تصویر

مولی دلامینی: عبدالله اوجالان باید آزاد شود

مولی دلامینی با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان باید آزاد شود، گفت: «مردم آفریقای جنوبی و مردم کورد برای سرنوشت خود می‌جنگند. ما از مردم کوردی حمایت می‌کنیم که برای آزادی عبدالله اوجالان، فرهنگ و زبان خود می‌جنگند.»

مولی دلامینی، عضو کمیته مرکزی و دبیر بین‌المللی پانزدهمین کنگره حزب کمونیست آفریقای جنوبی (SACP) که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی در فرانکفورت شرکت کرده بود، با خبرگزاری فرات (ANF) گفتگو کرد و بیان داشت: «او از خواسته‌های خلق کورد و آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان حمایت می‌کند.»

«عبدالله اوجالان دیگر باید آزاد شود»

دلامینی با بیان اینکه برای اعلام حمایت به جشنواره بین المللی فرهنگ کوردی آمده است، گفت: «برای من آمدن ما به اینجا بسیار مهم است. زیرا ما و خلق کورد برای سرنوشت خود می‌جنگیم. ما از مردم کوردی حمایت می‌کنیم که برای آزادی عبدالله اوجالان، فرهنگ و زبان خود می‌جنگند.»

«تحمیل انزوا نقض حقوق بشر است»

دلامینی به انزوای شدید تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: «رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در زندان به سر می‌برد. ۲۵ سال انزوا زمان بسیار زیادی است. همانطور که می‌دانیم نلسون ماندلا هم سال‌ها در زندان بود. اما او مانند عبدالله اوجالان در انزوا نگه داشته نمی‌شد. حداقل چند نفر همراهش بودند و می‌توانست با وکلایش ملاقات کند. عبدالله اوجالان در یک زندان در انزوای مطلق نگهداری می‌شود. این نقض حقوق بشر است. مردم آفریقای جنوبی به شدت از حقوق بشر حمایت می‌کنند. ما می‌خواهیم عبدالله اوجالان آزاد شود و این پرونده حل شود.»

«ما پشتیبان مبارزه خلق کورد هستیم»

دلامینی در ادامه سخنان خود به مبارزات در حوزه زبان و فرهنگ مردم آفریقای جنوبی و مردم کورد توجه کرد و ادامه داد: «به نظر من هر کشور یا مردمی حق دارند بر اساس فرهنگ و زبان خود زندگی کنند. انکار فرهنگ و زبان، نقض حقوق بشر است. در آفریقا ما برای فرهنگ و زبان خود جنگیدیم. به همین دلیل است که ما از مبارزات مردم کورد حمایت می‌کنیم؛ از جشنواره‌هایی حمایت می‌کنیم که می‌خواهند فرهنگ و سنت خود را زنده نگه دارند و فرهنگ خود را به جوانان کورد یادآوری کنند. ما از همه صلح طلبان و مدافعان حقوق بشر می‌خواهیم که از آرمان کوردها حمایت کنند تا بتوانند آزادانه با فرهنگ، مذهب، سنت، زبان و لباس خود زندگی کنند.»

«زبان، هویت انسان است»

دلامینی با یادآوری اینکه ماه سپتامبر در آفریقای جنوبی ماه میراث فرهنگی است و با بیان اینکه آنها اهمیت میراث، فرهنگ و زبان را درک می‌کنند، گفت: «۳۰ سال است که آزادی و دموکراسی را جشن می‌گیریم. در این جشن، فشار و ممنوعیتی که بر فرهنگ و زبانمان وارد شده را نیز به یاد می‌آوریم. در آفریقای جنوبی، زمانی که زبان ما در مدرسه ممنوع شد، با آن مبارزه کردیم. مردم باید از زبان خود صیانت کنند. زیرا زبان هویت مردم است. پیام من به خلق کورد این است که امید خود را از دست ندهید. زمانی که در آفریقای جنوبی علیه تبعیض و استثمار مبارزه می‌کردیم، امید خود را از دست ندادیم. گفتند کار نمی‌کند اما شد. بنابراین، ما از خلق کورد می‌خواهیم که امید خود را از دست ندهند، به مبارزه خود برای حقوق بشر ادامه دهند و با قدرت بیشتری خواستار آزادی عبدالله اوجالان شوند.»