تصویر

کتاب «آزادی پیروز خواهد شد» در لندن معرفی شد

نشست تبلیغاتی برای کتاب رمان «آزادی پیروز خواهد شد» که درباره زندگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است برگزار شد. شان مایکل ویلسون، نویسنده برنده جایزه این کتاب، گفت: «از رهبر خلق کورد چیزهای زیادی یاد گرفتم. من شاگرد این کتاب هستم.»

کتاب گرافیکی آزادی پیروز خواهد شد

به عنوان بخشی از کنش‌های روزهای آزادی برای عبدالله اوجالان در سراسر جهان، یک نشست تبلیغاتی برای کتاب رمان با عنوان «آزادی پیروز خواهد شد – وصف زندگی عبدالله اوجالان با خطوط» (Freedom shall prevail the struggle of (Abdullah Öcalan and the Kurdish people در لندن برگزار شد.

جلسه معارفه سازماندهی شده توسط کمیته کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان در ساختمان مرکز جامعه کورد (KCC) با حضور گسترده برگزار شد. شان مایکل ویلسون، نویسنده اسکاتلندی، نویسنده برنده جایزه کتاب گرافیکی، و ریمار هایدر از ابتکار بین‌المللی آزادی برای عبدالله اوجالان در نشست رونمایی شرکت کردند.

سخنرانی افتتاحیه این مراسم که با یک دقیقه سکوت به یاد شهدای انقلاب کوردستان آغاز شد، توسط سید سوروچ، رئیس مشترک مجلس جامعه کورد در بریتانیا ایراد شد. سوروچ با توجه به اهمیت کارزار جهانی آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت: «اسارت رهبر آپو اسارت مردم کورد است. آزادی رهبری به معنای آزادی مردم کورد و خاورمیانه است.»

«ما همچنین رهبری را با نسل جدید آشنا می‌کنیم»

ویراستار این کتاب، ریمار حیدر از ابتکار بین‌المللی آزادی برای عبدالله اوجالان، با اشاره به اینکه نسل جدید در خواندن کتاب مشکل دارد، گفت: «ما سعی کردیم راه‌حل عملی‌تری ایجاد کنیم. ما این کتاب گرافیکی را ایجاد کردیم که خواندنی آسان و قابل درک را ایجاد می‌کند.» رایمر با اشاره به اینکه تأثیرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بر انقلاب روژاوا تأثیری مثبت بوده و گفت: «متاسفانه رهبر آپو ارتباط مستقیمی با نسل جدید نداشت. در دهه ۹۰، رهبری می‌توانست مستقیماً از طریق تلویزیون با کوردها و جهان صحبت کند. این کتاب گرافیکی به ویژه رهبری و نسل جدید را گردهم می‌آورد.»

سپس نویسنده کتاب شان مایکل ویلسون به ارائه توضیحاتی در مورد روند خلق کتاب پرداخت. مایکل ویلسون که گفته بود پارادایم کنفدرالیسم دموکراتیک برای او مهم است، گفت: «من دوران کودکی خود را در بلفاست گذراندم. علاقه من به کوردستان و روژاوا مربوط به تجربیات دوران کودکی‌ام است. می‌توانم بین زمان‌هایی که پلیس-نظامی اسلحه را به صورتم گرفته بود و آنچه امروز در کوردستان می‌گذرد همدلی کنم. و کنفدرالیسم دموکراتیک نمونه خوبی برای برای رهایی و شفای جامعه از این بیماری سرمایه‌داری است.»

ویلسون با بیان اینکه تاکنون ۴۵ کتاب گرافیک نوشته است که در مورد نام‌هایی مانند نوام چامسکی و جرمی کوربین نوشته شده‌اند، گفت که روند خلق این کتاب از زمانی آغاز شد که او در مراسمی در بریتانیا با دوست کورد خود استلا شیمید آشنا شد.

«کودکی‌اش در حال تبدیل شدن به یک پارادایم است»

ویلسون در توضیح روند خلق کتاب و اینکه از چه تکنیک‌هایی استفاده کرده است، اظهار داشت که از دیدن علاقه زیاد به این کتاب به ویژه در کوردستان خوشحالم. ویلسون با بیان اینکه کتاب از دو بخش تشکیل شده است و بخش اول آن دوران کودکی عبدالله اوجالان و بخش دوم از پارادایم روژاوا و کنفدرالیسم دموکراتیک تشکیل شده است، گفت: «نسل جدید زیاد کتاب نمی‌خواند. کتاب گرافیک‌ها بیشتر استفاده می‌شود. و این ابزار مهمی برای رسیدن به این نسل جدید است... این کتاب از نظر نشان دادن مبارزه به صورت نوشتاری و رمان مهم بود. در این کتاب می‌توانید به صورت بصری به دوران کودکی اوجالان سفر کنید. تجربه زندگی دوران کودکی رهبری، گذراندن دوران کودکی او در میان اقوام مختلف و تجربه او در اینجا به یک پارادایم و فلسفه تبدیل می‌شود و اینگونه است که پارادایم کنفدرالیسم دموکراتیک شکل می‌گیرد. و خواهید دید که او این تجربه را در پارادایم کنفدرالیسم دموکراتیک حیاتی می‌کند.»

ویلسون با بیان اینکه نمی‌توانند تمام مراحل کنفدرالیسم دموکراتیک را در کتاب بگنجانند، گفت: «استلا، یکی از شخصیت‌های اصلی زنده کتاب، یک جمله ساده را در پایان کتاب بیان می‌کند. او برای همه ما 'سازماندهی دموکراتیک' می‌گوید. و این نیز چه اینجا، چه در کوردستان و چه در ایرلند، هر کجا که هستیم،‌ توسعه دموکراسی به صورت محلی و از پایین به بالا، جوهره کنفدرالیسم دموکراتیک است.»

«من دانشجوی این کتاب هستم»

پس از سخنرانی ویلسون، جلسه پرسش و پاسخ آغاز شد. کوردهایی که در این نشست حضور داشتند از مایکل ویلسون تشکر کردند.

ویلسون با بیان اینکه روند خلق این کتاب برای او یک تجربه دانشجویی بود، گفت: «با این کتاب عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد را شناختم و خواندم. من با ایده‌های بزرگ عبدالله اوجالان آشنا شدم. کتاب گرافیکی یک تجربه دانشجویی برای یادگیری برخی از مبارزات است. من از رهبر خلق کورد چیزهای زیادی یاد گرفتم. نویسنده بودن یعنی دانشجو بودن. من دانشجوی این کتاب هستم.» ویلسون با یادآوری سخنان نوام چامسکی، گفت؛ «رهبرانی با ایده‌های خوب مورد نیاز است» افزود؛ «عبدالله اوجالان نه تنها یک رهبر خوب است. عبدالله اوجالان یک رهبر خوب با ایده‌های خوب است.»

ویلسون که کتاب «آزادی پیروز خواهد شد» را برای خوانندگانش امضا کرد، گفت که مردم کورد و رهبرشان چیزهای زیادی به او آموختند و گفت: «از اینکه چیزهای زیادی به من آموختید متشکرم.»

این نشست با اجرای برنامه فرهنگی با عنوان «حول اندیشه‌های رهبر آپو متحد شویم» ادامه یافت.

شرکت‌کنندگان در این مراسم همراه با آهنگ‌هایی که برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مبارزات آزادی کوردستان تهیه شده‌اند، به رقص و پایکوبی پرداختند.