درخواستی برای «اقدام فوری» در سازمان ملل علیه انزوا در امرالی ارائه شد

وکلای دفتر حقوقی سده خواستار اقدام فوری گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه علیه انزوای مطلق رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

به گزارش خبرگزاری مزوپتامیا، وکلای دفتر حقوقی سده در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر موکلان آنها عمرخیری کنار، حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش که در امرالی منزوی شده‌اند، در ۱۷ می از گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل درخواست «اقدام فوری» کردند. وکلا به گزارشگر ویژه مربوط به انجام وظایف وکلا مراجعه کردند.

وکلا در این درخواست شرایط حبس موکلان خود در امرالی و مشکلات ممانعت از وکالت در چارچوب اسناد سازمان ملل را به تفصیل در اختیار گزارشگران قرار دادند و اظهار داشتند که درخواست باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرد. وکلا به این نکته اشاره کردند که خساراتی که جبران آن در امرالی سخت است باید مورد ارزیابی قرار گیرد. به درخواست کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد برای اقدامات در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۳، وکلا اعلام کردند که تصمیم کمیته مذکور موید این وضعیت است. وکلا اظهار داشتند که ترکیه هنوز به خواسته‌های این تصمیم عمل نکرده است.

درخواست برای اقدام

وکلا در این درخواست از مسدود شدن ملاقات وکلا خبر دادند و خواستند تلاش‌ها و اقدامات مشترکی برای بر طرف نمودن موانع پیش روی وکلا انجام شود.

درخواست‌های انجام شده:

وکلا همچنین از گزارشگر درخواست نمودند:

*این درخواست فوری است و باید در اسرع وقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

*شرایط عدم ارتباط موکلان خاتمه داده شود و درخواست ملاقات با خانواده و وکلا سریعاً به دولت اعلام شود.

*بازدید از زندان امرالی و بررسی شرایط آن در محل و امکان ملاقات حضوری با موکلان انجام شود.

*رفتاری که موکلانشان با آن مواجه می‌شوند باید گزارش شود.

*شرایط زندان امرالی و موکلان باید تحت نظر باشد.

*در نتیجه داده‌های جمع آوری شده باید یک بیانیه مطبوعاتی داده شود.