بیمار مبتلا به FMF ممکن است کلیه‌های خود را از دست بدهد

سیف‌الدین دمهات بیمار FMF است و در زندان با امنیت بالا نگهداری می‌شود. طوبا دمهات، همسر وی، گفت که اگر همسرش درمان نشود، ممکن است کلیه‌هایش را از دست بدهد.

زندانیان بیمار

یک زندانی به نام سیف‌الدین دمهات در زندان امنیتی وان به سر می‌برد، اما با وجود مشکلات جسمی آزاد نمی‌شود. دمهات در سال ۲۰۱۶ در وان بازداشت شد. وی به اتهامات «عضویت در سازمان»، «مقاومت در برابر نیروی انتظامی» و «کمک به سازمان» به ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. دمهات بیمار مبتلا به تب (FMF) است. دمهات به دلیل بیماری‌اش متحمل رنج زیادی می‌شود.

طوبا دمهات، همسر سیف‌الدین دمهات، گفت که اگر همسرش درمان نشود، ممکن است کلیه‌هایش را از دست بدهد. وی از بدتر شدن مشکلات سلامتی همسرش خبر داد و ادامه داد: «زمانی که او تحت استرس است، عضلات و کلیه‌هایش درد می‌کند. سیف‌الدین مانند سایر زندانیان بیمار با مشکلات بزرگی مواجه است. در کنار مشکلات بهداشتی، سوء استفاده‌های زیادی نیز صورت می‌گیرد. به من می‌گفت؛ «وقتی به حمام می‌رویم و سرمان را می‌شویم، کف هنوز روی بدن ماست که آب را قطع می‌کنند». او گفت که فشار بر آنها وارد است و شرایط آنها بدتر می‌شود. همسر من باید مدام دارو مصرف کند و این در زندان امکان پذیر نیست. اگر درمان نشود، کلیه‌های خود را از دست می‌دهد.»

درخواست‌ها ناموفق باقی می‌مانند

 دمهات اظهار داشت که بارها درخواست آزادی همسرش را داده‌اند اما موفق نشده‌اند. دمهات سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «من با مشکلات مادی و معنوی زیادی مواجه هستم. مسئولیت بچه‌ها همه به گردن من است. بچه‌ها می‌خواهند پدرشان آزاد شود. گاهی می‌بینم شب‌ها یواشکی گریه می‌کنند. این برای روح و روان آنها خوب نیست. همه زندانیان باید آزاد شوند. همه باید از زندانیان صیانت کنتد. من یک عرب هستم و از مبارزه همسرم حمایت می‌کنم. همه خانواده‌های زندانیان باید متحد شوند و برای آزادی زندانیان مبارزه کنند. امکان ماندن در خانه وجود ندارد. کوردها نباید از هیچ چیز بترسند و برای فرزندان خود و مبارزه آنها بجنگند. اگر مشکل زندان‌ها حل شود بقیه هم حل می‌شود. من تا آخر با او هستم و به مبارزه او احترام می‌گذارم. این ظلم تا کی ادامه خواهد داشت؟ توجه همه باید به زندان باشد.»