بستگان زندانیان: هیچکس نمی‌تواند آزاد باشد مگر اینکه عبدالله اوجالان آزاد باشد

بستگان زندانیان که در مقابل وزارت دادگستری تجمع کردند، پیام دادند: «تا زمانی که عبدالله اوجالان آزاد نشود، هیچ کس آزاد نمی‌شود.»

بستگان زندانیان که روز گذشته با یلماز تونچ وزیر دادگستری دیدار کردند، این هفته به اعتراضات خود با عنوان «عدالت را تضمین کنید، قانون را اجرا کنید» ادامه دادند. بستگان زندانی می‌خواستند جلوی ساختمان وزارت دادگستری بروند. پلیس جلوی بستگان زندانیان را گرفت. بستگان زندانیان و نوروز اویسال اصلان و پریهان کوجا، نمایندگان حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) سپس به دروازه A وزارت دادگستری رفتند. پلیس از پیاده شدن بستگان زندانیان از خودرو جلوگیری کرد و با آنها بدرفتاری کرد. خانواده‌ها با سردادن شعار و هلهله به تهاجم پلیس اعتراض کردند.

پلیس که از عکس گرفتن خبرنگاران جلوگیری می‌کرد به برخی از خبرنگاران نیز حمله کرد. نکته قابل توجه این بود که یک افسر نیروی انتظامی خطاب به نمایندگان گفت: «شما معاون نیستید، معاون من نیستید.» بستگان زندانیان در برابر حمله پلیس شعار «ظلم نمی‌تواند ما را بترساند» سر دادند. بستگان زندانیان که با همه هجمه‌ها و موانع پلیس پا پس نکشیدند، در مقابل وزارت دادگستری بیانیه دادند.

واکنش به انزوای امرالی

نوروز اویسال اصلان، پارلمانتار دم پارتی، با یادآوری اینکه در بسیاری از زندان‌های ترکیه و کوردستان کنش‌های تحریمی زندانیان سیاسی انجام می‌شود، گفت: «در این زمینه، مادران از سراسر ترکیه به وزارت دادگستری می آیند تا نه تنها با این وزارت ملاقات کنند، بلکه صدایشان را به گوش آنها برسانند. این هفته با مادرانی که از آدانا آمده بودند در مقابل وزارتخانه بیانیه‌ای دادیم. مادران تلاش خواهند کرد تا صدای خود را در برابر نقض مداوم حقوق در زندان‌ها و انزوا در امرالی در مقابل وزارتخانه به گوش مردم برسانند.»

شمسه باگدو یکی از بستگان زندانیان با بیان اینکه باید به انزوا پایان داده شود، گفت: «اکنون باید انزوای اعمال شده بر آقای عبدالله اوجالان برداشته شود. تا اوجالان آزاد نشود، هیچ کس نمی‌تواند آزاد شود. کلید صلح در امرالی است. تا زمانی که وی از امرالی خارج نشود در این سرزمین‌ها آرامش برقرار نخواهد شد. ما مادران صلح هستیم. قلب ما هر روز به درد می‌آید. البته ما وزرا و رئیس جمهورشان را مورد خطاب قرار خواهیم داد و درخواست صلح خواهیم کرد. شما سربازان را به عملیات می‌فرستید و بعد حتی جنازه آنها را به خانواده‌هایشان نمی‌دهید. دیگر نمی‌خواهیم سرباز، پلیس و گریلا بمیرند. همه باید دست روی وجدان خود بگذارند و جلوی این را بگیرند. صدای من به وزیر دادگستری و اردوغان برسد. جوانانی که جان باختند فرزندان اردوغان و وزیر دادگستری نیستند.»

جنگ رشد خواهد کرد مگر اینکه به عبدالله اوجالان گوش فرادهند

شمسه باگدور با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خواست و اراده میلیون‌ها نفر است، گفت: «آقای اوجالان خواهان صلح است، او خواهان عدالت است و می‌خواهد جنگ در خاورمیانه پایان یابد. جنگ در خاورمیانه از طریق دشمنی با کوردها در حال توسعه است. تنها دلیلی که ما در این وضعیت قرار داریم این است که به اوجالان گوش داده نمی‌شود.»

آیشه اَلَگاش یکی از بستگان زندانیان نیز گفت: «ما اینجا هستیم تا به انزوا در زندان‌ها پایان دهیم که به کل مردم کورد سرایت کرده است. ما انزوای اعمال شده بر اوجالان را محکوم می‌کنیم. بیش از ۴۰ ماه است که هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست. ما عدالت و صلح می‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم کسی بمیرد. فرزندان ما کاری نکرده‌اند و در زندان بدون علت نگهداری می‌شوند. سیاست‌های انزوایی را محکوم می کنیم.»