دینارته و محل استقرار گردان ششم زیروانی منتقل شدند.

٣٠ اکتبر ٢٠٢٠ نظامیان بارزانی اقدام به انتقال سلاح سنگین و نقل و انتقال نظامی از بامرنی تا دره دیما و بخش بیرور در بامرنی نمودند.

۴ نوامبر ٢٠٢٠ نظامیان بارزانی تحرکات خود را بسوی مناطق گریلایی در بادینان آغاز کردند و درصدد ورود به مناطق تحت کنترل گریلا برآمدند. در نخستین روزهای نوامبر نیروهای ویژه موسوم به 'مکتب سروک' تحت فرمان مستقیم مسعود بارزانی با سلاح سنگین از روستای سریشمه شهرک خلیفان تا روستاهای بخش بارزان مستقر شدند.

۵ نوامبر ٢٠٢٠ نیروی گولان مسرور بارزانی، نیروی ویژه مکتب سروک و جاش‌های روژا در شهرک رواندوز با استقرار در تپه‌های سموره و تورشکه اقدام به احداث پایگاه نظامی و ایجاد سنگر تازه نمودند. بارزانی با انتقال نظامیانش به روستای گوران در واقع ارتباط میان رانیه و رواندوز را کاملا قطع کرد.

٢۵ نوامبر ٢٠٢٠ یک کاروان نظامی پ.د.ک متشکل از ٣٠٠ نظامی با ۵۶ خودرو زرهی، تانک، توپ و سلاح سنگین در حد فاصل چومان و حاجی‌عمران مستقر شدند.

٢٨ نوامبر ٢٠٢٠ بیش از یک هزار نظامی بارزانی با سلاح سنگین به شهرک چومان و حاجی‌عمران منتقل شدند. این نظامیان در سنگرهای کهنه منطقه قصره مابین قندیل و خنیره مستقر شدند.

۴ دسامبر ٢٠٢٠ نظامیان بارزانی در ارتفاعات مطقه قصره و زینی ورته رواندوز مستقر شدند.

١٣ دسامبر ٢٠٢٠ نظامیان بارزانی در روستای سیگرکه بخش آمیدی به ٣ گریلای ه.پ.گ حمله کردند و آنان را به زخمی کردند.

۵ ژوئن ٢٠٢١ نظامیان بارزانی اقدام به سوقیات گسترده بسوی عرصه متینا کردند. در هنگام انتقال این نیروها یک خودرو زرهی منفجر شد و ۵ پیشمرگ جانباختند. فرماندهی ه.پ.گ خابور اعلام کرده بود که نظامیان پ.د.ک رأس ساعت ۴ صبح از دو محور تپه چارچل و تپه جولمرگ به نیروهای گریلا حمله‌ور شده‌اند. نیروهای گریلا در پاسخ با شلیک هوایی به مهاجمان هشدار داده‌اند اما نظامیان پ.د.ک با خودروهای زرهی اقدام به پیشروی کرده‌ و در نتیجه انفجار یک خودرو چند نفر قربانی شده‌اند. ما مسئول این رویداد نیستیم بلکه آنهایی مسئولند که این نیروهای را به مناطق ما اعزام کرده‌اند.  

٧ ژوئن ٢٠٢١ نظامیان پ.د.ک به شهرک حاجی‌ عمران در بخش سوران منتقل شدند. اعلام شد که این نیرو متشکل از نیروی زیروانی تحت فرمان مسرور بارزانی بوده‌اند.

٢۴ ژوئیه ٢٠٢١ نظامیان بارزانی در تپه چارچل و تپه متینا حمله به گریلاهای کوردستان را آغاز کردند و جنگ روی داد. این حملات زمینی با پشتیبانی هواپیماهای بدون سرنشین ارتش ترکیه به انجام رسیدند.

٢۶ ژوئیه ٢٠٢١ نظامیان بارزانی در شیلادزه بسوی بخش رنجبراخا حرکت کردند. این بخش از توابع شیلادزه شهرک آمیدی می‌باشد. در همین روز ٣ گریلای ه.پ.گ به نام‌های سرور سرحد، وارگش چاورش و دژوار برخودان در هنگام عبور از روستای بیخمه شهرک خلیفان توسط نظامیان بارزانی محاصره شدند و مورد حمله قرار گرفتند. از سرنوشت این سه گریلا تاکنون اطلاعی در دست نیست و پ.د.ک نیز به سکوت در این مورد ادامه می‌دهد.

اعضای خانوداه این گریلاها خواستار اطلاع‌رسانی پ.د.ک در مورد فرزندانشان شده بودند اما پ.د.ک در واکنش دو خواهر وارگش چاورش را تهدید به زندان کرد.

٢٨ آگوست ٢٠٢١ نظامیان بارزانی به منظور پیشروی ارتش ترک بسوی مناطق گریلایی اقدام به احداث جاده نظامی در منطقه چارچل متینا کردند. راه‌سازی نظامیان بارزانی در این منطقه همچنان ادامه ارد.

٣٠ آگوست ٢٠٢١ ه.پ.گ اعلام کرد که هفت گریلا در هنگام عبور از رودخانه زاپ در منطقه خلیفان هدف حمله نظامیان پ.د.ک قرار گرفته‌اند. ه.پ.گ خاطرنشان کرد که پ.د.ک به شیوه‌ای ناجوانمردانه گریلاهای ما را در کمین انداخته و آنان را به شهادت رسانده است.