رابعه اونوَر می‌خواست اظهاراتی بکند، اما دادستانی قبول نکرد

خبرنگار خبرگزاری ژن (JINNEWS) رابعه اونوَر، که به دلیل اخباری که نوشته بود به خانه‌اش یورش برده شد، می‌خواست اظهاراتی بکند اما دادستان تحقیقات اعلام کرد که این اظهارات را نخواهد پذیرفت.

پلیس در روز ۲۰ سپتامبر به دنبال اخبار مربوط به فحشا و مواد مخدر در منطقه گَوَر استان جولمرگ، به خانه روزنامه‌نگار رابعه اونوَر حمله کرد.

خبرنگار خبرگزاری ژن رابعه اونور می‌خواست به همراه وکیلش در دادگاه جولمرگ اظهاراتش را ارائه بدهد، اما دادستان تحقیقات به وکیل اطلاع داد که اظهاری دریافت نخواهد گرفت.

رابعه اونور به همراه همکارانش در مقابل دادگاه بیانیه‌ای ارائه کرد. آزاد اوزَر، وکیل این روزنامه‌نگار در بیانیه‌ای که با حضور اعضای انجمن روزنامه‌نگاران زن مزوپوتامیا (MKGD) و انجمن روزنامه‌نگاران دجله و فرات (DFG) ارائه شد، یادآور شد که تحقیقات علیه موکلش به اتهام «اشاعه اطلاعات گمراه‌کننده» آغاز شده است.

وکیل اوزر گفت: «در جلسه‌ای که با دادستان تحقیق پس از بررسی پرونده داشتیم، اظهار داشتیم که به محض اینکه درخواست شود، موکل ما برای ارائه اظهاراتش حاضر خواهد شد. دادستانی گفت که آنها در این روند هیچ اظهاراتی نخواهند گرفت. دادستانی در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت خواهد شد، گفت: هیچ اقدامی در خصوص دستگیری و بازداشت انجام نمی‌دهیم. دادستانی همچنین اعلام کرد که در صورت لزوم در چارچوب تحقیقات در آینده با وکلای آنها ارتباط برقرار خواهند کرد.»

رابعه اونور، روزنامه‌نگار، اظهار داشت که در زمان یورش در خارج از شهر بوده و به یورش غیرقانونی به خانه خانواده‌اش واکنش نشان داده است.

رابعه اونور گفت: «ما به وضوح می‌بینیم که روزنامه‌نگاری مورد هدف تحقیقات قرار گرفته است. آنچه انجام شده تلاشی برای ایجاد مانع در حق مردم برای دریافت اطلاعات است. نتیجه‌ی آن هر چه باشد، ما به دفاع از فعالیت‌های حرفه‌ای خود ادامه خواهیم داد. ما به افشای حقیقت ادامه خواهیم داد.»

این بیانیه با سر دادن شعار «مطبوعات آزاد را نمی‌توان ساکت کرد» به پایان رسید.