فابیو مارچلی: باید در سطح بین المللی بر دولت ترکیه فشار وارد شود

مدیر CNR فابیو مارچلی گفت‌: ‌‌«در مورد دستگیری آقای اوجالان و برای اینکه کنوانسیون اروپایی حقوق بشر به درستی اجرا شود، دولت ترکیه باید در سطح بین المللی تحت فشار قرار گیرد.‌»

کارزار آزادی

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سال ۱۹۹۹ در امرالی اسیر گرفته شده است. از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ هیچ اطلاعی از وی دریافت نشده است. علیرغم درخواست مکرر خانواده و وکلا، نمی‌توانند با او ملاقات کنند.

ترکیه که یکی از اعضای شورای اروپا است، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را امضا کرده و با اجرای تصمیمات دادگاه اروپایی حقوق بشر موافقت کرده است. اما او هنوز حکم سال ۲۰۱۴ این دادگاه در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را اجرا نکرده است.

فابیو مارچلی پژوهشگر حقوق بین‌الملل و مدیر انستیتو مطالعات حقوقی بین‌المللی شورای ملی تحقیقات (CNR) درباره عدم اجرای حکم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صحبت کرد. فابیو مارچلی، پژوهشگر و وکیل، که قبلا به ترکیه رفته در مقابل انزوای شدیدی که بر رهبر خلق کورد تحمیل شده است گفت: «برای اینکه حقوق آقای اوجالان پایمال نشود، دولت‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی، دانشگاهیان، روشنفکران، جنبش‌های اجتماعی و همه باید به ترکیه فشار بیاورند.»

«شرایط غیرانسانی »

فابیو مارچلی حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۱۴ را مورد توجه قرار داد و یادآور شد که شرایط زندان رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان قبل از سال ۲۰۰۹ توسط دادگاه به عنوان «شرایط غیرانسانی» توصیف شده است. مارچلی بیان داشت که شرایط زندان باید بار دیگر توسط دادگاه بررسی شود و خواستار بازدید مجدد دادگاه حقوق بشر اروپا از زندان شد. مارچلی گفت: «اجازه دهید در مورد حکم دادگاه حقوق بشر اروپا توضیحی بدهم. در ۱۸ مارس ۲۰۱۴، یعنی ۱۰ سال پیش، حکم دادگاه حقوق بشر اروپا ابلاغ شد. جالب توجه است که در این حکم، شرایط زندان تا ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹ در قبال جناب اوجالان غیرانسانی دانسته شده است. به ویژه با توجه به ورود سایر زندانیان به زندان امرالی و لزوم افزایش ملاقات‌ها، پس از این تاریخ روند معکوسی به وجود آمد. یعنی دادگاه بین وضعیت بازداشت قبل و بعد از ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹ فرق گذاشته است و حکم داده است که شرایط بازداشت آقای اوجالان پس از ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹ نقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و حقوق بشر است. اما تا آنجایی که من می‌دانم از آن زمان تا کنون شرایط خیلی تغییر نکرده است و اکنون وضعیت همانند ۱۷ نوامبر و حتی بدتر است. از آنجایی که اخیراً شرایط برای ملاقات و دیدار با آقای اوجالان بدتر شده است، به نظر من ما باید روی این موضوع کار کنیم. من می‌دانم که برخی تصمیمات در دادگاه اعلام می‌شود، اما هنوز نمی‌دانیم دادگاه چه تصمیمی گرفته است. این تصمیم هنوز منتشر نشده است. بنابراین، باید ببینیم دادگاه چه تصمیمی می‌گیرد، اما در هر حال ضروری است که رسیدگی‌های جدید را در دادگاه حقوق بشر اروپا آغاز کنیم.»

فراخوان برای فشار بین المللی

مارچلی یادآور شد از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نشده است و با توجه به پاسخ منفی دولت ترکیه به درخواست خانواده‌ها و وکلا، باید بر دولت ترکیه فشارهای بین المللی وارد شود. وکیل مارچلی با بیان اینکه ترکیه باید احکام دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا کند، گفت: «برای اینکه احکام کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مبنی بر شرایط بازداشت آقای اوجالان به درستی اجرا شود، لازم است فشار بین المللی بر دولت ترکیه وارد شود. من فکر می‌کنم که شرایط و زمینه‌های قانونی لازم وجود دارد، اما در این زمینه دولت‌های بین المللی، سازمان‌های بین المللی، دانشگاه‌ها، روشنفکران، جنبش‌های اجتماعی و ... باید تلاش کنند تا حقوق آقای اوجالان نقض نشود و دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهند.»