یاد فیراز داغ بر سر مزارش گرامی داشته شد

یاد کارگردان و روزنامه‌نگار، فیراز داغ ‌(محمد آکسوی) که در رقا به شهادت رسید، در سالگرد شهادتش از سوی رفقایش، دوستداران و خانواده‌اش بر سر مزارش گرامی داشته شد.

مراسم گرامیداشت شهدا

کارگردان و روزنامه‌نگار، محمد آکسوی ‌(فیراز داغ) زمانیکه در واحد‌های مطبوعاتی یگان‌های مدافع خلق ‌(ی‌پ‌گ) به کار و کنش می‌پرداخت در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ در رقا به شهادت رسید، یاد او از سوی رفقایش،‌ دوستداران و خانواده او بر سر مزارش در آرامگاه Highgate لندن گرامی داشته شد.

ریاست هیئت امور خارجه مجلس سوریه دمکراتیک ‌(م‌س‌د)، حسن محمد علی. روزنامه‌نگار، مارک کَمبِل و بسیاری افراد دیگر در این مراسم که به پیشاهنگی جنبش جوانان انقلابی ‌(ت‌ج‌ش) و مجلس زنان ژيان برگزار شده بود، مشارکت کردند.

این مراسم یادبود با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد تمام شهدای آزادی کوردستان آغاز شد و بر سر مزار فیراز داغ دسته‌های گل گذاشته شدند.

در این مراسم بی‌وقفه شعارهای ‌«شهدا نمی‌میرند» سرداده می‌شد. به عنوان کمون جوانان کیندا زین سخنرانی انجام شد. کمون جوانان بیان کرد که آنان هر روز صبح با امید و اهداف فیراز روز خود را آغاز می‌کنند و بیان کردند‌: ‌«ایجاد جهنی که فیراز به آن باور داشت، برای رفقای او بجا ماند. هر غروب ما به درخشان‌ترین ستاره نگاه می‌کنیم و قول می‌دهیم‌‌؛ ما حیاتی نوین را که رهبر آپو به ما نشان داده است را با رنجی عظیم بنا خواهیم کرد. ما آرزوهای فیراز را در کلانشهرها، در مرتفع‌ترین کوهستان‌ها، در گرمترین دشت‌ها و در مرکز اروپا عملی خواهیم کرد. این نیز قول ما به او است.‌»

سپس نماینده م‌س‌د، حسن محمد علی سخنرانی و اعلام کرد که آنان یکبار دیگر در مقابل یاد و خاطره شهید فیراز داغ تعظیم می‌کنند و گفت‌: ‌«اگر امروزه حیات ممکن است، اگر ما سرافراز هستیم و دارای هویت می‌باشیم، این‌ها را مدیون شهدایمان هستیم. ما به مثابه وظیفه اخلاقی خود می‌دانیم که آرزوها و اهداف شهدای خود را عملی کنیم. آروزهای شهدای ما در روژاوا عملی می‌شوند. امروز ما به یُمن شهدای خود نفس می‌کشیم و آزادی را تجربه می‌کنیم. شهدای ما به پُل اتحاد کوردستان مبدل شدند. اگر امروزه دارای حق سیاست هستیم و در جهان صاحب سخن می‌باشیم، این نیز با ارزش‌هایی که شهدای ما آن را آفریده‌اند عملی شده است. ما به شهدای خود قول می‌دهیم‌؛ اهداف آنان را عملی و رهبر آپو و کوردستان را آزاد کنیم.‌»

به عنوان مجلس خلق کورد اَرجان اقبال در سخنرانی خود بیان کرد که فیراز داغ یک میراث عظیم آزادی را از خود برجای گذاشته است و در ایجاد حیات بر اساس خط مدرنیته دمکراتیک و سازماندهی کردن جامعه اخلاقی علیه مدرنیته کاپیتالیست نیز یک میراث مهم را از خود برجای گذاشت. اقبال اعلام کرد که تا زمان آزادی کوردستان و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آنان به مبارزه خود بر اساس خط شهدا ادامه خواهند داد و سخنان خود را با سردادن شعارهای ‌«شهدا نمی‌میرند» و ‌«زنده‌باد رهبر آپو» به پایان رساند.

پس از ایراد سخنرانی‌ها، هنرمند هوزان مَروان آوازی از نوع مرثیه را خواند. کسانیکه در این مراسم شرکت کرده بودند لحظاتی احساسی را تجربه کردند.