ترکیه اینبار نتوانست به سوالات سازمان ملل درباره انزوای امرالی پاسخ بدهد

هیئت ترکیه که با گفتن ‌«انزوا تحمیل نمی‌شود، ممنوعیت وجود دارد» تلاش کرد تا از خود دفاع کند، اینبار با سوال‌های گزارشگر ویژه از جمله ‌«این ممنوعیت برای یکبار است یا مداوم خواهد بود‌؟ جناب اوجالان چه زمانی با وکلا و خانواده خود ملاقات کند‌؟» روبرو ماند.

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان موضوع سازمان ملل متحد

هشتادمین نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه که از هشتم ژوئیه در کاخ ویلسون دفتر ژنو سازمان ملل آغاز شده است. در چارچوب این جلسات، نقض حقوق بشر، تحمیل انزوا و شکنجه‌ای که امروز در ترکیه رخ می‌دهد مورد بحث قرار می‌گیرد. گزارشگران کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی ارائه‌دهنده گزارش در مورد ترکیه و هیئت ترکیه در این جلسات حضور دارند.

نشست امروز نیز با پاسخ‌های هیئت ترکیه به پرسش‌های گزارشگران ویژه سازمان ملل و پرسش‌های جدید از هیئت ترکیه ادامه داشت.

هیئت ترکیه که در نشست دیروز با گفتن ‌«انزوای تحمیل نمی‌شود، ممنوعیت وجود دارد» نتوانسته بود به پرسش گزارشگر ویژه سازمان ملل، مائده نائوکو پاسخ بدهد، امروز نیز با سوالاتی درباره شرایط اعمال انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، روبرو شد.

گزارشگر ویژه امروز پرسش‌های جدیدی درباره انزوای تحمیلی مطرح کرد

گزارشگر ویژه سازمان ملل علیه شکنجه،‌ بختیار توزمحمدوف درباره دفاع معاون مدیر کل زندان‌ها و وزرات دادگستری ترکیه، فاتح گونگور که به دلیل اعمال مجازات انضباطی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ۳ زندانی دیگر در امرالی و ممنوعیت ملاقات‌ها و همچنین سوالاتی درباره ادامه داشتن ممنوعیت‌های و ابعاد حقوقی این امر،‌ پرسش‌هایی را مطرح ساخت.

گزارشگر ویژه‌، بختیار توزمحمدوف در ادامه سخنان خود توجه‌ها را به اهمیت روابطه زندانیان با وکلا معطوف داشت و چنین گفت‌:

‌«گفته شد که بدلیل اعمال مجازات انضباطی علیه جناب اوجالان، ملاقات با خانواده و وکلا ممنوع شده است. آیا این ممنوعیت تنها برای یکبار ملاقات است یا برای ۳ یا ۵ ماه می‌باشد و یا در زمانیکه مدت زمان مجازات به اتمام می‌رسد، فی‌الفور دوباره تمدید می‌شود‌؟

اگر این مجازات چند بار اعمال شده باشد، به کلی جناب اوجالان تا چه زمانی از ملاقات و دیدار محروم خواهد بود‌؟ من در اینجا تنها درباره جناب اوجالان حرف می‌زنم. در وضعیتی دیگر، تا چه زمان می‌توان از ملاقات با خانواده و وکلا جلوگیری کرد‌؟

زیرا در مقابل شکنجه و معامله‌های بد، یک یقین وجود دارد، ارتباط با وکلا بسیار مهم است. به همین خاطر آیا شما می‌توانید درباره قانون‌هایی که راه را برای موانع اینچنینی هموار می‌کند، جلوگیری از ارتباط میان وکلا و کسانیکه از آزادی خود محروم شدند تا چه اندازه با استاندارهای بین‌المللی همخوانی دارد، به ما آگاهی بدهید‌؟‌»

ترکیه نمی‌توانست پاسخ بدهد

هیئت ترکیه که دیروز با گفتن ‌«انزوا تحمیل نمی‌شود، ممنوعیت وجود دارد» نتوانسته بود به پاسخ انزوای امرالی را بدهد، امروز نیز پرسش‌های گزارشگر ویژه، محمدوف را بی‌جواب باقی گذاشت.