آلمان کنترل‌های مرزی را علیه مهاجرت آغاز کرده است

با ظهور راست افراطی در آلمان، مهاجران بار دیگر به یک موضوع مهم سیاسی تبدیل شده‌اند. دولت اولاف شولتز اعلام کرد که کنترل مرزها را علیه مهاجرت غیرقانونی آغاز کرده است.

با ظهور حزب راست‌گرای AFD، سیاست‌های مهاجرت و پناهندگی بارها به کانون بحث تبدیل شده است. AFD بیشترین آرا را در انتخابات تورینگن به دست آورد و به بزرگترین نیرو در پارلمان منطقه تبدیل شد.

نانسی فایزر وزیر کشور آلمان در بیانیه خود بر اقدامات جدید تاکید کرد و گفت: «ما به مواضع سختگیرانه خود در برابر مهاجرت غیرقانونی ادامه می‌دهیم.»

کنترل‌هایی که با کشورهای فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، بلژیک و دانمارک انجام می‌شود به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت.

این کنترل‌ها به کنترل‌هایی که در حال حاضر در مرزهای لهستان، جمهوری چک، اتریش و سوئیس انجام می‌شود، اضافه می‌شود.

پس از اینکه داعش مسئولیت حمله در سولینگن را به عهده گرفت، دولت این اقدامات را برای مقابله با «جنایت تروریسم اسلامی و امنیت داخلی پشت مرزها» ضروری می‌داند.

هفته گذشته حمله به کنسولگری اسرائیل در مونیخ توسط یک جوان ۱۸ ساله اتریشی انجام شد.

وزیر کشور اعلام کرد که مقامات اتحادیه اروپا به دلیل نقض معیارهای آزادی تردد در منطقه شنگن از این اقدامات مطلع شده‌اند.

ممکن است روابط با همسایگان آسیب ببیند

با این حال، به دلیل این رویکردهای سختگیرانه، ممکن است روابط آلمان با همسایگانش آسیب ببیند. زیرا ائتلاف حاکم روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که آلمان می‌خواهد تعداد مهاجران بازگردانده شده از مرز را افزایش دهد.

حزب محافظه کار اپوزیسیون CDU چند روزی است که از دولت می‌خواهد و می‌گوید که مهاجران بدون درخواست پناهندگی باید به کشورهای اتحادیه اروپا بازگردانده شوند و از این فرصت استفاده شود.

دولت برلین اعلام کرد که به دنبال راه حلی قانونی «طبق قوانین اروپا» است.

کمک به برخی از مهاجران پس گرفته شد

بحث در مورد پناهندگی پس از کشته شدن ۳ نفر توسط فردی اهل سوریه داغ شده است. مهاجم جزو افرادی بود که باید اخراج می‌شد اما این کار انجام نشد. پس از این حمله، دولت اعلام کرد که مهاجرانی که قبل از ورود به آلمان وارد کشورهای اتحادیه اروپا شده‌اند، اخراج خواهند شد.

اخراج محکومان سرعت می‌یابد

در کنار این، دولت می‌خواهد به اخراج محکومان سرعت ببخشد. از ماه اوت، دولت پس از روی کار آمدن طالبان، ۲۸ افغان را که به مجازات‌های مختلف محکوم شده بودند اخراج کرد. همچنین یک سال قبل به دلیل افزایش درخواست‌ها، کنترل‌های مرزی را افزایش داده بود.

اولاف شولز، رئیس دولت تشکیل‌شده با احزاب سبز و لیبرال، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ایراد کرد، موضع حمایتی صدراعظم مرکل را یادآور شد و گفت: «او در ۲۰ سال گذشته با مدیریت مهاجرت تغییراتی ایجاد کرد.»

در طول بحران مهاجرت ۲۰۱۵-۱۶، آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، نزدیک به یک میلیون مهاجر را پذیرفت که اکثراً سوری بودند. پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آلمان نزدیک به یک میلیون مهاجر اوکراینی را پذیرفته است. اسکان مهاجران بر بسیاری از مقامات محلی فشار وارد می‌کند.