کنش‌های آزادی برای عبدالله اوجالان در هانوفر

در اولین هفته از کنش‌هایی که بمنظور سالگرد کارزار جهانی «آزادی برای عبدالله اوجالان» راه‌اندازی شده است، کنش‌های مختلفی در هانوفر برگزار شد.

روزهای آزادی برای عبدالله اوجالان

در هانوفر آلمان، کنشگران انترناسیونالیست از Gemeinsam Kämpfen، Women Defend Rojava و کمون‌های زنان جوان با اشکال خلاقانه کنش‌های اعتراضی، بحث و نمایش‌های هنری در هفته بین‌المللی کارزار شرکت می‌کنند. یکی از کنش‌های مهم هفته، اجرای تئاتر «۷ جنایت علیه بشریت - ادیسه عبدالله اوجالان» است که از ۹ اکتبر روی صحنه می‌رود. این اجرا مخاطب را به سفری دراماتیک در تاریخ سیاسی اخیر خواهد برد و خواستار بسیج بیشتر برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خواهد شد.

برخی از زنان در هانوفر در پی فراخوان کمپین «زنان از روژاوا دفاع می‌کنند» در ۱ اکتبر، با کنشی که در مرکز شهر هانوفر برگزار کردند، توجه را به انزوای مداوم تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان جلب کردند.

همچنین در ۲ اکتبر، محافل چپ به منظور افزایش آگاهی در مورد وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تراکت‌ و بروشور توزیع و در مورد دیدگاه‌های وی بحث کردند.

در اعلامیه‌های توزیع شده آمده است: «بیش از سه سال است که هیچ اطلاعی از وضعیت رهبر آپو در دسترس نیست و دولت ترکیه از همه تلاش‌ها برای شکستن انزوا جلوگیری می‌کند. هدف از روزهای کنش‌های جهانی تنها ایجاد فشار سیاسی نیست، بلکه فراهم کردن بستری برای گسترش فلسفه رهبر آپو می‌باشد. ایده‌ها و تحلیل‌های او درباره مشکلات اجتماعی، راه‌حل‌های جهانی فراتر از بافت کوردی پذیرفته می‌شوند.»

در ۳ اکتبر، روز وحدت آلمان، کنشگران بین‌المللی در هانوفر کنشی را در ماشزی ترتیب دادند. در این کنش برای کودکان بادکنک و برای بزرگسالان بروشورهایی درباره «ملت دموکراتیک» توزیع شد. روی بادکنک‌ها تصویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سخنان او: «آرزوهای کودکی آرزوهای مقدس، آرزوهای صلح‌آمیز هستند. وظیفه ماست که به این وفادار بمانیم.» نوشته شده بود.

همچنین در ۴ اکتبر، کنشگران بین‌المللی از گروه‌های «Gemeinsam Kämpfen» و «Women Defend Rojava» با Red Aid (Rote Hilfe) و کنشگران ایرانی در ماشزی در هانوفر گردهم آمدند. آنها با هم دایره‌ای از صندلی تشکیل دادند و درباره زندانیان سیاسی صحبت کردند. در این مراسم علاوه بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و لئونارد پلتیه، درباره آنارشیست ایتالیایی آنا بنیامینو که در سال ۲۰۱۶ دستگیر و به ۱۶ سال و ۹ ماه زندان محکوم شد و کنشگر فمینیست بلاروسی آناستازیا کوختا که در سال ۲۰۲۲ دستگیر شد، صحبت شد.

همچنین در ۹ اکتبر، یک نمایش تئاتر تعاملی با نام «۷ جنایت علیه بشریت - ادیسه عبدالله اوجالان» در کوچنگارتن هانوفر روی صحنه می‌رود. این نمایش داستان روند سال ۱۹۹۸ را روایت می‌کند که منجر به دستگیری و انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در یک توطئه بین‌المللی شد. این نمایش وقایع مربوط به دستگیری رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را با بحران‌های سیاسی جهانی آن زمان، مانند محاکمه‌های استیضاح بیل کلینتون، دستگیری پینوشه در لندن و بحران کوزوو ترکیب می‌کند.

این اکران در ساعت‌های ۱۵:۳۰ و ۱۷:۰۰ برگزار می‌شود و پس از آن بحثی برای مخاطبان به منظور بررسی پیشینه سیاسی آن زمان و تاثیر رویدادها انجام می‌شود.