تصویر

برگزاری سمینار «کوردستان و اشغال» در استکهلم

سمینار تاریخ کوردستان، اشغال و تلاش برای نابودی در موسسه کوردی در استکهلم برگزار شد.

سمیناری با عنوان «تاریخ کنونی کوردستان در ۱۰۰ سال اخیر، تلاش‌های جدید اشغالگری در روند تاریخی، تلاش‌های جدید نابودی علیه انقلاب کوردستان و پیشگامان آن» در مؤسسه کوردی در استکهلم سوئد برگزار شد.

موسسه کوردی استکهلم میزبان این سمینار بود. در این سمینار نویسندگان، مورخان و مدیران موسسات کوردی حضور داشتند.

نویسنده کامران سمو هَدیلی در سخنرانی خود در این سمینار در مورد روند تأسیس دولت ترکیه، تأسیس آن بر اساس اصول مونیستی و نابودی صحبت کرد و سپس در مورد قیام‌های در حال توسعه کوردها پس از آن و مقاومت ملی رهبران پیشگامی مانند شیخ سعید، سید‌رضا، خالد جبری و نوری درسیمی صحبت کرد.

«آزادی با مقاومت و وحدت ملی محقق خواهد شد»

هَدیلی بیان کرد:

«نیروهای اشغالگر در کوردستان علاوه بر ممنوعیت هر چیزی که مربوط به کوردها و کوردستان است و انجام یک روند نابودی جسمانی، همواره به تلاش‌های خود برای خفه کردن قیام‌های کوردی با ایجاد مارپیچ خیانت علیه پیشگامان کورد از درون ادامه داده‌اند. دولت همیشه سعی کرده تا قاسم‌هایی که به شیخ‌سعید خیانت کردند و رایبَرهایی که به سیدرضا خیانت کرد ایجاد کند. در کل این روند تاریخی، پ‌ک‌ک آخرین قیام است. آقای اوجالان که به عنوان رهبر از سوی میلیون‌ها نفر در چهار بخش کوردستان پذیرفته شده است نیز از طریق یک توطئه بین‌المللی به اسارت نظام درآورده شد. آقای اوجالان که با اندیشه و حضور خود در روند امروز رهبری قیام را در ۴ بخش کوردستان ادامه می‌دهد، وظیفه رهبری خود را به درستی انجام داده است. من معتقدم اگر اتحاد ملی با مقاومت مردم کوردستان و رهبرش ایجاد شود کوردستان رهایی خواهد یافت.»

معلم زبان کوردی بهزاد پیرموسی به طور مختصر درباره تاریخچه قیام باشور کوردستان در ۱۰۰ سال گذشته صحبت کرد و توجه را به خیانت خانواده بارزانی به ویژه در قیام‌هایی که علیه کشورهای اشغالگر کوردستان مانند ایران و عراق ظاهر شدند جلب کرد.

بهزاد پیرموسی گفت: «اگرچه در قیام‌هایی که از شیخ محمود برزنجی‌ها تا امروز ادامه یافته‌اند، به ایجاد اتحاد ملی کوردها چیزی نمانده باشد، اما این روند نتوانست تکمیل شود. اما با وجود اختلاف در عقاید و اندیشه سیاسی، همه پیشگامان کورد در قیام‌ها همواره ایجاد وحدت ملی کوردها را یک هدف حیاتی می‌دانستند. از سوی دیگر، ویرانی‌ها و کشتارهای بی‌شماری علیه مردم کورد از دوران عثمانی گرفته تا دولت عراق صورت گرفت. حتی امروز هم آنچه اشاره کردم ادامه دارد. با این حال، در پایان همه قیام‌ها، هر چند که باید مقاومت بزرگی انجام می‌دادند و از سوی دیگر که اشغالگران تلاش می‌کردند خائنان جدیدی را در میان مردم کورد پرورش دهند،‌ ولی مردم کورد بیش از هر زمان دیگری به وحدت ملی نزدیک شده‌اند. در ۴ بخش کوردستان اکنون کوردها توانسته‌اند بصیرت و درک یک کوردستان یکپارچه را داشته باشند.

عثمان ایلخانی‌زاده، نویسنده و مورخ، از قیام‌ها و پیشگامان کوردی که در روژهلات کوردستان علیه دولت ایران شکل گرفتند، صحبت کرد.