پ‌د‌گ: رژیم فاشیستی کاخ، قاتل زندانیان بیمار است

پلتفرم صدای زندانیان با تأکید بر اینکه دولت ترکیه عمداً زندانی بیمار عبدالقادر کودای را با عدم آزادی وی به قتل رساند، خواستار شرکت در کنش‌هایی شد که در پاریس و کلن با شعار «زندانیان بیمار را آزاد کنید، به انزوا پایان دهید» برگزار می‌شوند.

پلتفرم صدای زندانیان (پ‌د‌گ) در رابطه با قتل عبدالقادر کودای، یکی از صدها زندانی بیمار در زندان‌ها که دیروز توسط دولت به قتل رسید، بیانیه‌ای صادر کرد و بار دیگر خواستار «آزادی زندانیان بیمار» شد. به منظور صیانت از زندانیان بیمار و نه گفتن به انزوا، از همگان خواست تا با شعار «زندانیان بیمار را آزاد کنید، به انزوا پایان دهید» در کنش‌های روز ۵ اکتبر در پاریس و کلن شرکت کنند.

این پلتفرم بیانیه زیر را اعلام کرد:

«سیاست قتل‌عام دولت فاشیست ترکیه در قبال زندانیان بیمار به قیمت جان یک زندانی دیگر تمام شد.

عبدالقادر کودای، زندانی ناتوان ۹۸ درصدی در زندان بسته مَتریس نوع R که علیرغم بیماری شدیدش و با وجود گزارشی مبنی بر «در زندان نمی‌تواند به زندگی‌اش ادامه دهد» آزاد نشد و جان خود را از دست داد.

بیماری عبدالقادر کودای پیشرفت کرد و علیرغم همه فراخوان‌های انجمن حقوق بشر (IHD)، وکیلش، بستگان زندانیان و نهادهای دموکراتیک برای آزادی او آزاد نشد و در ۲ اکتبر درگذشت.

کودای که علاوه بر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که باعث ناتوانی سیستم عصبی در ارسال سیگنال می‌شود، بیماری‌های دیگری نیز داشت، در روزهای اخیر وزنش به زیر ۴۰ کیلوگرم کاهش یافته بود. کودای در ۱۰ جولای ۲۰۲۳ دچار حمله قلبی شد و وکلای انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) نگرانی خود را مبنی بر اینکه او ممکن است دچار حمله قلبی جدیدی شود اعلام کردند.

با آزاد نکردن کودای، او را عمدا به قتل رساند

وکیل طاهر دمیرچی که در ۱۷ سپتامبر با عبدالقادر کودای دیدار کرد، هشدار داد که هر زمان ممکن است اخبار بدی به گوش برسد و خواستار آزادی هر چه سریعتر او شد.

اما دولت ترکیه عبدالقادر کودای را آزاد نکرد و آگاهانه و عمدا او را به قتل رساند.

نقض گسترده حقوق در زندان‌ها از قبیل تحمیل انزوا، شکنجه، تفتیش، عدم انتقال به بیمارستان، معاینه با دستبند، انسداد حق ارتباط، ممنوعیت حق دریافت اطلاعات چه محدود و چه نامحدود، ممنوعیت نشریات، کتاب و نامه، محدودیت در زمان تهویه و هواخوری، جلوگیری از آزادی، و رفتار غیرانسانی با زندانیان، رژیم فاشیست کاخ که کشتن زندانیان را با تحمیل شروط تبدیل به یک سیاست کرده است، قاتل زندانیان بیماری کرده است که جان خود را از دست داده‌اند.

همه را به پاریس و کلن فرامی‌خوانیم

ما به عنوان پ‌د‌گ از همه مدافعان حقوق بشر، نهادها و سازمان‌های دموکراتیک می‌خواهیم که از زندانیان بیمار صیانت کنند.

ما از همه مردم خود می‌خواهیم در کنش‌هایی که در پاریس و کلن در تاریخ ۵ اکتبر با شعار «زندانیان بیمار را آزاد کنید، به انزوا پایان دهید» به منظور صیانت از زندانیان بیمار و نه گفتن به انزوا، شرکت کنند. زندانیان بیمار باید فورا آزاد شوند! انزوا شکنجه است و انزوا باید فوراً پایان یابد!

نشانی کنش‌هایی که در روز شنبه ۵ اکتبر برگزار می‌شود به شرح زیر است:

پاریس

ساعت: ۱۳.۰۰

آدرس: Strasbourg Saint-Denis Kemer

کلن

ساعت: ۱۵.۰۰

آدرس: Heumarkt»