ک‌ج‌د‌ک-ا خواستار لغو ممنوعیت پ‌ک‌ک شد

ک‌ج‌د‌ک-ا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از کوردستانی‌ها می‌خواهیم به راهپیمایی ۱۸ نوامبر در برلین با پیشاهنگی نهادهای آلمانی علیه ممنوعیت پ‌ک‌ک در آلمان و سیاست‌های جرم‌انگاری کوردها بپیوندند.»

کنگره جوامع دموکراتیک کوردستانیان در اروپا (ک‌ج‌د‌ک-ا) بیانیه‌ای کتبی برای لغو ممنوعیت پ‌ک‌ک در آلمان منتشر کرد.

بیانیه کنگره جوامع دموکراتیک کوردستانیان در اروپا به شرح زیر است:

لغو ممنوعیت پ‌ک‌ک در آلمان راه را برای راه حلی دموکراتیک برای مسئله کوردها و توسعه دموکراسی در ترکیه هموار می‌کند.

در نتیجه روابط سیاسی و اقتصادی آلمان با ترکیه، در سال ۱۹۹۲ دولت آلمان به درخواست دولت ترکیه روند ممنوعیت فعالیت پ‌ک‌ک در آلمان را آغاز کرد. با این تصمیم که اولین گام در جرم‌انگاری کوردها است، خواستند از حل مسئله کوردها به صورت دموکراتیک جلوگیری کنند.

این ممنوعیت به تدریج توسعه یافته و تقریباً در اروپا عملی شده است. مبارزه برحق و مشروع برای آزادی خلق کورد با مفهوم «تروریسم» جرم‌انگاری شده است. به عنوان یک خلق، مبارزه حق‌طلبانه‌ای که برای بیش از ۱۰۰ سال در دوران جمهوری ترکیه ادامه یافت، با سیاست‌های نادرست اطلاعات و ممنوعیت، از پایه و اساس آن جدا شد. آلمان که رهبری این روند ممنوعیت را بر عهده داشت، اغلب به اعمال و ممنوعیت‌هایی مشابه دولت قاتل ترکیه متوسل شده است.

از جمله محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت آلمان، ممنوعیت پرچم، بنر، عکس رهبری، راهپیمایی، حق تشکل و تجمع، حتی دستگیری و انداختن سیاستمداران در زندان‌هاست. این فشار و ممنوعیت بر خلق کورد که تعداد آنها در اروپا از ۳ میلیون نفر می‌گذرد، عملی ضد دموکراتیک است.

به دلیل این بی‌عدالتی جهانی ناشی از ممنوعیت پ‌ک‌ک، دولت ترکیه سال‌هاست که در کوردستان مرتکب قتل‌عام می‌شود و کوردستان را اشغال کرده و غیرنظامیان را در مقابل چشم جهانیان می‌کشد. این نگرش ادامه‌دار و روش بسیار قدیمی نسل‌کشی مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه آنرا عمیقتر کرده و به دموکراسی و حقوق بین‌الملل آسیب می‌رساند.

این ممنوعیت پ‌ک‌ک، که جنبش مشترک هویت‌ها و باورهای مختلف است و از زندگی دموکراتیک مشترک و زندگی آزاد زنان در خاورمیانه محافظت می‌کند، مانعی بر سر راه دموکراسی است. ادامه ممنوعیت پ‌ک‌ک که به نام انسانیت با داعش جنگید و آنها را شکست داد، نه تنها مانع از توسعه دموکراسی می‌شود، بلکه راه را برای اردوغان دیکتاتور داعشی باز می‌کند و هرج و مرج و بحران در منطقه را عمیقتر می‌کند.

تغییر با لغو ممنوعیت پ‌ک‌ک برای حل مسئله کوردها از طریق روش‌های دموکراتیک، حل مشکلات را تسهیل می‌کند و راه را برای دموکراتیک شدن ترکیه هموار می‌کند. مشخص است که راه دموکراتیزه کردن ترکیه گوش دادن به خواسته‌های آزادیخواهانه کوردها و حل آنهاست. یعنی راه حل سیاسی مسئله کوردها، کلید دموکراتیک شدن ترکیه و خاورمیانه است.

در تصمیم دیوان عدالت اروپا در لوکزامبورگ در سال ۲۰۱۸ و رای دادگاه عالی بلژیک در سال ۲۰۲۰ گفته شد که پ‌ک‌ک یک سازمان تروریستی محسوب نمی‌شود و تصمیم گرفته شد که پ‌ک‌ک به عنوان یکی از طرف‌های جنگ در چارچوب قانون جنگ دیده شود.

با وجود این تصمیمات قانونی، حمایت از ممنوعیت پ‌ک‌ک که در وجدان همه جوامع جهان به عنوان مبارز برای آزادی، برابری و آزادی زنان پذیرفته شده است، هم قانون و هم وجدان بشریت را نقض می‌کند و مانع از حل مسئله کوردها به صورت دموکراتیک می‌شود. از آنجایی که دولت اشغالگر ترکیه راه را برای نسل‌کشی کوردها در روژاوا، شنگال و باشور یعنی در کل کوردستان هموار می‌کند، ممنوعیت پ‌ک‌ک باید برداشته شود.

این درخواست نه تنها به عنوان درخواست نهادهای کورد و خلق کورد، بلکه به عنوان درخواست اقشار مختلف جامعه در کشورهای مختلف، در پارلمان‌ها، کنفرانس‌ها ، کنگره‌ها و تظاهرات خیابانی بیان می‌شود.

اکنون زمان لغو ممنوعیت پ‌ک‌ک و دیگر سازمان‌های کوردی در آلمان و حذف آنها از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا است. همچنین در ۱۰ اکتبر در بیش از ۱۰۰ مرکز در سراسر جهان، فراخوان «آزادی برای رهبر اوجالان و راه حل سیاسی برای مسئله کوردها» مطرح شده که خود ممنوعیت را بی‌معنی می‌کند.

به‌عنوان کنگره جوامع دموکراتیک کوردستانیان در اروپا از کوردستانی‌ها می‌خواهیم به راهپیمایی که در ۱۸ نوامبر در برلین با پیشاهنگی سازمان‌های آلمانی علیه ممنوعیت پ‌ک‌ک در آلمان و سیاست‌های جرم‌انگاری کوردها برگزار می‌شود، بپیوندند. همچنین از کوردستانیان و مردم آزادیخواه و برابری خواه می‌خواهیم در فعالیت‌هایی که همزمان در مقابل کنسولگری آلمان در تمامی کشورها برگزار می‌شود شرکت کنند.