تصویر

کنفرانس ک‌ج‌دک-اروپا: آزادی جسمانی رهبر آپو هدف اصلی ماست

ک‌ج‌دک-اروپا در تکمیل کنفرانس میان مدت اعلام کرد که نسل‌کشی مردم کورد هدف قرار گرفته است. ک‌ج‌دک-اروپا با بیان اینکه هدف اصلی ما آزادی رهبر آپو است، این پیام داده شد: «ما باید قدرت موثرتری در اروپا باشیم.»

کنفرانس میان‌مدت ک‌ج‌دک-اروپا

کنگره جوامع دموکراتیک کوردستان در اروپا (ک‌ج‌دک-اروپا) اعلامیه نهایی کنفرانس میان مدتی را که بین ۱ تا ۴ جولای با حضور ۲۵۰ نماینده برگزار شد، اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «در کنفرانسی که با شعار سازندگی اجتماعی برگزار شد، تصمیم گرفته شد که کمپین آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با گسترش آن در دوره جدید به عنوان هدف اصلی ادامه یابد. کنفرانس با تمرکزی که بر پایه‌ی شعار «بیایید با فلسفه رهبر آپو جامعه‌ای دموکراتیک بسازیم، با هم مدیریت کنیم» صورت گرفت، ادامه یافت.

«نسل‌کشی مردم کورد هدف قرار گرفته است»

در این بیانیه همچنین آمده است:

«کنفرانس ما در یک دوره بسیار مهم از نظر سیاسی برگزار شد. از یک سو، جنگ جهانی سوم که به دلیل بحران روزافزون نظام مدرنیته سرمایه‌داری به پا شده است، در خاورمیانه با مرکزیت کوردستان ادامه دارد و از سوی دیگر، قطبی‌شدن گسترش یافته در منطقه وسیع‌تری جان مردم را تهدید می‌کند.

در جنگ جهانی سوم با محوریت خاورمیانه، دولت ترکیه نقش خود را بر عهده گرفت و با تمام توان بسیج شد تا از نسل‌کشی کوردها نتیجه بگیرد. این کشور با حمایتی که در سطح بین‌المللی دریافت می‌کند به حملات نسل‌کشی خود ادامه می‌دهد.

دولت نسل‌کش ترکیه با مشارکت نیروهای همکار-مزدور و کشورهای منطقه، این جنگ را وارد مرحله جدیدی کرده است. هدف از بین بردن گریلاهای آزادی کورد با دریافت حمایت کامل نیروهای پ‌د‌ک است. پ‌دک به معنای واقعی کلمه به عنوان شاخه‌ای از دولت ترکیه عمل می‌کند و تمام منابع خود را بسیج کرده است.

«هدف اصلی آزادی رهبر آپو است»

دستور کار اصلی ما در کنفرانسی که در چنین روندی برگزار شد، وضعیت و آزادی رهبر آپو بود. جنگی که دولت ترکیه به همراه نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری علیه اندیشه‌های رهبر آپو و پارادایم آزادی که او ایجاد کرد و اینکه بیش از ۳ سال است از سلامتی و زندگی او اطلاعی دریافت نمی‌شود، نگرانی ما را در بالاترین سطح برانگیخته است.

علیرغم همه این اعمال و انزوا، اندیشه‌های رهبر آپو روز به روز در سراسر جهان گسترش می‌یابد و جوامع و باورهای ساکن در جغرافیای مختلف به ویژه زنان را امیدوار می‌کند. به همین دلیل، کارزاری که توسط دوستان در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، همچنان در حال رشد است.

همانطور که کنفرانس ما به سال اول کارزار نزدیک می‌شود، تصمیم گرفتیم که آزادی رهبر آپو را به عنوان هدف اصلی برای همه اجزای ک‌ج‌دک-اروپا ادامه دهیم و بر این اساس طرحی را که تمام زمینه‌های کاری را پوشش می‌دهد مورد بحث قرار دادیم. برنامه‌ریزی برای گسترش کارزار با روش‌های جدید و غنی و رسیدن به هدف، اساس مبارزه سال آینده را تشکیل می‌دهد.

خود انتقادی صورت گرفت

کنفرانس ساخت اجتماعی را به طور جامع و بر این اساس ارزیابی کرد. مطالعات ک‌ج‌دک-اروپا سطح مطلوب پاسخگویی در ایجاد جامعه دموکراتیک نیست، درک و عادات قدیمی به طور کامل برطرف نشده است، بنابراین اراده دموکراتیک جامعه را در سطح مطلوب آشکار نکرده است، به این معنا نتوانسته با پروژه‌های دموکراتیک مجلس و سیستم کمونی را در جامعه توسعه دهد و رفته‌رفته بین ما و مردم ما فاصله ایجاد ‌شد.

در بازسازی و ساخت اجتماعی، این امر به منصه ظهور رسیده است که همه به عنوان کارگر و سوژه کار خود دیده می‌شوند. بر این واقعیت تاکید شده است که مردم ما می‌توانند خود را در مراکز اجتماعی سازماندهی کنند، پروژه‌ها و نهادهایی را در هر زمینه‌ای توسعه دهند تا نیازهای خود را از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برآورده کنند، از طرف خود تصمیم بگیرند و خودشان را مدیریت کنند و به یک تحول اجتماعی دموکراتیک، اکولوژیکی، آزادیخواهانه زنان دست یابند.

