در پارلمان اسپانیا‌: طرح عبدالله اوجالان

گروه پارلمانی Izquierdas por la Independencia که یکی از طرفداران ائتلاف مستقل در پارلمان اسپانیا می‌باشد، برای ارزیابی وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک طرح را ارائه کرد.

سناتورهای ائتلافی که از سوی Esquerra Republicana de Cataluna (ERC) و uskal Herria Bildu ایجاد شده است،   Gorka Elejabarrieta Dîaz ve Laura Castel i Fort li درباره وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک طرح را ارائه داد.

این طرح طبق اساسنامه داخلی این پارلمان، رعایت حقوق بشر در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و همچنین استفاده از این طرح در کمیسیون امور خارجه را خواستار شده است.

در این طرح اشاره شده که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک شخصیت مرکزی است و یکی از رهبرانی می‌باشد که با تفکرات خود رهیافت را نشان داده است.

در این طرح به همراه ابراز مقطع اسیر کردن، پروسه دادگاه، انزوای تحمیلی و احکام دادگاه آهیم، بیان شده است‌: ‌«از ۲۰۱۹ تاکنون، عبدالله اوجالان با انزوایی ماندگار روبرو است‌؛ او با جهان خارج هیچ ارتباطی ندارد و خانواده‌ و و کلا فرصت ملاقات با وی را نمی‌يابند. این سیاست‌های تحمیل انزوا، نقض حقوق بنیادین انسانی است.‌»

از سوی دیگر اعلام شده است که ‌«نقش عبدالله اوجالان در پیشرفت مقطع صلح در ترکیه و کوردستان بسیار مهم است. عبدالله اوجالان به همراه 'نقشه راه' که برای مقطع رهیافت یک روند توسعه گام به گام را ارائه می‌دهد، تلاش‌ها و برنامه‌های صلح بسیاری را عملی کرد که از سوی خلق کورد به تمامی پذیرفته شده است. اما حکومت ترکیه به آن طرح‌ها بی‌اعتنایی کرد و ادامه دادن خشونت و درد را انتخاب کرد. مطالبه آزادی عبدالله اوجالان تنها یک مسئله عدالت نیست بلکه یک ضرورت اخلاقی می‌باشد. آزاد کردن اوجالان موج خشونت که مهر خود را بر تاریخ ترکیه و کوردستان حک کرده است را شکست خواهد داد.‌»

در طرحی که برای کمیسیون امور خارجه ارائه شده، این درخواست‌ها بیان شده است:

۱- فراخوان برای حکومت ترکیه که احکام دادگاه آهیم را رعایت کرده و به ان احترام بگذارد. شروط به اسارت گرفتن را نیز در چارچوب حقوق بشر عملی کند.

۲- فراخواندن حکومت اسپانیا برای اینکه ترکیه را بخاطر نقض حقوق بشر علیه اوجالان و تمام زندانیان سیاسی محکوم کند.

۳- فراخواندن حکومت اسپانیا که با فرصت و امکانات دیپلماتیک خود علیه حکومت ترکیه فشار بیاورد که به احکام دادگاه آهیم احترام بگذارد، ملاقات خانواده و وکلا با عبدالله اوجالان را محقق کرده و وی را آزاد کند.

۴- فراخواندن حکومت اسپانیا که در روابط خود با ترکیه مسئله حقوق‌بشر را به موضوع اصلی مبدل کند.

۵- فراخوندن جامعه بین‌المللی که وضعیت عبدالله اوجالان را از نزدیک دنبال کند، آزادی وی را محقق کرده و برای رعایت حقوق بشر بر حکومت ترکیه فشار آورد.‌»