تصویر

مبحث اساسی کنفرانس حزب کارگر ‌«کوردها» و ‌‌‌«انزوای تحمیلی» بود

در انگلیس، نمایندگان کورد نیز در کنفرانس سالانه حزب کارگر که حکومت را در دست دارد، مشارکت کردند. در پنل‌های این کنفرانس توجه‌ها به اهمیت مبارزه مشترک علیه اعمال فشار، خشونت علیه خلق کورد و انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشته شد.

این کنفرانس در زمان اولین تشکیل دولت حزب کارگر، اولین کنفرانس پس از انتخابات ۴ جولای یعنی ۱۴ سال قبل که حکومت آن‌زمان را در لیورپول تشکیل داده بود، برگزار شده است.

هزاران عضو و تماشاگر در این کنفرانس ۳ روزه حاضر شدند. این کنفرانس با سخنرانی معاون نخست‌وزیر آنگلا رانیز. وزیر دارایی، راشل رویس و وزیر امور خارجه، دیوید لامی آغاز شد.

در این کنفرانس درباره مسائل علمی، تکنولوژی، انرژی، اجتماعی و اقتصادی پنل‌هایی برگزار شد. نمایندگان کورد به مثابه کمیته امور خارجه مجلس خلق کورد، مجلس خلق کورد در انگلیس، ریاست مشترک کمیسیون امور خارجه حزب دمکراسی و برابری خلق‌ها ‌(دم پارتی) بَردان اوزتورک و ریاست هیئت کل روابط مجلس سوریه دمکراتیک ‌(م‌س‌د) حسن محمد علی در کنفرانس امسال مشارکت کردند.

نمایندگان کوردستانی با اعضای کامارایا لوردان ‌(Kamaraya Lordan) و نمایندگان پارلمان ملاقات کردند و تحولات سیاسی، حملات اشغلاگرانه علیه کوردستان، انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را ارزیابی کردند.

در چارچوب این کنفرانس، کوردز فور لابور ‌(Kurds for Labour) که به عنوان کوردهای ساکن انگلیس به کار و کنش‌های لابیگری می‌پردازد، با مشارکت سیاستمداران کورد یک پنل برگزار کرد.

ریاست مشترک کمیسیون روابط خارجی دم پارتی، بَردان اوزتورک توجه‌ها را به رابطه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با مسئله کورد در ترکیه و خاورمیانه معطوف داشت و اشاره کرد که مذاکره در امرالی کلید راه‌حل است. بردان اوزتورک گفت اگر سیاستمداران انگلیسی به ترکیه فشار بیاورند، این به مشارکتی برای رهیافت مسئله کورد مبدل خواهد شد.

در این دیدارها، عضو کاماریا لوردان، جان مَن اشاره کرد که انگلیس باید روابط خود با خودمدیریتی شمال و شرق سوریه را قویتر کند. جان مَن همچنین اعلام کرد که در زمان حکومت جدید، فرصت و امکان قویتر کردن روابط وجود دارد.

در روز پایانی این کنفرانس نیز نمایندگان کورد با نمایندگان پارلمان و نمایندگان سندیکاها دیدار خواهند کرد. این برنامه با پذیرایی Kurds for Labour  و با مشارکت صدها کوردستانی، به پایان خواهد رسید.