بستگان مفقودین برای ودات آیدین که توسط دولت به قتل رسیده بود تجمع کردند

اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان ناپدید‌شدگان برای ودات آیدین، سیاستمدار کورد، که ۳۳ سال پیش توسط دولت ترکیه به قتل رسید، تجمع کردند.

بستگان مفقودین

بستگان مفقودین و اعضای انجمن حقوق بشر (IHD) شعبه آمد در هشتاد و چهارمین هفته از مراسم «مفقودین پیدا شوند، عاملان محاکمه شوند» این هفته خواستار بازخواست عاملان قتل ودات آیدین، رئیس حزب کارگر مردم (HEP) استان آمد که در ۵ جولای ۱۹۹۱ از خانه خود برای بازداشت برده شد و سپس جنازه‌ی بی‌جانش در محدوده منطقه معدن خارپِت پیدا شد، شدند.

عدنان اورهان، شهردار مشترک شهرداری سور، حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) و خانواده ودات آیدین، رئیس سازمان استانی حزب کارگر مردم آمد که در ۵ جولای ۱۹۹۱ به قتل رسید و بسیاری از مردم در این مراسم شرکت کردند. ارجان ییلماز، رئیس انجمن حقوق بشر شعبه آمد سخنرانی کرده و به داستان ودات آیدین پرداخت.

همسر ودات آیدین، شکران آیدین، گفت: «نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس ستاد کل ارتش، همه آنها از این موضوع خبر داشتند. دستورات از آنجا آمد و پلیس او را برای قتلش بردند. برای ما، عاملان ناپدید نشدند. آنها اینجا هستند.»

ویسی آیدین، برادر ودات آیدین، نیز گفت که آشکار نشدن یک قتل سیاسی با وجود ۳۳ سال، تصمیم دولت بود.

وکیل برفین اَلچی، عضو هیئت مدیره انجمن حقوق بشر شعبه آمد نیز ماجرای قتل ودات آیدین را بیان کرد.

الح

در الح، اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان ناپدیدشدگان در ششصد و چهلمین هفته کنش خود در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان گرد هم آمدند. بستگان ناپدیدشدگان، مدافعان حقوق بشر، اعضای انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) شعبه الح و مدیران سازمان استانی دم پارتی و دب‌پ در این تجمع شرکت کردند. حسین الچی، مدیر شعبه انجمن حقوق بشر الح در سخنرانی خود در این تجمع اظهار داشت که تا حصول نتیجه به پرسش درباره سرنوشت مفقودین ادامه خواهند داد.

در کنش این هفته، داستان ودات آیدین، رئیس استانی حزب کارگر مردم آمد قرائت شد.