تصویر

‌«ایده‌ها و پارادایم عبدالله اوجالان کلید حل مشکل خاورمیانه است‌»

سلمان عثمان روزنامه‌نگار، افکار و پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را کلید حل مشکلات خاورمیانه دانست.

روزنامه‌نگار سلمان عثمان

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، مدرنیته دموکراتیک را جایگزین مدرنیته سرمایه‌داری کرده است که یک سیستم قدرت طلب و کار محور است و مشکلات زیادی را برای بشریت در سراسر جهان به ارمغان آورده است. مدافعان مدرنیته سرمایه‌داری، مدرنیته دموکراتیک را یک تهدید می‌دانند زیرا مخالف استبداد و استثمار است. از این رو آنها از اندیشه‌ها و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می‌ترسند و در ۲۵ سال گذشته او را در معرض انزوای سیستماتیک قرار داده‌اند. روزنامه‌نگار سلمان عثمان در این باره با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

سلمان عثمان در ابتدای سخنان خود به افکار و اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: «در واقع اگر از اندیشه‌ها و فلسفه رهبر آپو به عنوان راه حلی برای مشکلات خلق‌های خاورمیانه و خلق کورد صحبت کنیم باید به نظرات تاریخی رهبر آپو برگردیم. زیرا مشکلاتی که مدرنیته سرمایه‌داری را به وجود آورد ریشه تاریخی دارد. رهبر آپو از تاریخ به عنوان مبنایی برای حل این مشکلات استفاده کرد. پیش از رهبر آپو، کسانی که از تاریخ صحبت می‌کردند، صرفا تاریخ را مجموعه‌ای از حوادث معرفی می‌کردند؛ همچنین برخی از مورخان غربی، تاریخ بشریت را به پنج هزار سال محدود کرده‌اند، اما پنج هزار سال تنها بخش کوچکی از تاریخ بشر است.

مرحله عصر پارینه‌سنگی قدیم و سپس عصر پارینه‌سنگی جدید وجود دارد که در آن زنان نقش فعالی در جامعه و ایجاد تمدن دارند؛ به عنوان مثال زنان آغازگران کشاورزی و نوشتن بودند. بنابراین، این تاریخ قابل اغماض نیست و در تحلیل‌ها نباید نادیده گرفته شود.‌ رهبر آپو تاریخ را متفاوت از تاریخ‌نویسان دیگر تحلیل و تفسیر کرد.»

عثمان از دیدگاه تاریخی کارل مارکس و دیدگاه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صحبت کرد و ادامه داد: «مارکس از تعارضات طبقاتی به عنوان تاریخ یاد می‌کند. به عقیده وی، اگر پایه اقتصادی توسعه یابد، جامعه نیز توسعه می‌یابد و تاریخ ساخته می‌شود. اما به نظر رهبر آپو این طور دیگری است. رهبر آپو می‌گوید تاریخ متشکل از فراز و نشیب در پیشرفت جامعه است؛ به عبارت دیگر، مربوط به مبارزه مردم است. اگر با آن دیدگاه مارکسیستی نگاه کنیم، دیگر فرصتی برای مبارزه مردم باقی نمی‌ماند.»

عثمان از تقسیم تاریخ به سه مرحله توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت و ادامه داد: «رهبر آپو تاریخ را به سه مرحله تقسیم می‌کند: جامعه طبیعی، جامعه برده‌داری و جامعه دموکراتیک. چرا رهبر آپو به تاریخ اهمیت می‌دهد؟ از آنجا که او معتقد است مدرنیته سرمایه‌داری بشریت را به وضعیت بحرانی رسانده است و ریشه آن به دولت شهرهای سومری، بابلی و اکدی برمی‌گردد. او می‌گوید که مدرنیته سرمایه‌داری به دولت-ملت‌هایی که امروز در خاورمیانه وجود دارد، نقش داده است.»

