تصویر

سندیکاهای TUC اسکاتلند با ۵۵۰ هزار عضو: اوجالان یک مبارز آزادی است

کنگره اتحادیه سندیکاهای اسکاتلند (STUC) نامه‌ای به دیوید لامی وزیر امور خارجه فرستاد و گفت: «برای آزادی عبدالله اوجالان تلاش کنید.» دیو موکسام از STUC اظهار داشت که عبدالله اوجالان یک مبارز آزادی است.

مبارزه علیه انزوای امرالی

در اسکاتلند، کنگره اتحادیه سندیکاهای اسکاتلند (STUC) که دارای ۵۵۰ هزار عضو از ۴۰ اتحادیه و ۲۰ شورای اتحادیه است، به مناسبت دومین سالگرد کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» به وزیر امور خارجه بریتانیا، دیوید لامی، نامه‌ای ارسال کرد. دِیو موکسام معاون دبیرکل (STUC) در رابطه با نامه ارسالی به دیوید لامی و دومین سالگرد کارزار، در مقابل ساختمان اتحادیه بیانیه‌ای ارائه کرد.

دیو موکسام گفت که آنها برای آزادی عبدالله اوجالان نامه‌ای نوشتند و برای دیوید لامی وزیر امور خارجه بریتانیا فرستادند.

دیو موکسام با بیان اینکه عبدالله اوجالان بیش از ۲۵ سال است که در سلول انفرادی به سر می‌برد، گفت: «عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در زندان است. اوجالان نیز مانند بسیاری از زندانیان سیاسی با برچسب واهی «تروریسم» زندانی است، در حالی که او در واقع یک مبارز آزادی است. او نماینده و منبع امید برای مردم خود است.»

موکسام خاطرنشان کرد که آرمان خلق کورد در ترکیه، باید توسط اتحادیه‌های کارگری و بقیه جامعه مورد حمایت قرار گیرد. دولت بریتانیا باید ترکیه را تحت فشار قرار دهد و خواستار آزادی اوجالان شود.

رُز فویر دبیر کل STUC  هم نامه ارسالی به وزیر امور خارجه دیوید لامی را امضا و با عنوان نامه «آزادی برای عبدالله اوجالان» ارسال کرد. STUC  بزرگترین سازمان جامعه مدنی اسکاتلند است.

رُز فویر در این نامه آورده است: «سال‌ها نگرانی‌های خود را در خصوص فشارهای موجود در ترکیه، عراق، ایران و سوریه علیه خلق کورد ابراز کرده‌ایم و این موضوع را با وزرای خارجه قبلی در میان گذاشته‌ایم. ما معتقدیم که مسئله کوردها یک مسئله حیاتی برای صلح، دموکراسی و حقوق بشر در سراسر ترکیه و منطقه است. آزادی اوجالان گامی مهم و حیاتی برای حل این مسئله خواهد بود.»

بدیهی است که سبکی از شکنجه است

رُز فویر با اشاره به اینکه نگرانی‌ها در مورد سلامت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان افزایش یافته است، اظهار داشت: «انزوای تحمیل شده بر اوجالان به وضوح نوعی شکنجه است و هیچ دولتی حق ندارد به این رویه ادامه دهد. در ۲۳ جولای ۲۰۲۳، به عنوان بخشی از کمپین «آزادی برای اوجالان»، ما یک بیانیه مطبوعاتی در مقابل پارلمان اروپا منتشر کردیم و توجه را به این موضوع جلب کردیم.»

درخواست‌های از دولت بریتانیا

در نامه STUC  از دولت بریتانیا خواسته شده است تا برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تلاش کند و موارد زیر ذکر شده است:

* از شما می‌خواهیم که به نمایندگی از دولت بریتانیا، از دولت ترکیه بخواهید که اجازه دهد اوجالان با خانواده و وکلای خود ملاقات کند و اوجالان را به عنوان گامی مهم در حل مشکل کوردها در ترکیه آزاد کند.

* همچنین از شما درخواست می‌کنیم که شورای اروپا و کمیته پیشگیری از شکنجه اطلاعات بیشتری در رابطه با بازدید از امرالی ارائه دهند و در صورت پایان نیافتن شکنجه، علیه ترکیه اقدام کنند.

* در آخر از شما می‌خواهیم که از طریق ما به جامعه کوردهای اسکاتلند در مورد وضعیت اوجالان و بحث در مورد مسئله کوردها اطلاع دهید.