یک زندانی دیگر در زندان به دلیل عدم آزادی به قتل رسید

عبدالقادر کودای، زندانی در زندان بسته مَتریس نوع R که علیرغم بیماری شدیدش آزاد نشد، جان خود را از دست داد.

اعلام شد که عبدالقادر کودای که با وجود بیماری شدید آزاد نشده بود، در زندان بسته متریس نوع R که در آنجا زندانی بود، جان باخت.

در حالی که برادرش صالح کودای اعلام کرد که برادرش صبح امروز جان باخته است، خانواده اعلام کردند که برای تحویل گرفتن پیکرش به راه خواهند افتاد.

وکیل دادگستری طاهر دَمیرچی که در ۱۷ سپتامبر با زندانی به شدت بیمار عبدالقادر کودای ملاقات کرد، هشدار داد که هر لحظه ممکن است اخبار بدی به گوش برسد و خواستار آزادی هر چه سریعتر او شد.

کودای که علاوه بر بیماری ALS که باعث ناتوانی سیستم عصبی در ارسال سیگنال می‌شود، بیماری‌های دیگری نیز داشت، در روزهای اخیر وزنش به زیر ۴۰ کیلوگرم کاهش یافته بود. کودای در ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳ دچار حمله قلبی شد و وکلای انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) نگرانی خود را مبنی بر اینکه او ممکن است دچار حمله قلبی جدیدی شود، اعلام کردند.

وکلا برای آزادی کودای با رعایت احتیاط اقدام کردند و همچنین خواستار عفو ریاست جمهوری شدند.

در ۳ سپتامبر، حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) همچنین خواستار آزادی عبدالقادر کودای و سایر زندانیان بیمار شد که وضعیت سلامتی آنها در زندان نوع R شماره ۲ مَتریس رو به وخامت بود.

اوزتورک ترکدوغان، سخنگوی کمیسیون حقوقی دم پارتی هشدار داده بود که کودتای دارای معلولیت ۹۸ درصد بوده و وضعیت سلامتی وی رو به وخامت است.

زندانی سیاسی عبدالقادر کودای متولد ۱۹۷۲ که در شهر مردین بازداشت و دستگیر شده بود از سال ۲۰۱۴ در زندان به سر می‌برد.

کودای که به اتهام ارتکاب جرایم «اخلال در وحدت و تمامیت ارضی کشور» و «قتل عمد» محاکمه شده بود، علیرغم فقدان شواهد ملموس به حبس ابد تشدید شده محکوم شد و این رأی به تأیید دیوان عالی کشور رسیده بود. این پرونده که به دادگاه قانون اساسی ارجاع شده بود، در حالت جریان کند قرار گرفت.