سلمان عثمان ادامه داد: «رهبر آپو درباره ادیان و باورهای تاریخی هم تحلیل دارد و می‌گوید آن باورهایی که در تاریخ وجود داشته، پاسخگوی بحران‌های اجتماعی بوده است و متناسب با نیاز زمان خود ایجاد شده‌اند. حضرت محمد توانست از قبیله عبور کند و امت را زنده کند و از امت بر ضد سلطنت صحبت می‌کند. رهبر آپو می‌گوید که سلطنت همان اقتداری است که مارکس از آن صحبت می‌کند. این همان سلطه‌جویی است که امروز داریم.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می‌گوید همانطور که پیامبران تاریخ بر فرعونیان و نمرودیان قیام کردند، امروز نیز هر باورمندی باید در مقابل قدرت و فرعونیان نظام سلطه بایستد.

رهبر آپو می‌گوید همانطور که پیامبران در مقابل حاکمان ایستادند، تک تک مسلمانان نیز باید در مقابل فرعونیان این عصر بایستند. اکنون اردوغان و مزدورانش به فرعون‌های زمان ما تبدیل شده‌اند. از این رو رهبر آپو از ما می‌خواهد که در مقابل این فرعون‌های دوران بایستیم و به جامعه طبیعی برگردیم، جامعه‌ای که در آن طبقه وجود ندارد.»

سلمان عثمان، روزنامه‌نگار، به مناطق زاگرس و توروس که مهد تمدن بوده است، پرداخت و ادامه داد: «رهبر آپو از خاورمیانه صحبت می‌کند و می‌گوید دولت-ملت‌هایی که امروز وجود دارند، عامل اصلی شرارت‌های بشری هستند. بنابراین، او مدرنیته دموکراتیک را جایگزین مدرنیته سرمایه‌داری کرد. در مدرنیته دموکراتیک، یک ملت، یک زبان، یک دین و یک پرچم وجود ندارد. اعتقاد و مذهب بخشی از فرهنگ مردم است، نباید تحمیل دین و اعتقاد وجود داشته باشد.

هر ملتی فرهنگ خودش را دارد، نسل‌کشی فرهنگی نباید اتفاق بیفتد؛ امثال نسل‌کشی که بر خلق کورد اتفاق افتاد نباید تکرار شود. این فلسفه در روژاوای کوردستان با اندیشه و الگوی رهبر آپو اجرا شده است. می‌بینیم که کوردها و عرب‌ها با هم زندگی می‌کنند، هیچ آزار و تعارضی وجود ندارد، برتری جنسیتی وجود ندارد و بچه‌های کورد و عرب با هم در مدارس درس می‌خوانند.»

سلمان عثمان از مبارزه‌ای که در ۱۵ اوت ۱۹۸۴ شروع شد و مانع از نابودی و هضم خلق کورد شد گفت: «ترکیه در ۱۰۰ سال گذشته سعی در نابودی و امحای کوردها داشته است اما مبارزه‌ای که در ۱۵ اوت شروع شد یک انقلاب بزرگ بود و خلق کورد را در مقابل دسیسه‌ها و سیاست‌های پلید دشمنان زنده نگه داشت.

وقتی رهبر آپو با نظام سلطه مخالفت می‌کند، او را یک تهدید می‌بینند. وقتی رهبر آپو مشکلات خاورمیانه را تحلیل می‌کند و می‌گوید ریشه اینها از سیستم دولت-ملت و رژیم سلطه است احساس خطر می‌کنند. آنها از ایده رهبر آپو برای نجات خلق‌های خاورمیانه می‌ترسند.»

سلمان عثمان، روزنامه نگار، به انزوای شدید تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و در پایان گفت: «چهار سال است که در برابر رهبر آپو انزوای شدیدی وجود دارد، حتی خانواده‌اش هم نمی‌توانند او را ببینند. دولت می‌خواهد خلق کورد را در شخصیت رهبر آپو از بین ببرد. با آزادی رهبر آپو، مشکل خلق‌های خاورمیانه و کوردها حل می‌شود. به همین دلیل نظام سلطه محدودیت‌های شدیدی ایجاد کرده و نمی‌خواهد رهبر آپو را آزاد کند؛ چون نتیجه را می‌داند.

از روزنامه‌نگاران، روشنفکران، نویسندگان و همه مردم آزادیخواه می‌خواهم در کمپین‌های آزادی جسمانی رهبر آپو شرکت کنند، به خیابان‌ها بروند و آزادی فیزیکی رهبر آپو را مطالبه کنند.»