تصویر

شب حمایت از روزنامه یِنی اوزگور پولیتیکا در فرانکفورت

روزنامه ینی اوزگور پولیتیکا به عنوان یکی از نمایندگان مطبوعات و رسانه آزاد که سال‌هاست در تبعید انتشار می‌یابد، سالگرد تاسیس خود را با برگزاری جشن گرامی داشت.

در سالن سالباو در شهر فرانکفورت آلمان به مناسبت شب حمایت از روزنامه ینی اوزگور پولیتیکا یک جشن برگزار شد. این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای کوردستان‌، شروع شد. مدیر برنامه‌های این مراسم، روزنامه‌نگار گُلستان ایکه و سخنران این مراسم نیز، ریاست مشترک حزب مناطق دموکراتیک (دب­پ) چیدَم کِلیچگون اوچار بود و همچنین هنرمندان بَسَر شاهین، چارنوا و اَردَم پانجارجی نیز در این مراسم حضور داشتند.

موردَم علی‌شیر اوزگور به نمایندگی از روزنامه ینی اوزگور پولیتیکا سخنرانی کرد.

چیدم کلیچگون اوچار، ریاست مشترک حزب مناطق دموکراتیک (دب­پ)، در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: «روزنامه ینی اوزگور پولیتیکا و کارکنانش با وجود تمام دشواری‌ها، سال‌هاست که حقایق ما را می‌نویسند و به‌ما اطلاع‌رسانی می‌کند. این نشریه صدای حقیقت و تاریخ است. ما باید آن را بخوانیم، به اشتراک بگذاریم و از آن صیانت کنیم.»

چیدم کلیچگون اوچار همچنین بر اهمیت کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که امسال در اروپا آغاز شده است، تأکید کرد و گفت: «افکار رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، اکنون در سراسر جهان مورد گفتگو قرار می‌گیرد. امروز مهم‌ترین مسئله این است که ما باید پیرامون جناب عبدالله اوجالان که درباره وضعیت نابسامان خاورمیانه صاحب فکر و سخن است، متحد شویم. اگر افکار او را در زندگی به کار گرفته بودیم، امروز در وضعیت دیگری بودیم و بحث‌های دیگری در جریان بود.»

او در مورد گفتگوهای «برهه نوین» نیز گفت: «اگر صحبت از یک برهه نوین یا صمیمیت باشد، این مبارزه مردم کورد است که در خیابان‌های شهر آمد علیرغم تمام موانع، آزادی آقای عبدالله اوجالان را فریاد زدند. هیچ‌کس نباید راه را به خلق کورد و رهبر آن‌ها عبدالله اوجالان، نشان بدهد. مطالبه ما صلحی شرافتمندانه، اراده رهیافت دموکراتیک و زندگی مشترک است. هر مذاکره‌ای که در آن جناب عبدالله اوجالان حضور نداشته باشد، نمی‌تواند به نتیجه مثبتی برسد.»

در پایان، چیدم کلیچگون اوچار بر اهمیت مطبوعات و رسانه‌ آزاد تأکید کرد و افزود: «تصویری که مطبوعات کوردی از کوردستان نشان داده‌اند، این امر را ابراز می‌کند‌؛ وجود مطبوعات و رسانه‌ آزاد که در مبارزه و مقاومت خلق‌ها بزرگترین زحمات را می‌کشند به معنای حیات خلقی است که به یُمن تفکر و حقیقت سر پا ایستاده است. رسانه‌های کوردی این میراث را به‌صورت بسیار جدی ایفا کرده‌ و اکنون نیز برای ادامه آن هرچه در توان دارند انجام می‌دهند.»

در ادامه مراسم، اسامی مستعار و خوانندگان و خبرنگاران این روزنامه در تبعید می‌باشند خوانده شده و همراه با تشویق و سردادن شعارهای مختلف بروی صحنه رفتند.

در این مراسم، با سخنرانی‌هایی درباره سال‌ها تلاش و فداکاری، از نقش و زندگی افرادی که در این مسیر کوشیده‌اند، تجلیل شد.

پس از ایراد سخنرانی‌ها، برنامه با اجرای ترانه‌هایی از هنرمندان، بسر شاهین، چارنوا و اردم پانجارجی به پایان رسید.