تصویر

«روز فرهنگ کوردی» در مسکو برگزار شد

رویداد فرهنگی به نام «روز فرهنگ کوردی» در خانه ملت‌ها در مسکو برگزار شد.

در مسکو، پایتخت روسیه، سازمان زنان کورد به نام ویان جشنی به نام «روز فرهنگ کوردی» در خانه ملت‌ها در مسکو به عنوان بخشی از جشنواره «خانه من مسکو» ترتیب داد. رقص‌ها، آهنگ‌ها و سنت‌های مردم کورد به مهمانان ارائه شد.

هارمونی، آهنگ، رقص، لباس ملی و آلات موسیقی برای مهمانان به نمایش درآمد. در این جشن، ژولیت راشویان، رئیس جنبش بین‌المللی زنان کورد نیز از سخنرانان این مراسم بود.

در این گفتگو به نقش روسیه در حفاظت از هویت ملی مردم کورد اشاره شد و تصریح شد که روسیه همواره حافظ فرهنگی و سیاسی مردم ستمدیده بوده است. همچنین گزارش شد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بارها از مردم کورد حمایت کرده است.

لیانا اسلاموونا اسمویان، رئیس مشترک خودمختاری فدرال ملی-فرهنگی کوردها در روسیه، در سخنرانی خود از روسیه برای دادن فرصت به کوردها برای حفاظت از فرهنگ و زبان خود تشکر کرد. لیانا اطلاع داد که کوردها در روسیه به عنوان بخشی از جامعه چند ملیتی روسیه با تمام حقوق محافظت می‌شوند.

در برنامه این جشنواره، گروه خوانندگان کورد «روکَن» و معلم گروه تاتیانا اودینتسوا نیز حضور داشتند و رقص‌های محلی را برای مهمانان اجرا کردند. تماشاگران توانستند لباس‌های ملی، قالیچه‌ها و آلات موسیقی را ببینند و به آهنگ‌ها و رقص‌های کوردی زنده و پرشور گوش دهند.

شالیکو بِکَس، نمایشنامه‌نویس کوردستانی درباره پیشرفت تئاتر کوردی و نقش آن در حفظ میراث فرهنگی برای مهمانان صحبت کرد و بر اهمیت تئاتر در حفظ فرهنگ و هنر کوردی تاکید کرد.

گوهر سارووا نیز در برنامه کنسرت سخنرانی کرد و از ریاست خانه ملت‌ها در مسکو و اداره سیاست ملی و روابط بین‌الملل در مسکو برای فرصت دادن به برگزاری جشنواره تشکر کرد.

فیلمی در مورد تاریخ کوردستان تقدیم مهمانان شد و سپس قسمت موسیقی و رقص آغاز شد. هنرمندان با آهنگ‌ها و صدای خود، خواننده سارا خاجیوا، خواننده جوان ابراهیم خاجیف، سارووا گوهر، گروه رقص کوردی «روکن» با رقص منطقه عفرین، تکنواز گروه زنان «ویان» مارینا خلیل، خواننده ارمنی گوهر گابریلیان و خواننده کورد ایلیچ آلاژیان ترانه‌ای اجرا کرد.

این مراسم با رقص کوردی به پایان رسید. این روز تأیید دیگری بود بر اینکه فرهنگ و سنت‌های مردم کورد در مسکو چند ملیتی حفظ شده و به نسل‌های جدید منتقل می‌شود.