«پارادایم ملت دموکراتیک باید درونی شود»

انتقاد و اساسی‌ترین مشاهدات مطرح شده در کنفرانس؛ کاستی‌های پیشگام و رئیس مشترک در جذب، درک و درونی کردن پارادایم رهبری، مانع از ساختن نظام و مانع از اجتماعی شدن نظام می‌شود. این یک واقعیت است که با درونی کردن پارادایم ملت دموکراتیک و استفاده از آن به عنوان راهنما در تمام خطوط مبارزه می‌توان بر این امر غلبه کرد. تنها راه‌حل ایجاد انقلاب ذهنیت و وجدان و تبدیل شدن به جامعه‌ای خودخواه و خودگردان است.

کنفرانس ما به وضوح نشان داده است که ما باید از همه اینها درس بگیریم و از اینجا تغییر و اصلاح کنیم، و اینکه روسای مشترک و پیشگامان باید کل جامعه را آموزش دهند و همه جنبه‌های زندگی اجتماعی را در کمون‌ها و مراکز اجتماعی سازماندهی کنند.

در این کنفرانس با شعار «هیچ کوردستانی نباید دست نیافتنی بماند» به منظور تحقق سازندگی اجتماعی و دستیابی به اهدافی که تعیین کرده‌ایم، بسیج همه کوردستانی‌ها برای سازماندهی و عضویت در مراکز و مجامع جامعه دموکراتیک خارج از کشور تکرار شد.

برای این منظور، هدف ایجاد پروژه‌هایی در زمینه مسائلی که پاسخگوی نیازهای اجتماعی مشابه باشد، به ویژه آموزش، محیط‌زیست، ورزش، دیپلماسی عمومی، فرهنگ و اقتصاد جمعی و برداشتن گام‌های ملموس در عمل برای اطمینان از وضعیت جامعه است. بدون تأخیر در دوره آتی در چارچوب یک ملت دموکراتیک آموزش دیده و سازماندهی شود.

«ما باید یک قدرت سیاسی موثر در اروپا باشیم»

ممنوعیت‌هایی که اولین گام آن جرم‌انگاری کوردها بود که از آلمان شروع شد و سپس در سراسر اروپا اجرا شد، از طریق مفهوم «تروریسم»، مبارزه برحق و مشروع برای آزادی خلق کورد، جرم‌انگاری شده است. این ظلم و ممنوعیت بر مردم کورد که تعداد آنها در اروپا از حدود ۳ میلیون نفر فراتر می‌رود، یک عمل ضد دمکراتیک است و به دلیل این بی‌عدالتی جهانی، دولت ترکیه سال‌هاست که در کوردستان قتل‌عام انجام می‌دهد و کوردستان را اشغال کرده و غیرنظامیان را جلوی چشم جهانیان قتل‌عام می‌کند.

به دلیل این نگرش مستمر، هدف آن جلوگیری از سازماندهی کوردستانی‌های مقیم خارج است. به همین دلیل تاکید می‌شود که تمامی نهادها و مولفه‌های ما ضمن ادامه مبارزه با جرم‌انگاری، باید از تمامی فرصت‌ها برای تبدیل شدن به یک نیروی سیاسی موثر در اروپا نیز بهترین استفاده را کنند.

ک‌ج‌دک-اروپا، سازمان چتر اتحاد ملی و اجتماعی مردم ما که از باکور، باشور، روژهلات و روژاوا کوردستان به اروپا و سراسر جهان مهاجرت کرده‌اند، از مبارزه برای دموکراسی و آزادی در همه مناطقی که وجود دارد، در منطقه حمایت می‌کند. بر اساس آزادی جسمانی رهبر آپو و حل مسئله کورد بر اهمیت ایفای نقش پیشرو در توسعه تاکید کرد. کشورهای خارجی که در سال گذشته حجم زیادی از مهاجرت را دریافت کرده‌اند، ما را ملزم به ایفای این نقش می‌کنند.

کنفرانس در چارچوب ارزیابی‌های فشرده سیاسی و تشکیلاتی، تصمیمات جامعی را در خصوص تمامی عرصه‌های کاری بر اساس سازندگی اجتماعی به‌ویژه کارزار برای آزادی رهبر آپو اتخاذ و برنامه‌ریزی دقیقی برای سال جدید مبارزه ارائه کرد.

در نتیجه، هدف ما گسترش کارزار آغاز شده برای آزادی جسمانی رهبر آپو، گسترش فعالیت‌های ضروری مراکز اجتماعی دموکراتیک در سطح نمایندگی مردم کورد در همه کشورها و مناطقی است که در آن قرار داریم، با هدف ساخت اجتماعی، کارهای فرهنگی را همگانی کند و جوانان را از طریق ورزش و همه مجاری دیگر در آغوش بگیرد.

 کنفرانس؛ ما به مردم‌مان به ویژه زنان و جوانان پیشگامان انقلاب اجتماعی، برای خلق‌هایی که در کوردستان و در هر جای دیگری با آنها زندگی می‌کنیم و به همه بشریت مترقی تبریک می‌گوییم و برای همه اعضا و اجزای ک‌ج‌د‌ک-اروپا و خلق ما در کارهای‌شان در دوره آتی آرزوی موفقیت داریم.»