تجمع اعتراضی به تصمیم نروژ برای صادرات تسلیحات به ترکیه در اسلو

کوردها و دوستانشان علیه تصمیم نروژ برای از سرگیری صادرات تجهیزات دفاعی به ترکیه در مقابل پارلمان در اسلو تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی توسط فدراسیون جوامع کورد در نروژ (NCDK-OSLO) برگزار شد و نمایندگان «Solidaritet med Kurdistan» نیز از آن حمایت کردند.

در جریان این تجمع، آندام آسو، رئیس مشترک فدراسیون جوامع کورد در نروژ اظهار داشت که صادرات تجهیزات دفاعی به ترکیه از سال ۲۰۱۹ به دلیل عملیات اشغالگری‌اش در سوریه متوقف شده است، اما اکنون این ممنوعیت لغو شده است. آسو گفت: «ما فروش اسلحه به یک رژیم دیکتاتور را درک نمی‌کنیم.»

لیدا ویرتز، کنشگر زن انترناسیونالیست، در سخنرانی در این تجمع تاکید کرد که ترکیه به زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب رسانده و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

لیدا ویرتز اظهار داشت که نروژ باید از این تصمیم دست بردارد و حقوق بشر را در اولویت قرار دهد.

روبار یوسف از کنشگران جنبش جامعه آزاد کوردستان (جنبش آزادی) نیز گفت که علیه حملات دولت ترکیه مبارزه می‌کنیم و زمان آن فرا رسیده است که مردم باشور کوردستان صدای خود را علیه سیاست‌های اشغالگری بلند کنند.

در این تجمع، بنرهایی با مضمون «ترکیه از کوردستان برو بیرون» و «اسلحه‌ها متوقف شوند، همین حالا صلح برقرار شود» حمل و شعارهایی سر داده شد.

نروژ و ترکیه متحدان ناتو هستند و تجهیزات دفاعی به ارزش ۴۱/۴ میلیون کرون در سال ۲۰۱۸ از سوی نروژ به ترکیه صادر شد.